Hírek

2008.03.10. 06:09

Ha kevés a pénzed, toldd meg egy ötlettel!

Egy klipforgatás misztikus dolognak tűnhet egy laikus számára. Pedig már akár fél millió forintból el lehet készíteni egy alacsony költségvetésű klipet, és máris házalhatunk vele egy zenecsatornánál, hogy kezdjék el játszani.

Hegedűs V. Rita

[caption id="" align="alignleft" width="240"] Van, hogy szabadkezet kapnak a rendezők, de általában a megrendelőnek kész ötlettel érkezik
[/caption]Csillogó verdák, profi táncosok, extrém helyszínek, látványos effektek – a videoklip mégsem számít drága műfajnak a filmiparban. A rendezők szerint már akár fél millió forintból nekiállhatunk forgatni. Utána pedig nem kell mást tenni, csupán felkeresni a zenecsatornákat. László Gerzson, az MTV Networks Magyarország zenei és adásfőszerkesztője szerint tényleg ilyen egyszerű a dolog: „Ide bárki bejöhet, nem fontos, hogy multi kiadó álljon mögötte. Ha megfelel a médiatörvénynek, megüti a színvonalat, akkor már csak az a kérdés, hogy melyik csatornán menjen.” Persze a zenecsatornát főleg a kiadók és anyacégük, az MTV Networks látja el klipekkel.

Ha már van egy lemezre való anyagunk, akkor már csak ki kell választani, hogy melyik számból készítsünk klipet. „Sokszor előfordul, – teszi hozzá László Gerzson – hogy a zenekarok beküldik a lemezt és megkérdezik, szerintem melyik számból érdemes klipet forgatniuk. Ez hasznos, hiszen nem dolgoznak potyára.”

Roy és Ádámék más módszereket alkalmaznak. „Már a lemezkészítés közben eldöntjük, hogy melyik az a három szám, amivel érdemes a későbbiekben foglalkoznunk. Mire elkészül a cédé, addigra ez már eldöntött kérdés.” Royék sok klipet tudnak már maguk mögött, dolgoztak  ismert és ismeretlen rendezőkkel is. Demeter Lóránt kliprendező hat évvel ezelőtt forgatta az első klipjét – ingyen. Mára legalább negyven forgatás van a háta mögött. Demeter elsősorban filmesnek, azon belül is horrorfilm rendezőnek vallja magát, klipet csak szórakozásból készít. „Sok minden kipróbálható ebben a műfajban, amit később remekül lehet kamatoztatni.” Elmesélte, hogy a Mátrix című film jellegzetes kameraállását is elsőként egy reklámfilmben alkalmazták évekkel a film elkészülte előtt.

 Demeter az alacsony költségvetésű produkciókban szeret részt venni, mert itt szerinte kreativitással lehet pótolni a pénzhiányt. „Ha nagyobb költségvetésű, tehát egymillió forint fölötti produkcióról van szó, abba a zenészeknek és a kiadónak is nagyobb beleszólása van. Ilyet ritkán vállalok el a korlátozott alkotói szabadság miatt. Ez számomra fontos, hiszen én sem mondom meg a zenészeknek hogyan pengessék a gitárt. Ha valaki engem akar, akkor ezt azért teszi, mert már látta a korábbi munkáimat. A bizalmatlanság a nagyobb költségvetésű forgatásoknál zavaró.”

Galler András, azaz Indián már 12 éve rendez klipeket csapatával. Állandó stábbal dolgozik, megszámlálhatatlan munka van már a háta mögött. Megrendelő között megtalálható Roy és Ádám, a Hooligans, Emilio, Bartók Krisztián, a Groovehouse és a Kozmix is, sőt külföldről is megkeresték már, nemrégiben egy arab, és egy skandináv klipet forgatott. Saját bevallása szerint egyedül a techno és a house, illetve a szélsőséges metál nem inspirálja. Indiánnál egy átlagos klip 1-1,5 millió forintba kerül.
Ha az árban megegyeztek, kezdődhet a kreatív munka. Van, hogy szabadkezet kapnak, de általában a megrendelőnek kész ötlettel érkezik. „Az a legrosszabb, ha azzal állnak elő, hogy láttak valahol valamit, és hasonlót szeretnének” – vallja Indián, aki nem szeret koppintani.

Az elkészült mű minősége László Gerzson szerint az ötlettől függ, nem a büdzsétől. „Egyre jobbak a hazai klipek, de még mindig érezni rajtuk, hogy magyarok. Az együttesek már profikra bízzák a munkát, és nem csak rendezőt keresnek, hanem sminkest, stylistot is. A statiszták kiválasztására azonban még mindig nem fektetnek elég hangsúlyt. Egy külföldi klip minden kockája profi munka. Nálunk ez sajnos nincs így, a vágási technika is elmarad a kintiektől. Tudjuk, hogy kisebb a költségvetés, de a gyors munka is látszik. Gyakorlatilag egy hét alatt elkészítenek egy klipet.” László Gerzson azt is hozzátette, hogy a magyar klipek többsége még mindig külföldi koppintáson alapul, ritka az eredeti ötlet.

Gyorsan elavulnak a klipek

A nemzetközi tendencia szerint egy klip átlagos „élettartama” két-három hónap, utána már nem játsszák a zenei csatornák, ennyi idő után a nézők már új élményekre vágynak. A magas nézettség megtartásához nem elegendő, hogy klipeket sugározzanak egymás után, a legnagyobb érdeklődést akkor érik el, ha egy műsor köré fűzik fel a klipeket. Statisztikai adatok szerint, így lényegesen többen nézik meg, mintha csak magukban sugároznák őket a zenei csatornák.

Van, hogy szabadkezet kapnak a rendezők, de általában a megrendelőnek kész ötlettel érkezik -->

Ezek is érdekelhetik