Kecskemét

2019.11.09. 11:07

A terhek viselésének kényszerűségét mutatja be alkotásaiban Torma Éva

Ölelj át! címmel nyílt kiállítás Torma Éva képzőművész munkáiból csütörtökön a Kápolna Galériában. A tárlaton az alkotó 2014-ben és 2015-ben, Horvátországban és idén Rómában készült fotográfiái tekinthetők meg. A tárlat darabjait egy videoetűd koronázza meg.

Horváth Péter

Torma Éva képzőművész intim és egyszerre szuggesztív, az emberi kapcsolatokat vizsgáló munkáiból nyílt kiállítás Ölelj át! címmel csütörtökön, a Kápolna Galériában. Torma Éva 1993-ban az Egri Tanárképző Főiskolán, majd 2000-ben a budapesti Képzőművészeti Főiskolán szerzett diplomát. Mestere Klimó Károly. Festőként végzett, de művészetére a színektől való szabadulás jellemzi. Művészete minimalista indíttatású, munkái fotografikus jellegűen, de változatos műfajokat használ: fotó, festmény, installáció, plasztika, kollázs, és egyéb vegyes technikákban alkot. Számos egyéni, csoportos és külföldi kiállításon is szerepeltek művei.

A tárlaton az alkotó két, 2014-ben és 2015-ben készült fotográfiái és egy a portfóliót kiegészítő és megkoronázó akcióvideója tekinthető meg, illetve egy idei, római digitális freskói is láthatók. A művek ugyanazon a horvátországi Krapanj szigetén működő nemzetközi művésztelepen készültek két egymást követő évben. Torma Éva kérdésünkre elmondta, hogy művei az emberi illeszkedés, kapcsolódás témája köré épülnek, mely az élet alapvető kérdései közé tartozik és meghatározó motívum művészetében ennek megértése.

Torma Éva munkáit Virág Zoltán méltatta és nyitotta meg a kiállítást. Elmondta, hogy az alkotó videóetűdjében az összepasszintás metodikáját, illeszkedés poétikáját ezúttal a kavicsokra, kövekre, szikladarabokra hangolták át. A repedések, törések, hézagok idomulását felváltotta a kőnek a kőhöz, a testnek a testhez idomulása, ez a terhek viselésének kényszerűségeként, mázsás súlyokkal való küszködés elkerülhetetlenségeként értelmezhető. – A tájba szervesült kompozíció az éggel és a földdel érintkezve, a tengerrel összeölelkezve teremti meg a dolgok, jelenségek hibátlan egyensúlyát – mondta Virág Zoltán a videóetűdről, majd a kiállítás címéről szólt. – A cím nem pusztán a védelmező késztetésekre, az oltalmazottság vágyára utal, hanem a fantáziadús egybeterelés hozadékainak szüntelen finomítására is – mondta. A római, általa digitális freskóknak nevezett anyagról is szót ejtett és elmondta, hogy a multiexpozíciós festőiség általa korábban kidolgozott irányelveihez hűen sűrítette plánokba az Örök Város mitikusságát, démonikusságát, azaz a rómaiság esszenciáját, melyben a korok összecsúszásának kaleidoszkópját csodálhatjuk.

A megnyitót követően Füzi László bemutatta a Forrás novemberi lapszámát, melyben a kiállítás anyagának egy része is megtalálható, Virág Zoltán tanulmányával együtt.

Torma Éva Ölelj át! című kiállítása november 22-ig, munkanapokon 13 és 17 óra között tekinthető meg a Kápolna Galériában.

Magukon hordozzák az életmű jegyeit

Virág Zoltán lapunknak a kiállítás anyagával kapcsolatban elmondta, hogy a kiállított művek látványvilágában speciális, mert a fotódokumentáció és az akcióvideó ilyen komplexitását még a művész munkásságának követői sem láthatták eddig. Virág Zoltán hangsúlyozta, hogy noha az egyéb alkotótechnikával készült művei nem szerepelnek a kiállításon, ez nem jelenti azt, hogy a kiállított alkotások ne hordoznák magukon ezek tapasztalatait és képi intenzitását.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!