Közélet

2009.02.17. 18:31

A szakiskolákban átlagon felüli a pedagógusok leterheltsége

Egy frissen készült felmérés szerint igen nagy a különbség az egyes pedagógusok leterheltsége között.

Magyarvári Annamária

Átlagosan 31 órát töltenek a pedagógusok hetente az iskola épületében. Az egyes intézmények és tantárgyi oktatók munkaterhelése között azonban jelentős a különbség - derül ki az Oktatási Tárca megbízásából készült Tárki-Tudok Tudásmenedzsment által elvégzett reprezentatív kutatásból. A felmérésben 108 intézmény 3285 pedagógusát kérdezték.

A nyilatkozók fele az előírtnak megfelelő heti 22-24 óráról, harminc százalékuk azonban az előírt kötelezettségnél legalább húsz százalékkal magasabb óraszámról számolt be. Ezzel szemben a pedagógusok alig tíz százaléka állította, hogy a kötelező heti óraszámnál kevesebbet töltene el a suliban.

Kégel Tamásné, a Kecskeméti Pedagógus Szakszervezet titkára, aki maga is gyakorló pedagógus, így látja a helyzetet:
– Vitathatatlan, hogy az alsó- és felső tagozatos osztályfőnökök leterheltsége nagymértékben megemelkedik főleg a továbbtanulás, beiskolázás, illetve a szöveges bizonyítványok kiállítása körüli időszakban. Ez egyértelműen mutatkozik a munkaórák számában, és a megnövekedett adminisztrációban is. De kiemelhetném azoknak a kollégáknak a plusszmunkáját is, akik rendszeres indítják tanulóikat a tanulmányi versenyeken, és sok időt és energiát szánnak a tehetséggondozásra. Emellett az sem elhanyagolható tény: a mai rohanó világban, amikor gyakran otthon is kevés idő és figyelem jut a gyerekekre, óriási a pedagógus felelőssége abban, hogy kellő időt és energiát fordítson a tanítványokkal való beszélgetésre, odafigyelésre.

A felmérés szerint leginkább a szakiskolákban átlagon felüli a pedagógusok leterheltsége, ez viszont azzal a következménnyel jár, hogy éppen azokra a fiatalokra jut kevesebb figyelem, akiknek egy része egyébként is hátrányos szociális környezetből érkezik. A statisztikák azt mutatják, hogy míg egy átlagos gimnáziumban naponta nagyjából másfél órát tud fordítani a pedagógus diákjaival tanórán kívüli tevékenységre, a szakképző iskolákban és a szakiskolákban ez „csak” hetven perc.

– Tagadhatatlan, hogy a szakiskolákba és szakközépiskolákba nagy számban érkeznek sajátos szociokulturális helyzetű fiatalok. – mondja Leviczky Cirill, a Kecskeméti Műszaki Szakképző Iskola vezetője.  – Jó néhányan halmozottan hátrányos körülmények közül, illetve csonka családból kerülnek be az iskolákba. Ebből adódóan kollégáimnál szinte napi szinten jelentkeznek olyan tanórán kívüli feladatok, amelyek a problémamegoldásról szólnak. Ezek a diákok és családjaik gyakran jelentős többletfigyelmet igényelnek, és gyakran van szükség a társhatóságokkal - gyámügy, ifjúságvédelem, nevelési tanácsadó - való együttműködésre is.

Ezek is érdekelhetik