Közélet

2016.12.23. 16:54

A humánum nem pénz kérdése

Számos terv megvalósítását tervezi jövőre Szemereyné Pataki Klaudia polgármester Kecskeméten, aki kérésünkre mérleget vont a 2016-os évről is.

PN

– Hogyan összegezné az elmúlt egy évet Kecskemét életében?
– Nagyon sok elismerést kapunk más nagyvárosoktól, ez üzenet értékű, és mindig elmondom, hogy sok város szívesen cserélne most velünk. Rengeteget dolgoztunk, végig éreztük az emberek segítő támogatását, és látszik az eredménye. Érdemes visszatekinteni a legfontosabb történésekre: Orbán Viktor miniszterelnök bejelentette, hogy a Modern Városok Program keretében Kecskemét 100 milliárd forint forráshoz jut, amely 2020-ig jelenik meg a különböző fejlesztésekben. A Mercedes először a karosszéria üzem építését, nem sokkal később a gyár duplázását  is bejelentette. De számos más üzem is fejlesztett: a Bosal, a Ritz, a Nissin, a Freudenberg, a Graboplast, és épül az SMR üzem is. A lakosság mindennapjai, az élhetőség szempontjából kiemelt jelentőségű, hogy kormányzati támogatással számos lakossági önerős útépítés valósulhatott meg, mellette pedig több utat felújíthattunk. Az év utolsó heteiben pedig folyamatosan jelentek meg a támogatói döntések a benyújtott pályázatainkkal kapcsolatosan, eddig 35 megnyert pályázatunk van, mintegy 14,5 milliárd forint összértékben.

– Ön által bevezetett gyakorlat, hogy már decemberben készen van a város következő évi költségvetése. Milyen főbb számok szerepelnek a 2017-es büdzsében?
– A jövő évi költségvetés főösszege mintegy 26,5 milliárd forint. A feladatainkat jövőre is az idei szinten látjuk majd el, de mellette számos új elem jelenik meg a költségvetésben. A főbb tételek: a fejlesztési keret 5,1 milliárd, amelynek felét adják az uniós források, a másik felét az önkormányzat saját forrásai fedezik. Új elem a Klik működtetésébe kerülő iskolák esetében az önkormányzat által fizetendő szolidaritási hozzájárulás, amely 2017-ben 736 milliós keretként jelenik meg. A költségvetés másik nagy tétele a gyermekétkeztetés. Január 1-jétől 4 százalékkal emelkedik az étkeztetést biztosító szolgáltatóknak fizetendő díj, de a szülőknek nem kell többet fizetniük. A gyermekétkeztetésért a város jövőre összesen 375 millió forintot fizet. Az intézményi felújítások kerete 150 millió forint, a béremeléssel kapcsolatos kiadások 400 millió forint, a városüzemeltetés 2,4 milliárd forint, a pályázati és fejlesztési tartalék 334 millió forint. A helyi tömegközlekedés támogatása érdekében 466 millió forint épült be a költségvetésbe. A háziorvosi rendszer megerősítése érdekében új elemként jelenik meg, hogy a 36 hónapos szakgyakorlat ideje alatt havi 100 ezer forint ösztöndíjat kap az a rezidens, amelyik vállalja, hogy kecskeméti háziorvosi körzetet vásárol és ott meghatározott ideig tevékenykedik. E támogatási rendszerhez az önkormányzat 2,5 millió forint támogatást nyújt.

– A fenntartható városi mobilitási terv szerint elsőbbséget kell élveznie a közlekedési fejlesztésekben a gyalogos és kerékpáros közlekedésnek. Milyen összeg áll rendelkezésre járda és kerékpárút építésekre a jövő évi költségvetésben? Túl ezen fejlesztik-e tovább a közvilágítást?
– Tisztában vagyunk vele, hogy járdák, utak, kerékpárutak építésében és felújításában, valamint a közvilágítás fejlesztésében több éves elmaradásunk van. Ezért ilyen munkálatokra már idén is sokkal több forrás jutott, és természetesen jövőre folytatjuk. Az út- és járdaépítés kapcsán azt kell látni, hogy kettős feladatunk van. Egyrészt vannak a lakossági önerős beruházások, másrészt pedig a város egészét kiszolgáló, közforgalmú utak felújításai. Mindkettő fontos. Idén az állami támogatásként kapott 4 milliárd forintot is úgy osztottuk el, hogy a megépült 25 utca mellett jutott a nagy forgalmú utak felújítására és útstabilizációra is. Az egyensúlyt fent kell  tartanunk. Ezért gondoltuk át az önerős útépítésekre vonatkozó helyi rendeletet, mert így tudjuk biztosítani, hogy csak arra vállaljunk kötelezettséget, amire van forrás. 2017-ben a lakossági önerős beruházások kiegészítésének előirányzata közel 660 millió forint. Utak, járdák, kerékpárutak javítására, építésére további 352 millió forintot különítettünk el. Ezen túlmenően az egyes választókerületek jövőre is kapnak forrást, és ha azt ilyen típusú fejlesztésekre költik, akkor az önkormányzat megduplázza az összeget. Ezek mellett persze ott vannak a pályázati források. Ahogyan arról az önök lapja is folyamatosan hírt ad, több út és kerékpárút építésére nyertünk pályázatot. A közvilágításról: az év utolsó heteiben 56 utcában, összesen 142 lámpatestet szereltünk fel. Jövőre 30 millió forintot különítettünk el a közvilágítás fejlesztésére, tehát folytatjuk. Ami ezen a területen gondot okoz, az az, hogy csak ott fejleszthetünk, ahol a Démász kiépíti a hálózatot.

Közterületeket is fejlesztenek

Kecskemét jövő évi költségvetésében 135 millió forint szerepel közterületek fejlesztésére. Ebből az összegből a Csalánosi úton buszöböl épül, három helyszínen rendezhetők lesznek a balesetveszélyes csomópontok (Március 15. utca–Irinyi utca, Mártírok útja–Klebelsberg Kuno utca, Március 15. utca–Nyíri út), megtörténik a Béke fasor– Kandó utca–Szolnoki út csomópont tervezése, új gyalogátkelőt alakítanak ki Kadafalván, a Boróka utcán, és szintén Kadafalván autóbusz forduló épül.

– Kecskemét ipari fejlődésének köszönhetően az elkövetkező években várhatóan több ezer új munkahely jön létre a városban. A munkaerő idecsalogatásához sokkal több bérelhető ingatlanra lesz szükség. Mi a megoldás?
– Az önkormányzatnak nagyon nagy felelőssége van abban a tekintetben, hogy a robbanásszerű fejlődéssel hogy tudunk lépést tartani minden területen. Lényegében ezt tesszük évek óta. Ezért kell fejleszteni a közlekedést, ezért kell új óvodákat létrehozni, vagy akár kedvezményesen építési telkeket értékesíteni, és nyilvánvalóan ezért határoztuk el az új bérlakások létrehozását is. A program Homokbányán lényegében már elindult, idén a Kik-For Kft. felújított egy teljes tömböt, és a lakások egy részére vonatkozóan megállapodást kötött a Mercedes üzemmel a bérlőkijelölési jogra. Csak Homokbányán 450 új bérlakás kialakítását tervezzük, reményeink szerint ez három éven belül megvalósul. Jó kilátások vannak arra is, hogy a magántőke beszálljon a bérlakások építésébe, hiszen látszik, hogy ez Kecskeméten kifizetődő lesz.

– Milyen elképzelések vannak a város turisztikai vonzerejének növelése érdekében?
– Ez is napirenden van, sőt el is kezdődött. Tudomásul kell vennünk, hogy Kecskemétnek nincsenek olyan történelmi, földrajzi, természeti adottságai, amelyek képesek lennének több napra idecsalogatni a látogatókat. Éppen ezért mi a fesztiválokra – ezen belül a programokra, a látványra, a gasztronómiára – akarunk nagyobb hangsúlyt fektetni. Már az idei Hírös Hét is egy új korszak nyitánya volt, ez a város legnagyobb fesztiválja, amelyet most új alapokra helyeztünk, és amely terveink szerint négy év alatt éri el az országos szintet. Ez a terv a Téli Fesztivállal is, amely keretében idén kipróbáltuk a Luca-napot és boszorkányszombatot. Nagy volt az érdeklődés, látszott, hogy az embereket vonzza a látvány, a misztikum, a legenda. Ami nagy előny az elmúlt évekhez képest, hogy a most már van lehetőségünk a fesztiválokra többet költeni, olyan előadókat meghívni, akiknek koncertjei hatalmas tömegeket vonzanak, olyan elemeket beépíteni, amelyek egyedivé teszik Kecskemétet.

– Az Izsáki út négysávúsítása végleg lekerült a napirendről?
– Természetesen nem. Csak megváltozott a fontossági sorrend. A második Mercedes-gyár építésének bejelentése ugyanis új helyzet elé állította a kormányt, és Kecskemétet is, hiszen a város számára most az a legfontosabb, hogy az elkerülő út teljessé váljon, tehermentesítsenek bennünket az egyre növekvő forgalomtól. Ezért az állami forrást elsődlegesen és minél gyorsabban a fennmaradó szakasz befejezésére kellett átcsoportosítani.

– Július 1-től Kecskemétnek egyeteme van, és hamarosan elindul a campus építése. Milyen változást hoz mindez a város életében?
– Mindenképpen egy új dimenzióról beszélhetünk, hiszen az már a jelentkezéseknél látszik, hogy az egyetem, benne a gazdálkodási kar nagyon népszerű a továbbtanulók körében. Létrejön egy olyan minőségi felsőoktatási képzés, amely kihat majd a város egészének szellemiségére. Az új campus azzal is hozzájárul ehhez a szellemiséghez, hogy egy nyitott létesítmény lesz, amely nem csak az egyetemi hallgatókat várja, hanem szolgáltatásai elérhetők lesznek bárki számára. Mellette pedig egyes elemek a város turisztikai vonzerejét is növelik majd.

– Mit tart 2017-ben a legfontosabbnak Kecskemét számára?
– Azt, hogy a fejlesztések mellett nagyobb hangsúlyt kapjanak az egyetemes emberi értékek, gondolok itt elsősorban a közösségépítésre, a hagyományok ápolására, a szellemi örökség megőrzésére, és az egymásra történő odafigyelésre. Az önkormányzat ebben is szerepet vállal, hiszen támogatja a helyi közösségeket, ennek jegyében ünnepeltük idén Katona József örökségét, jövőre pedig Kodály Zoltán örökségét. De én nagyon fontosnak tartanám, hogy mi mindannyian, a magunk lehetőségeivel térjünk vissza a valós értékekhez. Elkeserítő, hogy mi zajlik Európa nyugati nagyvárosaiban, olyan világban élünk, amelyben nagy szükség volna ismét az emberségre. És a humánum nem pénz kérdése. 

 

PN Közterületeket is fejlesztenek Kecskemét jövő évi költségvetésében 135 millió forint szerepel közterületek fejlesztésére. Ebből az összegből a Csalánosi úton buszöböl épül, három helyszínen rendezhetők lesznek a balesetveszélyes csomópontok (Március 15. utca–Irinyi utca, Mártírok útja–Klebelsberg Kuno utca, Március 15. utca–Nyíri út), megtörténik a Béke fasor– Kandó utca–Szolnoki út csomópont tervezése, új gyalogátkelőt alakítanak ki Kadafalván, a Boróka utcán, és szintén Kadafalván autóbusz forduló épül. -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!