Hírek

2009.01.08. 07:30

Nem szűnik a plázaláz

Úgy tűnik, a magyarok egyelőre nem érzik a spórolás szükségét: nyoma sincs a válságnak a bevásárlóközpontokban. Olyan ruházati üzletet is találtunk, ahol az előző évihez képest 20 százalékkal nőtt az ünnepek utáni forgalom.

Szabados Balázs

Az ortodox karácsony ünneplése ugyan nem túl gyakori hazánkban, mégis mintha újra lejátszódna mindaz, ami két héttel ezelőtt. Nyüzsgő bevásárlóközpontok, elégedetten vásárló emberek. Ha már belejöttünk, nincs megállás? Vagy éppen kemény fejjel dacolunk a gazdasági válsággal mondván: ha már úgyis tönkremegyünk, tegyük vidáman? Avagy egyszerűen nem tudunk ellenállni az áthúzott árcédulák vonzásának?

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] Angyalosy Katica református lelkész már korábban kinézte magának ezt a szoknyát. Akkor 18 ezer forintba került, most 12 ezerbe.
FOTÓ: KALLUS GYÖRGY
[/caption]A téli kiárusítás december 27-én már elkezdődött, de az üzletek zöme az újév első hétvégéjén fogott bele az akciózásba. A téli árleszállítás több kereskedelmi központban olyan jelentős vásárlási lázat generált, hogy az aranyvasárnappal csaknem megegyező forgalmat mértek az üzletekben. A szokatlanul nagy érdeklődés a 30-50, sőt több helyütt 70 százalékos leárazásnak is köszönhető, illetve annak az el nem ítélhető vásárlói megfontolásnak, hogy jó lesz az a karácsonyi ajándék januárban is, így a pénztárcában is marad valami.

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint megvan a kockázata a leárazásokra alapozó, januári ajándékvásárlásnak, hiszen az ünnepek előtt kinézett termék elfogyhat, vagy – ha ruháról van szó – esetleg már nem kapható a megfelelő méretben. Összesített statisztika nincs a fogyasztói szokásokról, de van, ahol akkora most is a forgalom, mint az ünnepek előtt – erősítette meg a főtitkár.

A hipermarketek sem estek vissza

A Tesco áruházakban csaknem akkora forgalom volt karácsony után, mint az azt megelőző napokban – nyilatkozta a köztévének Hackl Mónika szóvivő. A vásárlási lázat a komoly leértékeléssel indokolta: a szezonális termékek (bejgli, szaloncukor) 70-80 százalékkal lettek olcsóbbak, de a ruházati termékek árát is 50-70 százalékkal szállították le. A 2009-es esztendő első hosszú hétvégéjén is átlagos hétvégi forgalmat bonyolítottak a hipermarketek.

Az élelmiszer-kereskedelemnek egyébként sem kell tartania a forgalom csökkenésétől, hiszen a termékcsoport a fogyasztók legfontosabb „kiadási csomagjába” tartozik. Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint várhatóan az ipar-, illetve a tartós fogyasztási cikkeken igyekszik megtakarítani a lakosság.Ott jártunkkor a budapesti Aréna Pláza üzletei sem kongtak az ürességtől. Az ElectroWorld sem, ahol – mint az áruházlánc képviselőjétől megtudtuk – a többi műszaki áruházhoz hasonlóan nem voltak árleszállítások az ünnepek után. Az akciókat az eddigi rendszer szerint hónapról-hónapra egy-egy termékcsoportra hirdetik meg. Ennek ellenére szerdán is jócskán volt érdeklődő az áruházban. Utólagos karácsonyi ajándékot keresett Vári Edit gátfutó olimpikon is, aki a televíziók között válogatott. Mint mondta: bízott némi engedményben, de az „ünnepi” tömeg is riasztotta december közepén.

Az áruházlánc év végi forgalma egyébként – tájékoztatásuk szerint – az elvárásoknak megfelelően alakult, még a gazdasági válság híre is a vártnál kisebb mértékben és csak kis időre vetette vissza a vásárlási kedvet. A karácsony és szilveszter közötti időszakban pedig azért is lett nagyobb a vásárlókedv, mert sokan ebben az időszakban költötték el a karácsonyra ajándékként kapott pénzt.

„Az ugyan nem igaz, hogy januárban nagyobb lenne a kereslet, mint az ünnepek előtt, de beszédes adat, hogy az egy évvel ezelőttihez képest megközelítőleg 20 százalékkal nagyobb a forgalmunk” – értékelt szerkesztőségünknek Szepessy László, az S-modell pénzügyi igazgatója. A Marks & Spencer kizárólagos franchise-partnereként működő üzletekben 30-50 százalékot engedtek karácsony után az árakból, a forgalom pedig oly’ mértékű, hogy elképzelhetőnek tartják: nem lesz szükség további leárazásra. Az igazgató szerint szeptember óta – válság ide vagy oda – ugyanaz történt, mint évről-évre: folyamatos növekedés után, karácsony előtt csúcsosodott ki az igazi vásárlókedv.

Az élelmiszer-kereskedelemnek egyébként sem kell tartania a forgalom csökkenésétől, hiszen a termékcsoport a fogyasztók legfontosabb „kiadási csomagjába” tartozik. Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint várhatóan az ipar-, illetve a tartós fogyasztási cikkeken igyekszik megtakarítani a lakosság. Angyalosy Katica református lelkész már korábban kinézte magának ezt a szoknyát. Akkor 18 ezer forintba került, most 12 ezerbe.
FOTÓ: KALLUS GYÖRGY sale sale -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!