Múltidéző

2023.12.24. 20:00

Lassú ütemben kezdődött meg a burkolt utak építése Kecskeméten

Ma már természetes, hogy burkolt utakon közlekedünk, nem is igazán örülünk annak, ha egy földes utcával találkozunk. Százhúsz évvel ezelőtt azonban pont fordítva volt. Kecskeméten is a 19. század végén, a 20. század elején kezdődött meg igazán az úthálózat fejlesztése.

Sebestyén Hajnalka

Kecskemét főtere, Deák tere 1915-ben

Forrás: Sebestyén Imre hagyatéka

A múltat ezúttal is a Petőfi Népe régi mellékletében, a Grátiszban megjelent múltidéző írásunk alapján idézzük fel, melyhez forrásként Juhász István Kecskemét város építéstörténete című könyvét hívtuk segítségül. A történelmi visszatekintéseket Sebestyén Imre kecskeméti gyűjtő hagyatékában lévő korabeli képeslapokkal szemléltetjük.

Az 1800-as években a város belterületi útjainak járhatósága sokáig rosszabb volt, mint a külterületi utaké – az elhanyagolt vízelvezetés eredményeként. A várost átszelő öt ároknak és a Dellő-tónak kellett volna a csapadékvizet elvezetnie, de a karbantartás hiánya miatt ezek nem tudták teljesíteni feladatukat. Hornyik János főjegyző javaslata az volt, hogy a biztonságos vízelvezetés érdekében a csatornák oldalát és fenékszintjét téglázzák ki. Elsőként, 1881-ben a Zsinagóga előtti Aradi utca árkát téglázták ki. Ezután lassú ütemben, de nőtt a korszerűsített árkok száma.

A város első kőburkolatos útjának építése – a Nagykőrösi utcán, a főpiacon át, a Halasi utcán – Balázsfalvi Kiss Miklós főispán érdeme. A kormányzati szerveknél elérte, hogy az Osztrák Állami Vasúttársulat saját bányájából ingyen bocsátotta a város rendelkezésére a szükséges kavicsot és követ. Az 1820 méter hosszú és 7,6 méter széles makadámburkolatú utat 1875 novembere és 1876 júliusa között építették meg.

A Reál előtt még porzott az út az 1916-os képeslapon
Forrás:  Sebestyén Imre hagyatéka

A főpiacon, az akkori Deák téren 1880-ban több mint 6500 négyzetméter területet lapjára fektetett téglával burkoltak le, míg az áthaladó kocsiutakat 1600 négyzetméteren lapjára fektetett s erre élére állított téglával fedték le. 

Jelentős lépés volt a város útjait tekintve, hogy 1883-84-ben makadámburkolatot kapott a Vásári-nagy utca, mely a mai Deák téren és a Petőfi Sándor utca helyén kanyarogva jutott el a mai Reál előtti vásártérre. Nehézséget okozott azonban a mai főtér burkolása, ugyanis a környék beépített részeihez viszonyítva 75-80 centivel mélyebben feküdt. 1879-ben megkezdődött a tér feltöltése, és 1882-ben sikerült élére állított téglával befedni. Ettől eltérően a Budai-nagy utca (mai Arany János utca, Piaristák tere és a Jókai utca) közepét kockakővel, míg a széleit fejecskekővel burkolták.

A múltidézést hamarosan folytatjuk újabb utak történetének felelevenítésével.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában