Hírek

2007.11.23. 17:59

Omlós kiflit bomló táskába

A következő év lehet az utolsó, amikor a magyarországi bevásárlóközpontokban, bolthálózatokban olyan nejlonszatyrokba pakolják a vevők az akciós sört és ropit, amely négyszáz évvel túléli őket. Ha a törvényhozók is úgy akarják.

Kósa György

[caption id="" align="alignleft" width="260"] A magyarországi vásárlók naponta körülbelül 1 millió 300 ezer nejlonzacskót használnak
[/caption]A biológiailag lebomló bevásárlószatyrok hazai bevezetését szorgalmazza Oláh Lajos, a parlament környezetvédelmi bizottságának tagja. A debreceni országgyűlési képviselő várhatóan december közepén nyújtja be törvényjavaslatát, amely szerint 2009-től kizárólag környezetbarát tasakokat használhatnának azok a kiskereskedelmi cégek, amelyek magyarországi üzleteinek, áruházainak össz-eladóterülete eléri vagy meghaladja az ezer négyzetmétert. A megfogalmazásból kitűnik, hogy azokra a kereskedelmi vállalkozásokra is vonatkozna az előírás, amelyeknek kisebb üzletekből áll a hálózatuk.

„A magyarországi vásárlók naponta körülbelül 1 millió 300 ezer nejlonzacskót használnak, amit legtöbbször azonnal a szemétbe dobnak. A hagyományos műanyag bevásárlótáskákra kivetett darabalapú termékdíjjal ugyan megtettük az első lépéseket a reklámszatyrok visszaszorításában, ám ez nem érte el a kellő hatást” – magyarázza Oláh.

A lebomló műanyagszatyor eggyel jobb, mint a hagyományos – véli Gadó György, a Hulladék Munkaszövetség (HuMusz) munkatársa, természetvédelmi szakmérnök. Az érdekképviselet alapvető célja azonban az, hogy mindenféle szemét termelődését visszaszorítsa, így alapvetően a tartós, évekig használható (például vászon) bevásárlótáskák mellett kampányol. „A lebomló nejlonszatyrok legyártása is káros környezeti hatásokkal jár, ahhoz is kell kőolaj, energia. A lebomlási idejük pedig kérdéses, hiszen a teszteket szélsőséges időjárási körülmények között végzik, levegőnek, tűző napnak teszik ki a zacskókat, ami nem teljesen életszerű – nyilatkozta Gadó.

Oláh Lajos hangsúlyozta: csupán az első lépcsőfoknak szánja a törvényjavaslatát. A honlapján közzétette a tervezetet, amelyhez bárki küldhet észrevételeket. „A legjobb valóban az lenne, ha mindenkinek volna egy vászon bevásárló táskája, ahogy nagyanyáinknak is volt. A probléma érzékeltetésére hozzátette: „ha az utolsó budai pasának lett volna reklámtáskája, az mostanra bomlott volna le”.

Húsz perc után megy a kukába

Másfélmilliárd darab ingyenes műanyag zacskót visznek haza naponta a vásárlók a világon, s egy szatyrot átlagosan 20 percig használnak. Magyarországon két és fél évvel ezelőtt vezették be a termékdíjat a reklámtáskákra: a kereskedőknek zacskótérfogattól függően darabonként 3-25 forintot kell leróniuk. A befizetendő összeget azzal csökkenthetik, ha hasznosítják a keletkezett műanyag hulladékot, illetve, ha környezetbarát, lebomló műanyagból készült szatyrot használnak. Ennek arányát 2008-tól 12-ről 16 százalékra kell emelniük a kereskedőknek ahhoz, hogy részben mentesüljenek a termékdíj alól.

Ezek is érdekelhetik