Hírek

2005.09.16. 00:00

Nem lehet beleszólni a magángazdaságba

A szerző a hirszerzo.hu munkatársa

A benzinár-csökkentés örökké hálás téma: az üzemanyag ára ugyanis mindig csak emelkedik, így aprócska történelmet ír, aki annak csökkentéséről dönt. Különösen akkor, ha ezt különösebb kockázat nélkül teszi, hiszen az áfacsökkentésről a kormány már korábban döntött, most előbbre hozza három hónappal. Azaz: a benzin áfája januárban amúgy is csökkent volna, ahogyan minden olyan terméké, amelyet ma még 25 százalékos forgalmi adó terhel.

Ám míg januárban a benzin áfájának csökkentése belesimult volna a korábban eltervezett áfacsökkentésbe, addig Gyurcsány most azt mondhatja: évtizedes vita után mi csökkentettük a benzin árát. Ez azonban csak féligazság. A benzinért valóban kevesebbet kell majd fizetni, miközben a benzin árát nem csökkentették. Az ellentmondás feloldása, hogy a benzin ára nem csökkent, csak az azt terhelő áfa. A benzin árát ugyanis a világpiac határozza meg, és nem a kormány. Ezért is érdekes, amikor Gyurcsány Ferenc miniszterelnök felhívja Hernádi Zsoltot, a Mol elnök-vezérigazgatóját, és arra kéri őt, hogy tanúsítson mértékletességet az árképzésben, akár nyeresége rovására is. Volt már ilyen; 2001-ben a Mol azért volt veszteséges, mert Orbán Viktor kormányának parancsára a vállalat mesterségesen alacsonyan tartotta a gáz árát.

Hernádi állítólag azt felelte, hogy érti a problémát. Jó neki; én például a legkevésbé sem értem. Az ugyanis rendben van, hogy a kormány csökkenti az adót, megteheti. Azt azonban képtelen vagyok megérteni, miért érzi egy politikus felhatalmazva magát arra, hogy beleszóljon egy magánvállalat árképzésébe. Azt sem értem, hogy egy magánvállalattól hogyan lehet azt kérni: szorítsa háttérbe saját érdekeit. A magánvállalat ugyanis nyereségéből él, s ha nyeresége kárára mutat önmérsékletet, akkor csődbe megy. Hernádi tehát érti a problémát, ezzel valószínűleg be is fejezte annak feldolgozását. Értelmezhetetlen kérésre ugyanis nem lehet mit reagálni. Ezt bizonyítja az is, hogy nemet mondott Szekeres Imre azon kérésére, hogy októberig – amíg tehát marad a 25 százalékos áfakulcs –, a Mol vállalja át azt a 10-12 forintot, amellyel októbertől olcsóbb lesz a benzin literje. Mifelénk ezt úgy mondják: könnyű más micsodájával a csalánt verni. Az azonban tény, hogy a Mol most csökkentette a benzin árát; jó lenne tudni, hogy a világpiac hatására vagy a miniszterelnök nyomására.

Gazdasági szakemberek szerint az áfacsökkentés előrehozása tovább növeli az államháztartás amúgy sem csekély hiányát, a büdzsé körülbelül 6-7 milliárd forinttól esik el. Azzal számoljon el a kormány, hogy helyes döntés-e az állami költségvetés kárára az áfacsökkentést előrehozni. Magánvállalatok üzleti stratégiájába azonban talán nem kellene beleszólni. Ha másért nem, hát azért, mert nincs értelme. Igaz, Orbán Viktortól tudjuk, hogy ha egy kormány kér valamit, annak nyomatéka van.

Ezek is érdekelhetik