Közélet

2015.05.11. 07:07

Átverés házhoz szállítva

Nem árt résen lenni az internetes vásárlással, ezt mutatja egy kecskeméti olvasónk esete. Az online kereskedelem legtöbbször kifogástalanul működik, ám vannak kivételek.

Popovics Zsuzsanna

A pórul járt olvasónk ágyneműgarnitúrát rendelt egy netes kampány keretében. A kínált termék helyett azonban egészen más mintázatú, minőségű és összetételű garnitúrát kapott kézhez. Futár szállította a csomagot, amit a vevőnek eszébe sem jutott az átvétel előtt felbontani, és ellenőrizni. Számos esetben vásárolt már az interneten, és még nem volt rossz tapasztalata, így megbízott a feladóban. Hiba volt.

A megrendelt 7 részes, lovas mintás ágyneműszett helyett ugyanis virágos mintásat rejtett a csomag, ráadásul a weboldalon leírtakkal szemben az ágynemű nem volt sem nagy méretű, sem 7 részes, sem kellemes tapintású, sem kiváló minőségű termék. Az áruval számla sem érkezett, így az eladó neve és címe rejtve maradt. A vásárló panaszát az agynemu-hu.com online felületén megadott űrlap kitöltésével hozta az eladó tudtára. Erre elektronikus levélben érkezett válasz. Így szólt: „Tudunk küldeni Önnek egy új szettet, de a lovas mintásból készlethiány van. Ezt fel is tüntettük Önnek a csomagoláson lévő tikettel, melyen szerepelt, hogy amennyiben nem szeretné ezt a mintát, ne vegye át”.

– A csomagon nem jelezték, hogy nem az van benne, amit rendeltem – mondja olvasónk. – Válaszul megírtam, hogy elállok a vásárlástól. Kaptam egy nyomtatványt az áru visszaküldéséhez, amelyben kérték a megrendeléshez csatolt számla számát. Csakhogy számla nem érkezett – folytatja a történetet a kárvallott. – Újabb levélváltás, és megjött az elektronikus számla. A kapott terméket végül április 24-én postáztam a megadott címre. A postai feladóvevényt május 4-én továbbítottam elektronikusan. Azóta választ nem kaptam, a termék árát (9999 Ft) nem térítették meg.   

Az eset kapcsán a megyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi főosztályától kértünk tájékoztatást. Dr. Lakó Anita fogyasztóvédelmi osztályvezető válaszában kiemelte: azáltal, hogy a vállalkozás nem a szerződésben foglaltak szerint teljesítette a megrendelést, a polgári jog értelmében szerződésszegést követett el. Ha a forgalmazó mindezt kimenteni nem tudja, kártérítésre köteles. Miután a fogyasztó elállt a távollevők között kötött szerződéstől, a vállalkozás haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított 14 napon belül köteles visszatéríteni a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is (pl. kiszállítás díj). A visszaküldés költsége (amennyiben felmerül) a fogyasztót terheli.

Milyen lehetősége marad a jogorvoslatra?
Kecskeméti olvasónk mindeddig nem kapott kártalanítást. Fordulhat a békéltető testülethez, vagy végső soron a bírósághoz, polgári peres eljárást kezdeményezve. A békéltető testületi eljárás térítésmentes, a bírósági eljárás hosszadalmas lehet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!