Ufóészlelés?

2018.11.14. 16:47

Három utasszállító is látta a rejtélyes objektumot

A British Airways légitársaság Montrealból Londonba tartó egyik járatának pilótafülkéjében egy nagyon fényes és rendkívüli sebességgel haladó ismeretlen objektumra figyelt fel a gép személyzete november 9-én a kora reggeli órákban. Kis idő múlva a közeli légtérben és nagy repülési magasságon haladó másik két utasszállító pilótái is ufót, azaz azonosítatlan repülő tárgyat jelentettek az írországi Shannon körzeti légi irányításának.

Az Ír Légügyi Hatóság (The Irish Aviation Authority, IAA) jelentése szerint november 9-én reggel 07 órakor a British Airways Montrealból Londonba tartó BA94-es számú járatának Boeing 787-es utasszállítója, illetve annak kapitánya felvette a kapcsolatot a shannoni légiirányító központtal – adta hírül az origo.hu hírportál.

A Speedbird 94 hívójelű gép kapitánya az iránt érdeklődött, hogy nem zajlik-e katonai gyakorlat a Boeing 787-es légterében, mert egy rendkívül fényes, nagy sebességgel mozgó tárgyat észleltek. A légi irányítás és a BA94-es járat pilótafülkéje közti beszélgetést rögzítő hangfelvétel tanúsága szerint az irányítás a következő választ adta a kapitány érdeklődésére: „Semmi sem mutatkozik sem az elsődleges, sem a másodlagos radaron.”

https://www.youtube.com/watch?time_continue=116&v=kulU88RyhCI

A kapitány nyugtázta az irányítás közlését, megjegyezve, hogy az észlelt tárgy „olyan gyorsan mozog”.

„Melletted?” – érkezett az újabb kérdés az IAA-tól. „A bal oldalunkon felbukkant, majd gyorsan észak felé fordult” – jelentette a BA94-es járat kapitánya. Néhány pillanattal később pedig a következőket közölte: „Fényes fény volt, és nagyon nagy sebességgel eltűnt.” Azt is hozzáfűzte, tanakodnak, hogy vajon mi lehet a rejtélyes repülő tárgy.

Bár a Boeing 787-es pilótái úgy gondolták, nem valószínű, hogy az objektum keresztezni fogja a gép irányvonalát, azaz nem áll ütközési pályán, mégis megkérdezték a shannoni irányítástól, sikerült-e esetleg azonosítaniuk az objektumot, amire ismét csak negatív választ kaptak, mert a radarképernyőkön továbbra sem mutatkozott a tárgy.

A British Airways Boeing 787-es típusú gépe egy amerikai repülőtéren. Fotó: Shutterstock

Több objektum is, ugyanazon a pályán

Közben egy másik utasszállító, a Virgin Airlines Orlandóból Manchesterbe tartó VS76-os járatának ugyancsak bejelentkezett a kapitánya, azt közölve, ők is látják a szokatlanul nagy sebességgel haladó fényes tárgyat.

A Virgin 76 hívójelű Airbus A330-as személyzete további részletekről is beszámolt az irányításnak. A kapitány szerint a megfigyelt tárgy olyan objektum lehetett, amely ismét visszatért a Föld légkörébe. Majd a következőket jelentette: „Több objektumot láttunk, ugyanolyan típusú pályán... nagyon világosak.”

Erre egy, a közelben haladó harmadik gép pilótája is bejelentkezett, aki azt mondta:

„Örülök, hogy nem csak én láttam.”

A VS76 járat kapitánya közben folyamatosan jelentette, hogy miket észlelnek. Elmondta, a gép helyzetéhez képest tizenegy óránál két erős fénygömböt láttak feltűnni, amelyek először jobbra fordultak, majd nagy sebességgel emelkedni kezdtek.

A Virgin Atlantic Airbus A330-as típusú gépe. Fotó: Shutterstock

A pilóta megjegyezte, hogy „csillagászati”, legalább Mach 2, vagy még nagyobb volt a sebességük. (A Mach olyan viszonyszám, amely az adott test sebességének arányát mutatja a hang sebességéhez képest. A Mach 2 kétszeres hangsebességet jelent.)

Az azonosítatlan repülő objektumot észlelő repülőgépek nagy magasságban, FL 280 (28 000 láb), illetve FL 420 (42 000 láb) között repültek. (A repülésben lábban adják meg a magasságot, az FL 280 ennek megfelelően 8680 méter, az FL 420 pedig 13 020 méter repülési magasságnak felel meg.)

Az IAA szóvivője közölte:

a november 9-i „szokatlan légi tevékenységgel” kapcsolatos jelentéseket az erre szokásos protokoll szerint „bizalmasan” vizsgálják.

Még nem beszélhetünk tudományos ufókutatásról

Az UFO az azonosítatlan repülő tárgy (Unidentified Flying Object) kezdőbetűinek angol betűszava, amelyet olyan repülő objektumok megjelölésére használnak, amelyeket nem sikerült egyértelműen azonosítani. A köznyelvbe is átment kifejezést eredetileg a katonai repülésben alkalmazták, ahol ezt olyan tárgyakra (új típusú ellenséges katonai repülőgép, meteorológiai ballon, stb.) értették, amelyeknek még nem volt tisztázva az eredete.

Az 1950-es évektől kezdve a köznyelvben az ufó megjelölést – az eredeti jelentéstartalmat jelentősen túllépve – már feltételezett földönkívüli űreszközökre, az úgynevezett „repülő csészealjakra” alkalmazták.

Az ufóészlelések többsége többnyire csillagászati, vagy más ritka magaslégköri, illetve meteorológiai jelenséggel, esetleg valamilyen kísérleti katonai repülőeszköz tesztelésével hozható összefüggésbe.

Minimális számban azonban léteznek olyan ufómegfigyelések is, amelyeknél az észlelést nem lehet összefüggésbe hozni csillagászati, illetve meteorológiai jelenségekkel, sem pedig katonai kísérletekkel.

Ez utóbbiak hátterét próbálja felfedni a többnyire laikusok által művelt ufológia. Az ufómegfigyelésekről szóló hírek nagy érdeklődésre számíthatnak, amivel rendszeresen vissza is élnek. Ezekre a gyakori visszaélésekre vezethetők vissza a tudósok kételyei a laikusok tudományos igénnyel dokumentálhatatlan elbeszéléseit illetően.

Egyelőre még nem beszélhetünk tudományos ufókutatásról, mert ahhoz kísérletileg ellenőrizhető, megismételhető feltételekre lenne szükség, amit a jelenségkör magától értetődően nem tud produkálni.

Borítókép: Shutterstock

Ezek is érdekelhetik