Közélet

2009.02.10. 15:37

Végnapjaikat élik a MiG-29-es harci gépek?

Az orosz védelmi minisztérium 25 milliárd rubelt fizet azért a 24 darab MiG-29SMT típusú vadászrepülőgépért, amit az algériai kormány az „alacsony összeszerelési színvonalra és a műszaki hibákra” hivatkozva nem vett át az orosz cégtől. Az elmúlt hetekben felröppent hírek ellenére tehát hosszabb távon mégis maradhatnak MiG-29-es harci gépek az orosz légierőben.

JETfly Online

Úgy tűnt közel kétszáz MiG-29-es típusú vadászgépét készül kivonni a hadrendből az orosz légierő, amely annak tükrében, hogy a szervezet egy 2008-as év végén kiadott jelentés szerint mindösszesen 291 darabot üzemeltet öt repülőezredénél és három kiképzőközpontjánál, ez pedig a legendás, sokak által kedvelt típus végnapjait vetíti előre.

Mint ismeretes, a múlt év decemberében egy MiG-29-es zuhant le, a vizsgálat jelenlegi állása szerint egyértelműen műszaki, azon belül is nagy valószínűséggel korróziós okból.
A halálos áldozattal járó repülőszerencsétlenség után közel két hónapig nem is repülhettek a gépek, ám azóta ezt a repülési tilalmat feloldották.

Az orosz Roszoboronexport még 2006 márciusában kötött szerződést Algériával 34 darab – 28 darab együléses és 6 darab kétüléses ‑ MiG-29 repülőgép eladásáról. A leszállítandó repülőgépek ellenértéke, nem hivatalos információk szerint, meghaladta az 1.2 milliárd dollárt. A repülőgép eladás egy 8 milliárd dolláros katonai együttműködési megállapodás része volt.

15 leszállított repülőgép után azonban Algéria 2007 májusában felmondta a szerződést, amit az átvett repülőgépek sorozatos meghibásodásával, az „alacsony minőségi mutatókkal” magyarázott. A repülőgépeket múlt év áprilisában visszaszállították Oroszországba, és a légierőt kérték fel a gépek tesztelésére. Az algériaiak döntésének hátterében egyébként inkább az állt, hogy a MiG-ek helyett jobban szerettek volna Szuhoj harci gépeket.

Azok után, hogy az elmúlt múlt év decemberében lezuhant egy MiG-29 típusú vadászrepülőgép Kelet-Szibériában az orosz védelmi minisztérium a múlt héten ismerte be, hogy a MiG-29-es flotta (281 repülőgép) nagy része elavult, és nem képesek teljes mértékben a feladatok ellátására. Szakértők véleménye szerint az 1983 és 1993 között rendszerbe állított repülőgépek kivonása ma már elengedhetetlen. Ezek részleges pótlására jól jöhetnek a most megvásárlásra kerülő algériai gépek.

2008. július 9.
Mi lesz, ha a MiG-29-esek leszolgálják a maguk idejét?

A magyar légierő számos változás küszöbén áll, a következő években új korszakba lép. Bőven volt tehát miről beszélnie a Kanadában állomásozó magyar pilótahallgatókkal és oktatóikkal a honvédelmi miniszternek.  Tovább>>

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!