Hirdetés

2022.01.27. 14:52

Testépítés: okosan is lehet csinálni!

A testépítés szó hallatán sokaknak a kigyúrt, barnára festett, hatalmas izomtömeggel rendelkező emberek jutnak eszébe, ám ez messze áll a valóságtól. Azok, akik profin művelik a testépítést, valóban kihozzák magukból a legtöbbet, ám attól, hogy nem színpadon mutogatjuk tökéletesen kimunkált testünket, mi is építhetjük, ami korántsem olyan radikális dolog, mint amennyire elsőre tűnhet.

Beautiful athletic woman pumping up muscles with barbell on white background.

Beautiful athletic woman pumping up muscles with barbell on white background.

Mi is az a testépítés?

A testépítésnek régi hagyománya van. Kezdetben köveket emelgettek azok, akik izomtömegre vágytak. A 19. században a feltűnően kimunkált izomzatúakat erőemberként emlegették, akik főleg Amerikában és Európa országaiban jártak-keltek, és mutatták meg erőtől duzzadó izmaikat, és emelgettek nehezebbnél nehezebb súlyokat. Ma már a konditermek megjelenésével csak elhatározás kérdése, hogy az ember kigyúrja-e magát. Ha testépítésbe kezdünk, a saját döntésünk, hogy magunknak szeretnénk-e bizonyítani, vagy imponálni szeretnénk valakinek, esetleg egy versenyig meg sem állunk.

Aki testépítésbe kezd, az leginkább azt tűzte ki célul, hogy izmait amennyire lehet, különböző gyakorlatok segítségével gyarapítsa. A rendszeres edzésterv betartásával emelkedik a megemelt súlyok száma, így az idő elteltével a fejlődés szemmel látható lesz. Ebben nagy szerepe van a fehérjéknek, melyek elengedhetetlenek az izmok növeléséhez. Aki profi szinten szeretné űzni a sportot, az egész életén kénytelen változtatni: az evés, az ivás és az alvás is komoly szempont, ha komolyan belekezdünk a testépítésbe.

Így csináld okosan!

1. Hallgass a profikra!

Számtalan információt szerezhetünk azoktól, akik előttünk járnak: láthatjuk milyen egy rendes edzés, egy normális étkezés, hogy milyen tömegnövelő ital mellett döntenek, de van, aki az egész napját megmutatja. Ezt tekintsük egyfajta bemutatóként, amiből láthatjuk, hogy mire számíthatunk, és azt, hogy érdemes-e belevágni, képesek leszünk-e hosszabb távon csinálni.

2. Gondold át az edzéstervet!

Ha nekiálltunk az edzésnek, nyilvánvalóan tisztában vagyunk azzal, hogy bemelegítéssel indítunk. Ha csak úgy tessék-lássék módjára csináljuk, akkor erőnkhöz mérten emelgethetjük a súlyokat, elkerülve a sérüléseket. Ha azonban konkrét céljaink vannak, érdemes felkérni egy edzőt, hogy mérje fel szintünket, készítsen tervet és tartsa rajtunk a szemét, mert ha látja, hogy a fejlődés nem olyan mértékű, amilyennek lennie kellene, tud módosítani az edzésterven.

3. Ne told túl!

Ugyan a lelkesedés jó dolog, ne legyünk saját magunk ellenségei: a kevesebb néha több! Ha túleddzük magunkat, nem nő az izmok tömege, így feleslegesen fárasztottuk le magunkat. Ha két napig mentünk edzeni, a harmadik napon inkább pihenjünk meg, mert izmainknak is szüksége van regenerálódásra. Különösen azért, mert a pihenő időszak alatt nő, nem súlyzózás közben!

4. Ne vétkezz, étkezz!

Ha komolyan gondoljuk, az étkezés is legalább annyit számít az eredmény tekintetében, mint az erősítés. Ügyeljünk arra, hogy testsúlyunkat figyelembe véve fogyasszunk mind szénhidrátokat, mind fehérjéket! Előbbi esetében érdemes odafigyelni arra, hogy a főbb étkezések lassan felszívódó szénhidrátokból álljanak, míg az étkezések között érdemes gyümölcsöket és egyéb gyorsan felszívódó szénhidrátokat fogyasztani. A zsírbevitelre is fordítsunk hangsúlyt, ugyanis a tesztoszteron kialakulásához a megfelelő zsírbevitel is hozzájárul. Ha úgy érezzük, hogy nem tudjuk fedezni a napi szénhidrátbevitelt, érdemes körülnézni a tömegnövelő italok piacán!

5. Diéta, de nem úgy!

Ha testépítésre adjunk a fejünket, akkor is javasolt egy diétát tartani, de nem a szó hagyományos értelmében. Hiszen ahhoz, hogy a testnek legyen ereje a rá váró megterhelésre és az izomtömeg gyarapítására, több kalóriát kell bevinnünk, mint amennyit elégetünk. Erre azért van szükség, mert a testünk egyszer csak elkezdhet raktározni, így nem arra fordítja az energiát, hogy izmokat növeljen, hanem arra, hogy a nehezebb időkre tartogassa.

Mit kerülj, ha okosan építenéd tested?

Több olyan tényező van, amivel ártunk magunknak. Az egyik ilyen az, ha nem vagyunk elég tudatosak: úgy ne induljunk el edzeni, hogy nem tudjuk pontosan, hogy mi az aznapi terv, és az étkezéssel is ugyanez a helyzet. Ha aznap találjuk ki, hogy mit eszünk, könnyedén belecsúszhatunk abba, hogy idő vagy hozzávaló híján elrontjuk a tervezett étrendet.

A nap folyamán az éhség hevében akár gyorséttermi étellel is végződhet az étkezés, amivel komoly károkat okozunk. Ugyanez a helyzet az éhezéssel: ha nem eszünk rendszeresen, nem épül az izom, hiába edzettünk. Az alkohol és a dohányzás sem tartoznak a legjobb barátaink közé, ha komolyan gondoljuk a testépítést. Az alkohol különböző hormonális folyamatokat idéz elő, a dohányzás miatt pedig az izomzatunk jut kevesebb oxigénhez.

Ugyan a testépítés nem egy könnyű utazás, ám aki komolyan gondolja, az első hetek tanulási folyamata után már szinte rutinszerűen fogja csinálni a gyakorlatokat és a diétát, míg el nem éri az álmát.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában