nagykőrös / galériával

2020.07.06. 17:41

Kampányt indítottak az unokázós csalások megelőzéséért

Az unokázós csalások visszaszorításáért indított kampányt a a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság Bontsa a vonalat! címmel, melynek projektindítóját hétfőn tartották Nagykőrösön, a Civilek Házában. Az eseményen a rendőrség munkatársai beszéltek a csalók módszereiről is a Nagykőrös Város Nyugdíjas Klub Egyesület tagjainak.

Horváth Péter

Fotó: BUS CSABA

Az úgynevezett unokázós csalás egyre elterjedtebb csalási forma hazánkban, amivel a szélhámosok megtévesztéssel pénzt próbálnak kicsalni a jóhiszemű idős emberekből. A módszer lényege, hogy a csalók nyugdíjasokat keresnek fel telefonon azzal a történettel, hogy a hívott fél gyermeke, unokája bajba került, többnyire valamilyen balesetet okozott és azonnal szüksége van pénzre, hogy megtérítse az okozott kárt, vagy azért, hogy ne essen baja. A megtévesztés gyanútlan áldozataitól több százezer, vagy millió forintot, egy élet megtakarítását is kicsalhatnak így a svindlerek.

Ezért indított prevenciós kampányt megyeszerte a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság Bontsa a vonalat! címmel, mellyel a csalóknak kiszolgáltatott társadalmi csoportot, az időseket célozta meg. A kampány a megye összes kapitányságán egy időben, hétfő délelőtt 10 órakor indult, köztük Nagykőrösön is, melyben a rendőrség körzeti megbízotti állománya és a társszervek is részt vesznek. A programot a Nagykőrösi Rendőrkapitányság kapitánya, Ambrus Zoltán és Tóth-Nyikos Emese főhadnagy mutatta be a Nagykőrös Város Nyugdíjas Klub Egyesület tagjainak a Civilek Házában.

Az érdeklődőket Ambrus ezredes köszöntötte és elmondta, hogy megyeszerte nagy erőkkel üldözik az ilyen csalások elkövetőit és elárulta, hogy Nagykőrösön eddig 14 időst hívtak fel a csalók, ez egy napon történt, de egy esetben sem adtak át pénzt részükre.

Tóth-Nyikos Emese, a Bűnmegelőzési Osztály munkatársa tájékoztatta a nyugdíjasokat az unokázós csalások jellegzetességeiről. Elmondta, hogy a csalók az idősek jóhiszeműségét és adott esetben romló egészségi állapotát is igyekeznek kihasználni. Jellemzően potenciális áldozatuk vezetékes telefonját hívják, ami többnyire nem jelez ki telefonszámot és szinte mindig feltöltőkártyás mobilt használnak, amit a hívások után eldobnak. Sok esetben előfordul, hogy az elkövetők felkészülnek leendő áldozatukból, terepszemlét tartanak, kiismerik napirendjét, szokásait és kapcsolatait.

A csalóktól beérkező hívással segélykérés fut be a nagyszülőhöz az állítólagosan bajba került gyermekkel, unokával kapcsolatban, így rögtön stresszhelyzetet teremtenek az elkövetők. Ilyen állapotban sokkal nehezebben tud gondolkodni az érintett, kevésbé tud figyelni azért, mert beszűkül a tudata, ezért akaratlanul is óvatlan lehet.

Az elkövetők sírástól elváltoztatott hangon szólnak a telefonba, majd átveszi a telefont egy társuk, aki hivatalos személynek adja ki magát és elmondja, hogy a hozzátartozója megsérült és magyarázatot ad arra, hogy miért nem ismerős az állítólagos rokon hangja: mert megsérült a nyaka, a hangszálai vagy a szája.

Ezt követően higgadtan tájékoztatja a hívott felet, hogy pénzre lesz szükség az anyagi károk rendezéséhez. Előadhatják azt is, hogy a balesetben érintett másik fél nagyon dühös, esetleg már megverte a hozzátartozójukat, mielőtt kiért a rendőrség. Előfordulhat, hogy megpróbálnak minél több információt kihúzni az áldozatokból, például elkérik a személyes adataikat. Az ilyen hívásoknál több százezer vagy milliós nagyságrendű kárról beszélnek és nem hagynak gondolkodási időt, azonnali döntésre kényszerítik az áldozatokat. Pest megyében már előfordult, hogy vadidegennek adta ki egy idős hölgy egész élete megtakarítását. A kampány címére reflektálva a főhadnagy elmondta, hogy ilyen hívás esetén a leghatékonyabb megelőzés, hogy bontják a vonalat, ezzel nem adva lehetőséget arra, hogy további információkhoz jussanak a szélhámosok. Ezt követően azonnal fel kell hívni a megnevezett hozzátartozót és megbizonyosodni arról, valóban történt-e vele baleset, illetve értesíteni kell a rendőrséget.

A tájékoztató után párbeszéd kezdődött a nyugdíjas klub tagjai és rendőrség képviselői között, mely során kiderült, hogy a tagok közül két hölgyet is felhívtak a csalók a közelmúltban, de egyikük sem adott át pénzt részükre.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában