Kecskemét

2020.11.05. 17:44

A tanulási zavarral küzdő diákokban is van tehetség

A tehetséggondozás minden iskolában kiemelt feladat. A versenysikerek azonban elsősorban olyan diákokról szólnak, akik kimagasló tehetségűek. Érdemes megnézni azon eredményeket is, melyeket tanulási zavarokkal küzdők érnek el.

Sebestyén Hajnalka

Az iskola galériájában most a 2/14. m osztály mutatkozik be

Forrás: Petőfi Népe

Sokszor lényegesen nagyobb kihívást jelent, ha olyan tanulók adottságait fejlesztik, akik tanulászavarokkal küzdenek. Az ez irányú tehetséggondozó munka azonban kevésbé látványos, de annál értékesebb. A tanulási nehézséggel küzdő tanulók esetében is a tehetséggondozással elért eredmények jelentősek. A különleges bánásmódot igénylő diákok speciális kreativitással rendelkeznek, és átlag feletti teljesítményt nyújthatnak.

Országosan is értékelik azon iskolák tehetséggondozói munkáját, amelyek ilyen tanulókkal is foglalkoznak.

A kecskeméti Katedra Általános Iskola, Gimnázium, Informatikai és Művészeti Technikum és Szakgimnázium tavasszal érdemelte ki az Akkreditált Kiváló Tehetségpont címet. A tehetséggondozás ebben a tanévben is folytatódik.

– Minden emberben ott van a tehetség vagy annak csírája, nekünk az a feladatunk, hogy ezt megtaláljuk, és a lehetőségekhez mérten kibontakoztassuk – hangsúlyozta dr. Tubakné Tütő Ágnes igazgató­helyettes. Évről évre több a rész­képességzavarral küzdő diák. Ugyanakkor ezen tanulók a hiányosságaikat jól kompenzálják, és más tantárgyból jól teljesíthetnek, vagy akár kiváló eredményeket is nyújthatnak. Például gyakori a diszlexiás, diszkalkuliás, diszgráfiás gyermek, és közülük többen kiemelkedőt nyújtanak a művészeti képzés terén, néhányan még az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyre (OKTV) is bejutnak – tette hozzá.

Az iskolában volt már rá példa, hogy egy lassú gondolkodású diák gyorsfutásban jeleskedett, nála sportban történt meg a tehetséggondozás. Arra is volt számos eset, amikor a tanulót felmentették matematikából, ahol folyamatosan kudarcokat élt meg, majd a felszabadult idejét és energiáját más tantárgyra fordította, és például a nyelvtanulásban javult.

– Természetesen a tanulászavarral küzdők esetében a tehetséggondozás eredménye nem mindig versenysikerben mutatkozik meg, sokkal inkább a jegyek javulásában. Náluk azonban ez is jelentős, önbizalmat ad nekik, sikerélményt élnek meg, sokkal kiegyensúlyozottabbá válnak, és más tantárgyak terén javulnak. A személyiségük megváltozik, pozitív irányban. Az ő eredményük ugyanúgy felkerül a dicsőségfalunkra, megjelenik a belső kommunikáció­ban, a közösségi médiában – jegyezte meg Tubakné.

Az iskola tehetséggondozásának egyik fellegvára a művészeti képzés, melynek keretében természetesen egyaránt foglalkoznak a kiváló talentummal megáldott diákokkal, és a tanulási zavarral küzdőkkel.

– A tehetségígéretek fejlesztésének sok területe, formája van, programjainkkal az életkori aspektusnak megfelelve a tehetségek kibontása, gondozása, fejlesztése a célunk. Ebben a tanévben is a tehetséggondozás széles palettájával ösztönözzük és támogatjuk művészetis tanulóinkat versenyeken, pályázatokon való részvételre – vette át a szót Lukács Gyöngyi művésztanárnő.

Idén minden verseny online zajlik. Több megméret­tetésbe is bekapcsolódnak a katedrások.

– A 8–9. osztályosokkal a Szépművészeti Múzeum Antik Gyűjteményének Hyperión országos levelező tanulmányi versenyére neveztünk be, illetve hetedikes lányokkal az Országos Honismereti Tanulmányi Verseny pályázatán veszünk részt. Az OKTV-n évek óta kiemelkedő eredményeket érnek el diákjaink vizuális kultúra tantárgyból. Idén is mintegy 25 tanulónk indul, nekik a környezettudatosság, fenntarthatóság témára kell reflektálniuk kommunikatív tervezés, képzőművészeti alkotás vagy környezetalakítás területen – részletezte a tanárnő.

Az iskola galériájában most a 2/14. m osztály mutatkozik be
Fotó: Petőfi Népe

A Katedra nemcsak saját diákjai tehetséggondozására fókuszál, van két olyan versenye, melyre más iskolákból is várják a pályázókat. Ezek egyike a képregénypályázat, mely 2004 óta töretlenül népszerű. Az idei pályázat témája a karantén. A másik megméretés az informatika iránt érdeklődőket szólítja meg. Idén arra kell majd innovatív megoldásokat kidolgozniuk, hogyan szórakoznak 15 év múlva.

Az iskola galériájában rendszeresen bemutatkozik egy-egy grafikus csoport.

– A tanévnyitó tárlatot saját, 2/14. m osztályom adta, a tavalyi év során készült szakmai munkájukból látható egy kiváló anyag. Ez az alsóbb évfolyamosok számára fontos iránymutató, inspiráló – jegyezte meg végül Lukács Gyöngyi tanárnő.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában