Közélet

2015.11.24. 06:18

Fekete lóként versenyzett a MegaLux Ausztráliában

Támogatóinak tartott élménybeszámolót a MegaLux járműépítő csapat a Kecskeméti Főiskolán. Napelemes autójuk a 3 ezer kilométert tett meg az ausztrál sivatagban.

Popovics Zsuzsanna

A világ legjobb egyetemei között mutatták meg, mire képes a magyar műszaki elme alkotóképessége – hangsúlyozta köszöntőjében Véghely Tamás megújuló energia szakértő, aki tudásával a kezdetektől segítette a GAMF Főiskolai Kar Járműtechnológia Tanszékén működő MegaLux csapatot.

A World Solar Challenge versenyen a kecskemétiek olyan egyetemeket hagytak maguk mögött, mint az amerikai Massachusetts Institute of Technology, vagy a Cambridge és a Stanford. Az előttük végzett 6 egyetemből 5 benne van a világ száz legjobb egyetemének rangsorában.
Kutasi Zoltán csapatvezető mesélt kalandos útjukról és begyűjtött tapasztalataikról. A sivatagi verseny „újoncként” fogadták őket, profi járművük ellenben komoly meglepetést okozott a mezőnyben. Úgy emlegették őket, mint az idei World Solar Challenge „sötét lovát”, amely akár nyerhet is.

A Kecskeméten megépített napelemes autót még szeptemberben útnak indították Ausztráliába. A csapat a verseny előtti napokban tette meg a 18 órás repülőutat, több átszállással. A MegaLux-autó vámvizsgálata három napig tartott, így nagy izgalmak közepette kapták végre kézhez az idehaza gondosan becsomagolt gépet, műszereket, pótalkatrészeket. A járművet a helyi hatóságok műszaki vizsgának vetették alá, ausztráliai rendszámot is kapott. A verseny ugyanis közúton zajlott, a Darwint és Adelaide között. A csapat a verseny előtt sem maradt izgalmak nélkül, mivel minden gépet szigorú járműátvételnek vetették alá a szervezők. Végül ezen is túljutottak, és kategóriájukban a 9. összetettben a 11. helyen startoltak.

Hogy melyek voltak a sikeresen leküzdött kihívások?  Például a versenyautók előtt-után haladó vonatszerű kamionszerelvények, a sivatagi autóúton gyakran felbukkanó, éjszaka elütött kenguru-tetemek, valamint az idő, amivel folyton versenyt futottak, hogy ne késsenek az ellenőrzőpontokról. Ez főként a verseny első szakaszára volt igaz, később aztán egyre több „tartalékidőt” gyűjtött a MegaLux. A verseny 8-tól 17 óráig tartott minden nap. Az estéket a csapat és járművük a sivatagban töltötte. Négy éjszakából kettő az ausztrál vadonban érte őket, ahol a sátrak felállítása is nagy kihívás volt.

A Darwin-Adelaide közti 3022 km-es távot végül 5 nap alatt tette meg a MegaLux. A 46 induló csapat közül 7-ként értek célba. Ami hiányzott a versenyen, az a tapasztalat – vont konklúziót a csapatkapitány. Ez megmutatkozott abban, hogy mindvégig igyekeztek biztonsági energiát tartalékolni a napelemes autó akkumulátoraiban, így végül 35 százalékos energiaszinttel értek célba. Ezt akár „ki is hajthatták” volna az autóból, de nem akartak kockáztatni, hiszen elsődleges célkitűzésük volt, hogy ne essenek ki a versenyből.

Az ausztráliai magyarok is sokat segítettek a MegaLux csapatnak, nagy szurkolás közepette búcsúztatták őket a rajtnál. A kecskeméti jármű Adelaide főterére futott be, aznap már nem is ért célba több autó. A csapatnak ekkor volt alkalma először szusszanni, és végre élő kengurukkal is találkozni.
 
Irány Marokkó!

2016-ban három szolárverseny lesz a nagyvilágban: Dél-Afrikában, Chilében és Marokkóban. Ausztráliában kétévente van versenyt, így ott legközelebb 2017-ben bizonyíthat a MegaLux. A csapat szerint, ha már van egy szuperül működő autójuk, luxus lenne csupán egyetlen versenyen indítani. A jövő évi minimum tervük, hogy Marokkóban bizton rajthoz álljanak. A többi főként a szponzorokon múlik…

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!