Pszichológia

Gulyás Sándor

Számtalanszor előfordul velem is, hogy olyan termékeket veszek meg, amire nincs is igazán szükségem. Persze, minduntalan megfogadom, hogy többé nem teszek ilyet, de ennek ellenére akár már másnap bedőlök a fifikás eladók trükkjeinek.

Vannak olyan üzletek, ahol a próbafülkékre ajtó helyett függönyt szerelnek. Bár nem vagyok szégyenlős, mégis nehezen viselem, ha valaki akaratlanul is „rámnyit”, így kapkodva veszem magamra a megvásárolni kívánt ruhát. Ha pedig már felpróbáltam valamit, és tetszik, több mint hetven százaléka az esélye annak, hogy haza is viszem.

A boltokban leginkább a drágább árukat teszik jól látható helyre, az olcsóbbakat pedig „eldugják”. A reklámozott termékek, amit a kereskedők ránk akarnak sózni, vannak a legjobban megvilágítva. Az asztalok, pultok, térelválasztó elemek elhelyezésével és a komfortérzet növelésével pedig arra ösztökélnek bennünket, hogy több időt töltsünk el a boltban tetszetős darabokra vadászva. Nem elhanyagolható a horgony-effektusként elhíresült trükk, ami kontrasztot teremt. Olcsóbb és egy drágább termék egymásmellé helyezésével arra ösztökélnek bennünket, hogy a kevésbé költségesebbet válasszuk, ami elégedettséggel tölt el bennünket. Arról viszont sok esetben nincs tudomásunk, hogy az olcsóbbik bizony jócskán túl van árazva.

A megoldást a tudatos vásárlás jelenti. Az üzletek polcai között járva bizony észnél kell lennünk, ha nem akarjuk a shoppingolás után hiszékenységében könnyen becsapható, kissé együgyű embernek tartani magunkat.