Közélet

2016.05.02. 18:47

Mindig azt csinálta, amit szeret

Energikus, kiemelkedő tanáregyéniség – tartják Dezső Győzőről kollégái. A fülöpszállási Herpai Vilmos Általános Iskola igazgatója meg is táncoltatja diákjait, sőt, maga is szívesen táncol.

Popovics Zsuzsanna

Tanítóként kezdte a pedagógusi pályát, de gyerekkora óta érdekelték az idegen nyelvek. Először oroszul tanult, a gimnáziumban már német fakultáción volt. A bajai tanítóképző főiskolán 1997-ben végezte el a német idegen nyelv oktató szakot. A szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán szerzett német nyelvtanári diplomát. Hogy középiskolában is taníthasson, az ELTE bölcsész mesterképzését is elvégezte, majd angol műveltségterületet szerzett. 2014-ben közoktatási vezetői szakvizsgát tett.

– Folyamatosan tanul?
– Gyakorlatilag igen. Az angol nyelvből is szeretnék középiskolai tanári diplomát szerezni, ez a következő célkitűzés. Világéletemben humán beállítottságú voltam, a nyelvtanuláshoz érzékem is van, és remek tanáraim voltak. A kecskeméti Katona József Gimnáziumban Vámos Károly diákja lehettem, amiért máig hálás vagyok a sorsnak. Az ő tanáregyénisége, habitusa máig hatóan befolyásolta úgy a pályaválasztásomat, mint az egész eddigi pályámat. Az embersége is követendő példa lehet minden tanítványa számára. 

– Igazgatóként lát a kollégái között hasonlóan kiváló pedagógusokat?
– Igen. A gyerekeknek fontos, hogy legyenek előttük követésre méltó példák, és tudják tisztelni a tanáraikat.

– A felnőttek tanításában is van tapasztalata.
– Éveken át tanítottam esti gimnáziumban, érettségiztettem. Produktív időszaka volt ez az életemnek, sok tapasztalatot szereztem a fiatal felnőttek és felnőttek oktatása terén. Ennek is köszönhető, hogy az érettségi elnöki névjegyzékre is felkerülhettem és ezen a téren is kipróbálhattam magam. Nyelvtanfolyamokat is vezettem, előfordult, hogy nagymamákat is tanítottam. Amikor a Mercedes-gyár Kecskemétre települt, ott voltam a legelső nyelvoktatók között, akik képezték a leendő munkatársakat. Ennek az időszaknak az is hozadéka volt, hogy bővült a kapcsolati tőkém, aminek iskolaigazgatóként is nagy hasznát veszem. 

– Miért tanulnak nehezebben idegen nyelvet a felnőttek, mint a gyerekek?
– A gyerekek rendkívül fogékonyak, emellett nem keresik folyton az ok-okozati összefüggéseket. 20 éves tapasztalatom, hogy sokszor mi, tanárok is „elrontjuk” a nyelvet tanuló tanítványokat. Túlontúl nagy hangsúlyt fektetünk a nyelvtani összefüggésekre, ahelyett, hogy az egymással való kommunikációt gyakoroltatnánk. Az elsajátított „kész” beszédpanelek hatékonyabban is segítik a „produktív” nyelvtudást.

[caption id="" align="aligncenter" width="650"] Népszerű a kisiskolások körében a tavaly vásárolt udvari fajáték
[/caption]

– Hogy fér bele a tánc az életébe?
– Ez egy családi örökség, kis korom óta szívesen táncolok. Szülőfalumban, Soltszentimrén 18 évig tanítottam, ott tánccsoportot is vezettem. Sok szép közös sikerünk volt. Második éve vagyok igazgató Fülöpszálláson. Itt bevezettem azt, hogy a nyolcadikosokkal minden évben adunk egy „nyitótáncot” a farsangi bálon, valamint a ballagáson. Ez egyfajta búcsúja a végzős osztálynak. Én koreografálom a táncokat, és táncolok is a fiatalokkal. Részben mert szeretek táncolni, részben azért, mert nekik is biztonságot ad, ha látnak, jobban tudnak koncentrálni.  

– Második tanévét tölti Fülöpszálláson. Jól érzi magát?
– Nagy ambíciókkal érkeztem, sok mindent sikerült is elérni. Például a szakos-ellátottság terén. A technika tantárgy kivételével minden tantárgyat szakos tanár tanít, ha nem helyi szakember, akkor óraadó tanár. A tantestület összetartó, a tanáriban jó a hangulat, igen, jól érzem magam! Tavaly jótékonysági bált szerveztünk az iskola javára. A bevételből szabadtéri fajátékot vásároltunk az iskolaudvarra. Idei ötlet, hogy készítsünk színes képet az egyik folyosói falfelületre. Bevontuk a gyerekeket, akiknek segítségével felkerült a falra egy csodálatos kép. Van az iskolának internetes honlapja, amely rendszeresen frissül, tudatja a külvilággal az iskola eseményeket, történéseket.

– Mesterpedagógus, ráadásul duplán. Hogyhogy?
– Tanárként a napjaim nagy részét gyerekek között töltöttem, majd igazgatóként átkerültem egy másik közegbe, ahol felnőtteket irányítok, segítek. Tavaly szereztem meg a tanfelügyelői és minősítő szakértő mesterpedagógus végzettséget. Képzésen vettem részt, portfoliót készítettem, levizsgáztam, így lettem tanfelügyelő minősítő szakértő. Szintén tavaly részt vehettem az ELTE azon projektjében, amelynek a mesterpedagógusok minősítéséhez készített anyagok gyakorlati kipróbálása volt a célja. Az országból 1200 pedagógus volt ennek a részese. Itt megírtam a mesterprogramomat, amelyet elfogadtak és ezáltal mesterpedagógusi kategóriába kerülhettem. Miután két minőségben is mesterpedagógus lettem, választanom kellett a kettő közül. A vezetői mesterprogramomat választottam, így mint szakértő és tanfelügyelő jelenleg nem dolgozom, de szerepelek az országos szakértői listán.  

– Szívesen megy be reggel az iskolába?
– Igen. Azon szerencsések közé tartozom, akik az első pillanattól kezdve azt csinálják, amit szeretnek. Kedvelem és keresem a kihívásokat. Ez motivál, ezért (is) vállaltam az igazgatóságot, ezért vagyok 2008 óta alpolgármester Soltszentimrén, ezért szerveztem kétszer diákcsere-programot Németországba, és még sorolhatnám.


 

Popovics Zsuzsanna Népszerű a kisiskolások körében a tavaly vásárolt udvari fajáték -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!