2008.04.21. 11:16
Tanuljon könnyen és gyorsan!
Tanulhat könnyen egy felnőtt is? Ehhez mire kell odafigyelniük a képzésekre jelentkezőknek, és az őket oktatóknak?
Ha egy ember megszokta, hogy bizonyos feladatok esetén ő jeleníti meg a tekintélyt, akkor várhatóan nehezen viseli majd, ha őt kérik számon, javítják ki, kritizálják.
Másik fontos különbség a gyermekként és felnőttként tanulók között, hogy míg a gyerekek számára az iskolában elsajátított tudás javarészt új információként épül be, addig a felnőtt nagy tapasztalatokkal rendelkezve vág bele a tanulásba. Ezek a tapasztalatok meghatározzák a tanulás folyamatát. A felnőttek többsége ugyanis nem, vagy csak igen nehezen fogadja el azokat az új ismereteket, amelyek nem illeszkednek eddigi tapasztalataihoz. Ráadásul nagyobb tiszteletet, egyenrangúságot várnak el az oktatás során.
– Sokkal eredményesebben és könnyebben tanulnak azok, akik pozitívan értékelik a tanulási folyamatot és önmagukat: egy nehéz tananyagot is lényegesen könnyebben sajátít el az, aki a tanulást kalandnak, kibontakozásnak, lehetőségnek tekinti. Ha viszont úgy gondolják, hogy az iskola gyerekes dolog, esetleg kényszer, akkor teherként fogják megélni, és végső soron elfordulnak a tanulástól.
Az oktatók akkor járnak el eredményesen, ha nagyobb önállóságot adnak felnőtt tanulóiknak. Mivel egy felnőtt nagyobb autonómia- igénnyel rendelkezik, mint egy gyermek, ha ezt a tanár nem veszi figyelembe, bizonytalanság vagy ellenállás alakul ki.
A tanulási stílusokban viszont nincs olyan nagy különbség, mint a motivációban. A felnőttek között is akadnak olyanok, akik könnyebben sajátítják el a leckét, ha meghallgatják vagy elolvassák a tananyagot. Általában az életkor előrehaladtával előtérbe kerül a fogalomtérképekhez, ábrákhoz kapcsolódó „értelmes” tanulás. Illetve az, hogy az újonnan megismert fogalmak kapcsolhatóak legyenek a személyes tapasztalatokhoz.
Mit mutat a dél-alföldi munkaerő-piaci barométer?
A regionális munkaügyi központ felmérése szerint a következő szakmák lesznek keresettek 2008–2009-ben.Jelentős létszámövelésre lehet számítani: szabó, varrónő, modellkészítő, hegesztő, lángvágó, eladó, üzletkötő, mezőgazdasági gép- (motor-)szerelő,
-javító, fémmegmunkáló gépkezelő, gyártósori összeszerelő, közlekedési mérnök, pénzintézeti finanszírozási ügyintéző, felszolgáló, vendéglátó-ipari eladó (pl. pincér), kőműves, üveget és üvegterméket gyártó gépkezelő, egyéb gépek, berendezések szerelői, villamossági szerelő, targoncavezető, rakodógép-kezelő, gépjármű- és motorszerelő,
-javító, szoftverfejlesztő, informatikus.
Keresett foglalkozások, melyeknél pályakezdők felvételét tervezik 2008. év végéig:
húsfeldolgozó, lakatos, eladó, szabó, varrónő, modellkészítő, hegesztő, lángvágó, kézi anyagmozgató, csomagoló, egyéb vas- és fémipari foglalkozások, pénzintézeti finanszírozási ügyintéző, gyümölcs-, zöldségfeldolgozó, bútorasztalos, irodai adminisztrátor, forgácsoló, villanyszerelő, kőműves, gépészmérnök, vendéglátó-ipari eladó (pl. pincér), ruházati gépkezelő és gyártósor mellett dolgozó.
Jelentős létszámövelésre lehet számítani: szabó, varrónő, modellkészítő, hegesztő, lángvágó, eladó, üzletkötő, mezőgazdasági gép- (motor-)szerelő,
-javító, fémmegmunkáló gépkezelő, gyártósori összeszerelő, közlekedési mérnök, pénzintézeti finanszírozási ügyintéző, felszolgáló, vendéglátó-ipari eladó (pl. pincér), kőműves, üveget és üvegterméket gyártó gépkezelő, egyéb gépek, berendezések szerelői, villamossági szerelő, targoncavezető, rakodógép-kezelő, gépjármű- és motorszerelő,
-javító, szoftverfejlesztő, informatikus.
Keresett foglalkozások, melyeknél pályakezdők felvételét tervezik 2008. év végéig:
húsfeldolgozó, lakatos, eladó, szabó, varrónő, modellkészítő, hegesztő, lángvágó, kézi anyagmozgató, csomagoló, egyéb vas- és fémipari foglalkozások, pénzintézeti finanszírozási ügyintéző, gyümölcs-, zöldségfeldolgozó, bútorasztalos, irodai adminisztrátor, forgácsoló, villanyszerelő, kőműves, gépészmérnök, vendéglátó-ipari eladó (pl. pincér), ruházati gépkezelő és gyártósor mellett dolgozó. -->