Hírek

2008.05.23. 06:29

Hőlégballonok a Balaton felett

Megkezdődött a héten az ötödik Balaton átrepülő verseny és fieszta. Török Sándor, a tavalyi győztes, a hőlégballon verseny szervezője, és az egyik résztvevője is.

Hegedűs V. Rita

[caption id="" align="alignleft" width="250"] Nemzetközi mezőny gyűlt össze a versenyre
[/caption]– Hogy zajlik egy ilyen verseny?
– Elvileg minden reggel és este felszállunk, de például a nagy szél miatt kedden elmaradt a repülés. Ki vagyunk szolgáltatva az időjárásnak. A bírók a pontos célbaérést értékelik.

– Honnan indulnak?
– A verseny központi felszállóhelye Siófokon van. Innen kell átrepülni a Balaton felett.

– Azt is meghatározzák, hova kell leszállni?
– A célpontokat a versenybírók jelölik ki. Ez lehet akár egy útkereszteződés is, de az is előfordulhat, hogy kiraknak egy messziről jól látszódó célkeresztet, amit a lehető legpontosabban kell megközelíteni.

– Milyen fajtájú hőlégballonokkal repülnek?
– Ezt a típust szabadon repülő modellnek nevezik. Nem lehet vele irányt változtatni, csak  magasságot. Minden magasságban más irányú szelek fújnak, és a ballon abba a magasságba emelkedik, vagy süllyed, ahol számára kedvező a szélírány.

– Kik indultak a versenyen?
– Nemzetközi mezőny gyűlt össze. Szlovákiából, Ausztriából és Lengyelországból is jöttek versenyzők. Elvileg egy kínai csapat is indult volna, de ők nem kapták meg a szükséges vízumokat, így végül otthon maradtak.

– Mit szoktak a ballonosoknak kívánni? Jó szelet?
– Jó leszállást!

 

A hőlégballon története

A XVII században Francesco Lana Terzi jezsuita szerzetes fedezte fel az aeronautika egyik alaptörvényét. Rájött, hogy a levegőnek súlya van, így ami nála kisebb sűrűségű, az felemelkedik a levegőbe. Az 1700-as években Franciaországban a Montgolfier-fivérek kezdtek ballonokkal kísérletezni. Először vízgőzzel próbálták magasba emeltetni légballonjukat, de a kihűlő vízgőz kicsapódott és átnedvesítette a papírból készült légballont. Később arra figyeltek fel, hogy az égő papír hamuja felszáll az ég felé. A zárt füstöt is fel akarták használni, de az hamar lehűlt, és a jármű a földre ereszkedett. Végül az alulról történő folyamatos melegítés mellett döntöttek.

Először üresen engedték fel léggömbjüket a magasba, később állatokat (egy juhot, egy kakast és egy kacsát) helyeztek a kosárba. Végül eldöntötték, hogy elvégzik az első emberes repülést. XIV. Lajos király rabokat akart a próbarepülésre felhasználni, de végül egy fiatal orvos, Pilatre de Rozier és Francois d''Arlandes márki hajtotta végre az első repülést 1783. október 19-én. A repülés 25 percig tartott, ezalatt 7,5 km-t sikerült megtenni. Maga a léghajó vászonból készült, amelyet papírral béleltek ki. A léggömb alja nyitott volt, alatta egy rácson szalma és száraz fa égett, és annak füstje, illetve a felmelegedett levegő emelte magasba a léggömböt.

Ezek is érdekelhetik