Közélet

2014.09.11. 18:54

Visszaéltek a bankkártyájával

Kecskeméti olvasónk többedmagával reklamált bankjánál, mert illetéktelenek pénzt költöttek folyószámlájukról. A pénzintézet szerint ritka az ilyen eset.

Popovics Zsuzsanna

Kecskeméti olvasónk SMS-ben értesült arról, hogy folyószámlájáról pénz került egy chilei bankszámlára. Három átutalási tranzakció során összesen 90 ezer forinttal rövidítették meg. Előbb 200 dollárt, majd kétszer nyolcvanat „utaltak” bankszámlájáról Dél-Amerikába. Másnap első útja a CIB Bank kecskeméti fiókjába vezetett, ahol nem ő volt az egyetlen, ilyen módon megrövidített ügyfél. Mintegy tucatnyian jelezték: pénz tűnt el a számlájukról. A bank tájékoztatása szerint több napba beletelik, mire jóváírják a hiányzó összeget. Ez jó esetben lehet 5-10 nap, rosszabb esetben akár két hét is. Kecskeméten az utóbbi hetekben szaporodtak el a a hasonló visszaélések. Van olyan, akinek 6 millió forintja veszett oda, van, akinek „csak” a havi fizetését lopták el, a bérátutalás másnapján.

Olvasónk azt nehezményezi, hogy bankja nem tájékoztatta: visszaélhetnek adataival, illetéktelenek férhetnek hozzá folyószámlájához. Találkozott ugyanis olyan személlyel, aki a K&H Bank ügyfeleként használta a CIB Bank automatáját pénzfelvételre. Ezután a K&H Bank banktól felhívták, hogy tiltsa le meglévő bankkártyáját, és rendeljen újat, mert a CIB-es automatánál illetéktelenek lemásolhatták kártyája adatait.
A pórul járt CIB-ügyfelek bankkártyáját letiltották, díjmentesen gyártanak számukra újat. Olvasónk azt mondja, a bankban felajánlották számára, hogy a számláján maradt 9 ezer forintot „méltányosságból” ingyen felveheti. Mindezt úgy, hogy szerződése szerint havi két pénzfelvétel eleve ingyenes, és ebben a hónapban ő még nem, csak a tolvajok „vettek le” pénzt számlájáról.

Az eset kapcsán megkerestük a CIB Bank Kommunikációs Osztályát. Tájékoztatást kértünk arról, hogy Bács-Kiskun megyében hány károsultról tudnak; milyen időintervallumon belül kártalanítják az érintetteket; milyen módon tájékoztatják ügyfeleiket a visszaélések előfordulásáról, megelőzési módjáról?

„A CIB Bank folyamatosan monitorozza az ügyfelek tranzakcióit, és amennyiben a szokásostól eltérő költést észlelünk, azonnal felvesszük a kártyabirtokossal a kapcsolatot – áll a CIB Bank válaszában. – Egyes ritka esetekben előfordulhatnak olyan visszaélések, melyek során a bankok ATM berendezéseinek kártyaolvasójára másoló eszközt szerelnek fel az elkövetők, ezen keresztül a bankkártyák mágnescsíkján lévő adatokat szerezhetik meg. Az ügyfelek adataihoz azonban ilyen esetben sem juthatnak hozzá.

Az illetékes hozzátette: amennyiben ilyen esetet észlelnek, szakembereik azonnal megkezdik az ügyintézést: megelőző jelleggel egyes bankkártyákat letiltanak, a visszaélésben érintett ügyfeleket telefonon értesítik a problémáról. Az egyeztetés során tájékoztatják őket a megkísérelt tranzakciókról, a kártya tiltásáról és a kártya pótlásának lehetőségéről. Egyes esetekben előfordulhat, hogy az érintett ügyfelet nem sikerül elérni, mert a telefonszáma megváltozott vagy nem kapcsolható. Azon ritka esetekben, amikor a visszaélésből eredő tranzakciók terhelődését nem sikerül megakadályozni, a tételek jóváírását a bank napokon belül teljesíti. A visszaélés miatt szükségessé vált bankkártya tiltások díját ilyen esetekben teljes mértékben elengedik, illetve az új kártyák pótlása is ingyenes."

Ezek is érdekelhetik