Hírek

2005.07.18. 00:00

A Gyurcsány-csomag hatásai

Bár Gyurcsány Ferenc miniszterelnök adóreformként és adócsökkentésként mutatta be az adó- és minimálbércsomagot, szakemberek szerint az öt évre felvázolt tervek nem tekinthetők reformnak.

VG-összeállítás

[caption id="" align="alignleft" width="308"] A ruházati termékek ára az idén alig nőtt. A forgalmi adó mérséklése mellett a verseny is segíti a folyamatot, hogy jövőre se emelkedjen.
[/caption]Ráadásul az üzleti szféra jövőre akár néhány milliárd forintos többletteherrel is számolhat, és a versenyképességet érdemben javító lépésekre csak 2007-től kerülhet sor. A vállalatok versenyképessége szempontjából minimális hatású adónemben, az áfában tervez jelentős változást 2006-ban a kormány, ettől egyrészt forgalombővülést várnak, másrészt azonban ez a lépés jelentős költségvetési bevételkieséssel jár, veszélyeztetve a jövő évi hiánycél teljesíthetőségén keresztül a 2010-es euróátvételi céldátumot is. (A bevételkiesés mértéke szakértők szerint a kabinet által becsültnél 70-80 milliárd forinttal nagyobb lehet.) A normál kulcs húsz százalékra történő mérséklése nem állja ki a méltányosság próbáját sem, tekintettel arra, hogy a legfelső áfakulcsba tartozó termékek a jómódúak fogyasztásában nagyobb súlyt képviselnek.

A munkahelyteremtés szempontjából fontos lenne a magas élőmunkaterhek – és azon belül a nemzetközi összehasonlításban a legmagasabbak közé tartozó munkáltatói terhek – mérséklése, erre azonban kisebb mértékben 2006 novemberében (a tételes eho eltörlésével), illetve nagyobb mértékben csak 2007-ben és 2009-ben (a munkáltatói tb-járulék összesen öt százalékpontos csökkentésével) vállalkozik a kabinet. Habár a kiszámíthatóság és a tervezhetőség szempontjából mindenféleképpen pozitívum az adócsomagban, hogy öt évre meghirdetett pályát vázol fel, a kormány pedig törvénybe foglalná a lépéseket, az adócsomag olyan drasztikus államháztartási egyenlegromlással jár, amelynek ellensúlyozásához szükséges kiadáscsökkentés keresztülvihetőségét a szakértők nem tartják reálisnak.

A személyi jövedelemadó-rendszer a jelek szerint nem egyszerűsödik, mivel az adókedvezmények esetében nem tett változásra utaló kijelentést a kormányfő, egy kedvezmény azonban részben eltűnik: a jövőben a csökkentett családi adókedvezménnyel csak a három- és többgyermekes családok élhetnek majd, és ezt a mainál valamivel alacsonyabb jövedelemkorlát mellett vehetik csak igénybe. Ez a lépés része a családtámogatási rendszer átalakításának, amelynek eredményeként az ideinél 12 százalékkal több pénzt szán a kabinet erre a célra.

Az átalakítással főként az alacsony keresetűek járnak jól, mivel mindenki máshoz hasonlóan alanyi jogon megkapják a jelenleginek körülbelül duplájára emelkedő családi pótlékot. A mostani rendszerben ők nem tudják teljes mértékben kihasználni a családi adókedvezményt, így az új családtámogatással több pénzhez jutnak.

Kinek jó, kinek nem

Kedvező:

- a felső áfakulcs csökkentésével olcsóbbá válhat a termékek és szolgáltatások fele

- élénkülhet a kiskereskedelem

- csökken az szja-terhelés

- munka- és tőkejövedelmek nagymértékben közelednek

- az iparűzési adó százszázalékos levonhatósága a társaságiadó-alapot csökkenti

- három év múlva eltűnik az iparűzési adó

- csökken az élőmunkateher a tb-mérték lejjebb szállításával

Hátrányos:

- a felső szja-kulcs csökkentése a közepes és magas jövedelműek helyzetét javítja

- költségvetési bevételkiesés

- az áfát érintő lépés a méltányosság szempontjából nem mindenkinek felel meg

- az átlagkeresetet csak néhány év múlva terheli az alsó szja-kulcs

- a bonyolult szja-rendszer továbbél

- kevés mikrónak éri meg a tízszázalékos társasági adó

- a felső áfakulcs csökkentésével olcsóbbá válhat a termékek és szolgáltatások fele

- élénkülhet a kiskereskedelem

- csökken az szja-terhelés

- munka- és tőkejövedelmek nagymértékben közelednek

- az iparűzési adó százszázalékos levonhatósága a társaságiadó-alapot csökkenti

- három év múlva eltűnik az iparűzési adó

- csökken az élőmunkateher a tb-mérték lejjebb szállításával

Hátrányos:

- a felső szja-kulcs csökkentése a közepes és magas jövedelműek helyzetét javítja

- költségvetési bevételkiesés

- az áfát érintő lépés a méltányosság szempontjából nem mindenkinek felel meg

- az átlagkeresetet csak néhány év múlva terheli az alsó szja-kulcs

- a bonyolult szja-rendszer továbbél

- kevés mikrónak éri meg a tízszázalékos társasági adó A ruházati termékek ára az idén alig nőtt. A forgalmi adó mérséklése mellett a verseny is segíti a folyamatot, hogy jövőre se emelkedjen. -->

Ezek is érdekelhetik