Hírek

2008.04.17. 18:06

A 44-es út mellé zuhant a MIG

A MiG-29-es vadászgép leszállás közben zuhant le a kecskeméti Szentgyörgyi Dezső Repülőbázishoz közel, 50-100 méterre a 44-es úttól.

AS Network - baon.hu, reggel.hu/MTI

A MiG-29-es vadászgép leszállás közben zuhant le a kecskeméti Szentgyörgyi Dezső Repülőbázishoz közel, 50-100 méterre a 44-es úttól. Szemtanúk szerint a gép hajtóműve gyulladt ki. A MiG a földbe fúródott, a pilóta szerencsére idejében katapultált, őt kórházba szállították, többek között megröntgenezik. A 44-es főutat lezárták.

Bocskai István, a Honvédelmi Minisztérium szóvivője közölte: tapasztalt, gyakorlott pilóta vezette a gépet. A BAON.hu internetes portál információi szerint a baleset helyszínére tart Szekeres Imre honvédelmi miniszter.

A kecskeméti repülőtér mellett vezető úton is látszanak a csütörtökön lezuhant MiG-29-es nyomai, az úttól körülbelül 25 méterre vannak a roncsok; a repülő zuhanás közben gyakorlatilag keresztezte a 44-es főutat - jelentette az MTI helyszíni tudósítója, aki körülbelül 30-40 méterre tudta megközelíteni a roncsokat.

A gép fekete doboza épségben maradt

Szekeres Imre honvédelmi miniszter programját megszakítva azonnal a baleset helyszínére sietett, ahová délután 5 óra körül érkezett meg.

– A szakemberek kiemelték a roncsból a fekete dobozt, így megkezdődhetnek azok a vizsgálatok, amelyek fényt derítenek a baleset okára – mondta a miniszter a helyszíni szemlét követően. – A pilóta úgynevezett átstartolási manővert hajtott végre a balesetet megelőzően. Egészen biztos vagyok benne, hogy a vizsgálat eredményes lesz, hiszen a fekete doboz sértetlenül került ki a gépből. Azt azonban egyelőre nem tudjuk megmondani, hogy mennyi időt vesz igénybe a civil hatóságok eljárása.

A miniszter a baleset helyszínéről a kecskeméti megyei kórházba sietett, hogy meglátogassa ott Peszeki Zoltán pilótát.A 44-es főút és a repülőtér közötti kerítésen nem, de a kerítésen kívül lévő bokrokon, sőt az út aszfaltján is látszanak a baleset nyomai.

A repülőgép szerencsésen ért földet, hiszen amikor keresztezte a főutat, azon épp nem közlekedett egyetlen jármű sem, a közelben lévő lakóházaktól pedig mintegy 80 méterre ért földet. Igaz, egy kamion árokba borult, mert sofőrje annyira megijedt a lángolva zuhanó vadászgéptől. A főutat lezárták, a forgalmat pedig Cegléd felé terelték, amely 40-50 km-es kerülőt jelent az autósoknak.

Az MTI tudósítójának egy szemtanú azt mondta: az autójából úgy látta, hogy a gép egyik hajtóműve már a levegőben lángolt, és egy égő darab is levált belőle. A pilóta még a repülőtér felett katapultált.

A gép kettétört, orrésze és a törzs egymástól mintegy 15-20 méterre fekszik. A roncs közelében található két házban lakók csak hallották, de nem látták a történteket.

Kővári László repülési szakértő azt mondta, hogy a pilóta vélhetően az úgynevezett átstartolást gyakorolhatta. Ilyenkor több alkalommal megközelítik a leszállópályát, mintha leszállnának, de végül nem teszik le a gépet. Közölte, hogy a gépet vezető katonát - akinek a nevét a szaktárca eddig nem árulta el - jó pilótának tartják.

Súrolta az utat a zuhanó gép

A repülőtér sarkánál, egy tanyán élő Szekér Istvánné (55) különös zajra futott ki a házból:

– Semmihez sem tudom hasonlítani, pedig zuhant már le vadászrepülő a közelünkben. De ez egészen más zaj volt. Kirohantam a tanyából és azt láttam, hogy füst van a repülőtér kifutóján. Aztán jobbra néztem, a tanyánk melletti szántóföld sarkára, és ott már lángolt a MiG.

Az asszony lánya, Kocziánné Szekér Gizella (35) szerint egyértelműen felszállás közben történhetett a baleset, noha abba az irányba általában leszállni szoktak a kecskeméti bázisra érkező gépek. Tegnap azonban fordítva fújt a szél, mint szokott és Gizella – repülőtér mellett élő „szakértőként” – tudja, hogy széllel szemben szoktak felszállni.

– Szerintem valami történtetett a hajtóművel felszállás közben, még a kifutón – magyarázta az asszony. – Katapultált a pilóta, és a magára hagyott gép elérte a 44-es főutat. Még szerencse, hogy nem jött ott, éppen akkor jármű. Átvágódott a MiG az aszfalton, meg is karcolta, és az út túloldalától mintegy 50-100 méternyire megfogta a homok, és kigyulladt.

Ez volt a harmadik Mig 29-es, ami lezuhant

A Magyar Honvédség eddig a maival együtt a harmadik MiG-29-esét veszítette el. 1998. július 24-én bemutató közben zuhant le, az első Magyar MiG 29-es. A pilóta, Rácz Zsolt alezredes szörnyethalt. A második gép Szabó Zoltán századossal a fedélzetén 2005. május 11-én zuhant le gyakorlórepülés közben – a pilóta katapultált. A csütörtökön délután 4 óra előtt pár perccel történt baleset pilótája, Peszeki Zoltán is sikerrel katapultált a szakértők véleménye szerint a világ legjobb katapultülésével felszerelt vadászgépről, mielőtt az a 44-es út mentén a földbe csapódott.

– Semmihez sem tudom hasonlítani, pedig zuhant már le vadászrepülő a közelünkben. De ez egészen más zaj volt. Kirohantam a tanyából és azt láttam, hogy füst van a repülőtér kifutóján. Aztán jobbra néztem, a tanyánk melletti szántóföld sarkára, és ott már lángolt a MiG.

Az asszony lánya, Kocziánné Szekér Gizella (35) szerint egyértelműen felszállás közben történhetett a baleset, noha abba az irányba általában leszállni szoktak a kecskeméti bázisra érkező gépek. Tegnap azonban fordítva fújt a szél, mint szokott és Gizella – repülőtér mellett élő „szakértőként” – tudja, hogy széllel szemben szoktak felszállni.

– Szerintem valami történtetett a hajtóművel felszállás közben, még a kifutón – magyarázta az asszony. – Katapultált a pilóta, és a magára hagyott gép elérte a 44-es főutat. Még szerencse, hogy nem jött ott, éppen akkor jármű. Átvágódott a MiG az aszfalton, meg is karcolta, és az út túloldalától mintegy 50-100 méternyire megfogta a homok, és kigyulladt. A gép fekete doboza épségben maradt Szekeres Imre honvédelmi miniszter programját megszakítva azonnal a baleset helyszínére sietett, ahová délután 5 óra körül érkezett meg.

– A szakemberek kiemelték a roncsból a fekete dobozt, így megkezdődhetnek azok a vizsgálatok, amelyek fényt derítenek a baleset okára – mondta a miniszter a helyszíni szemlét követően. – A pilóta úgynevezett átstartolási manővert hajtott végre a balesetet megelőzően. Egészen biztos vagyok benne, hogy a vizsgálat eredményes lesz, hiszen a fekete doboz sértetlenül került ki a gépből. Azt azonban egyelőre nem tudjuk megmondani, hogy mennyi időt vesz igénybe a civil hatóságok eljárása.

A miniszter a baleset helyszínéről a kecskeméti megyei kórházba sietett, hogy meglátogassa ott Peszeki Zoltán pilótát. -->

Ezek is érdekelhetik