Galériával

2022.10.16. 11:19

Átadták az idei Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennálé díjait Kecskeméten

Az augusztus végén megnyílt XI. Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennálé zárórendezvényén adták át a Kulturális és Innovációs Minisztérium által felajánlott díjakat szombaton a Cifrapalotában.

Szalay Tamás

Balról jobbra: Pataki András, Borsódy Eszter, Nemes Zsuzsa, és Ifj. Gyergyádesz László

Fotó: Szalay Tamás

A díjátadó ünnepséget Závori Erika vezényletével a Scherzo Vegyeskar tette színesebbé. Ezután Pataki András, a művészetért és közösségi művelődésért felelős helyettes államtitkár átadta a díjakat Nemes Zsuzsa festőművésznek és Borsódy Eszter iparművésznek. 

A díjátadó után a művészek és a múzeum osztályvezetője rövid tárlatvezetésre invitálta a megjelenteket, ahol az alkotók egy-egy művét kiemelve mondtak róluk néhány értékes gondolatot. Ifj. Gyergyádesz László elmondta, ez egy olyan kiállítás, amit nem lehet egyben kezelni. A műalkotásokat külön-külön kell szemlélni, elemezni, és befogadni azt az érzelemvilágot, amit közvetít. 

Nemes Zsuzsa kiemelt festménye, egy olyan középkori tematikát, koreográfiai koncepciót jelenít meg az ún. elzárt kertet, ami mutatja, hogy a 15. században különösen népszerű megjelenítés volt. A kép egy megmentett földi paradicsom motívumát hozza, egy olyan terület, ami Mária szüzességét is szimbolizálja. Az Állatok és növények kiállításcímhez hűen a kertábrázolásban megjelennek a rovarok is a növényvilág mellett, jellemzően a méhek, amiknek szintén egy harmonizáló, szimbolikus jelentést kölcsönöz az alkotó a kép műleiírásában.

Borsódy Eszter kiemelt munkája a Noé bárkája ihletésű, állatokat megformázó kerámia golyóbisok, amik piramis alakú elrendezést kaptak egy szintén piramis alakú plexi tartóformában. Az alkotás leginkább a necukéhoz hasonlít, ami egy 17. században, Japánban kialakított kisplasztikai műfaj. Annak idején Japánban nemes anyagokból, féldrágakőből, csontból készítettek, amiknek szerencsehozó szerepet tulajdonítottak. Borsódy Eszternél ez a plexi-kerámia installáció, a hordozhatóságot hivatott megfogalmazni. Felhívva ezzel a figyelmet a korunk szimbolikus „Noéira”, akinek az idő hiányában egy táskába bepakolva kell mindent menteni, ami menthető. Eszter elmondása szerint különös vonzalma a gömb formához és a részletgazdagsághoz eredményezte azt, hogy ezt a formavilágot, ilyen nagyfokú kimunkáltsággal hozta létre. Ez a fajta megmunkálást is hozzájárul ahhoz, hogy a  képzőművészeti alkotás sok mindent megindíthat a szemlélőben. A művész hisz abban, hogy minél részletesebb egy kiállított darab, annál inkább van mit nézni rajta, és így sokkal több gondolatot, érzelmet vált ki az emberekből.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!