Hírek

2008.03.07. 17:34

Rászálltak a szárnyvonalakra

Most sem jutott dűlőre a MÁV és a VDSZSZ a béregyeztetőn. Utolsó lehetőség lett volna a megegyezésre. A következő forduló szerdán lesz. A szakszervezet azonban csak vasárnapig függesztette fel a sztrájkot.

Vizer Helga

„A népszavazás után folytatjuk a munkabeszüntetést. A munkáltató a konfliktus fennmaradásában érdekelt” – mondta pénteken lapunk kérdésére Bárány Balázs Péter a VDSZSZ alelnöke, miután elhagyta a tárgyalótermet.A menetrendszerinti egyeztetésen újabb vitatéma is felmerült. „Ismét elővettük a mellékvonalak kérdését. Nem hagyjuk, hogy a kormány megszüntesse ezeket. Ezzel a lépéssel ugyanis több ezer ember kerülhet az utcára. Nem beszélve a kis települések ellehetetlenítéséről” – tette hozzá.

Mint ismert: a közlekedési tárca (GKM) tavaly 38 vasúti mellékvonal beszüntetését kezdeményezte. A bezárás okán azt jelölték meg, hogy ezek a vonalak nincsenek a megfelelő mértékben kihasználva. Tavaly novemberben két szakszervezet, a VDSZSZ és a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) hat órás sztrájkkal tüntetett a döntés ellen. „Tiltakozunk a mellékvonalak bezárása, a menetrend szűkítése és a munkahelyek számának csökkentése ellen” – mondta akkor Gaskó István, a VDSZSZ elnöke.

Hiába a demonstráció, a GKM terve két hónap múlva megvalósulni látszik. Májusban 12 mellékvonal bezárása lesz napirenden, a fennmaradó 26-ot pedig az önkormányzatok bevonásával külön társaságban akarják működtetni. Már ha kell nekik. Bárány szerint ugyanis eddig csupán 13-ra van érdeklődő a hivataloktól. A fentiekből kitűnik: a két szakszervezet, a VDSZSZ és a VSZ ebben a pontban egyetértenek: a mellékvonalak megmentéséért harcolnak. Az elmúlt hetekben azonban valami megromlott a kapcsolatukban. A VSZ szerint ugyanis Gaskóék a december óta tartó vasúti sztrájkdömpinggel ennek éppen az ellenkezőjét fogják elérni.

Simon Dezső, a VSZ elnöke szerint a mellékvonalak működését és több ezer ember állását fenyegeti a VDSZSZ munkabeszüntetése. „Sztrájk idején, kényszerből az emberek busszal járnak dolgozni, és ez megkérdőjelezi ezeknek a vasúti vonalak szükségességét. Így ugyanis a mellékvonalak ügyében a döntéshozók azt mondhatják, busszal is el tudják érni úticéljukat az emberek” – mondta lapunknak Simon. „Ostobaság, amit az elnök úr mond” – reagált Bárány a VSZ elnökének kijelentésére. „A pár napos vonatkiesés nem bizonyítja azt, hogy nincsen szükség ezekre a vonalakra” – tette hozzá a VDSZSZ alelnöke.

Jövő szerdán folytatódik a huzakodás

A MÁV és a VDSZSZ szerdán 11 órakor újra megpróbálkozik az egyeztetéssel. Addig azonban előfordulhat: ismét megbénul a vasúti közlekedés. A MÁV nem hajlandó engedni a szakszervezet követeléseinek. Sem a Cargo eladásából befolyt összegből követelt fejenként 250 ezer forintos kifizetésnek, sem a plusz 10 százalékos béremelésnek nem kíván eleget tenni a vasúttársaság. A két szervezet a még elégséges szolgáltatások ügyében sem képes megegyezni. A VDSZSZ napi 2-2 pár vonat (reggel és este) indítását hajlandó engedélyezni, ezzel szemben a MÁV az elővárosi vonalakon a reggeli, majd a délutáni csúcsidőszakban is valamennyi vonatjárat üzemeltetését kéri a szakszervezettől.

Ezek is érdekelhetik