Roncsautók

Gulyás Sándor

„Országúton padlógázzal, roncsautóval majdnem százzal”− jutott eszembe a KSH szeptember végén publikált felmérését olvasva a Tankcsapda együttes 1995-ös slágerének szövege. A statisztikai adatok szerint ugyanis 15,6 évre nőtt a személygépjárművek átlagos kora a 2022. decemberi 15,4 évről. A magyar utakon több mint 4,14 millió autó jár, így ez az arány már környezetvédelmi és biztonsági szempontból is kritikus. 

Megállapítást nyert az is, hogy ugyan tavaly december óta több mint 47 ezerrel emelkedett a magyar rendszámú személyautók száma, ám ezek nagy része külföldről származik, a járművek mintegy hatvan százaléka tíz éve, vagy annál régebben gurult le a gyártószalagról. Pénzszűke miatt honfitársaim, közöttük én is, autócsere esetében az idős hazai járgányokból válogatnak. Az öregedő verdák fenntartása, javíttatása nem kis terhet ró a tulajdonosokra, így azon sem lehet elcsodálkozni, hogy nem mindenki ügyel oda négykerekűje műszaki állapotára. Ennek okán számos „időzített bomba” száguldozik a magyar utakon. A szakemberek úgy vélik, a problémára kétfajta gyógyír létezik, a régi járgányok helyett lehetőleg új, vagy, ha erre nincs elegendő keretünk, a használtak közül az újabbakat részesítsük előnyben autócsere esetén. 

Annak tükrében, hogy két év alatt jelentősen megemelkedett a használt autók átlagára Magyarországon, 17,5 százalékkal tavaly, míg 43 százalékkal egy évvel korábban, a legolcsóbb új autóért majd hatmillió forintot kell leszurkolni, az elméleti eszmefuttatás meglehetősen messze áll a mai magyar valóságtól. Mentségükre legyen mondva, a szakemberek nem látnak bele a pénztárcánkba.