2020.01.20. 07:00
Digitalizációval igyekeznek felkelteni a fiatalok érdeklődését a Thorma múzeumban
Modern eszközök használatával igyekeznek a fiatalok érdeklődését is felkelteni és egyre több kulturális javat tesznek online is elérhetővé.
Szakál Aurél igazgató a kiterjesztett valóság program használatát mutatja be
Forrás: Petőfi Népe
Fotó: Pozsgai Ákos
Ahhoz, hogy a múzeumok megfeleljenek a digitális világ adta lehetőségeknek és elvárásoknak, szemléletváltásra volt szükségük. A Thorma János Múzeum kétségkívül nyitott a változásokra. Az elmúlt pár évben európai uniós és hazai pályázati forrásból megújult, háromszintes épületszárnnyal bővült intézmény korszerű interaktív eszközökkel várja az érdeklődőket, valamint folyamatosan digitalizálják a muzeális javak által hordozott képi és szöveges információkat.
Ennek részeként a múzeum honlapján digitális formában elérhetővé tették a képzőművészeti gyűjtemény körülbelül hatezer darabját, valamint a Kiskunsági népművészet elnevezésű látványtár teljes kerámiagyűjteményét és a népi bútoranyag egy részét is. – Továbbá részt veszünk a Forum Hungaricum digitalizálási programjában, melynek célja, hogy a digitalizált kulturális javakat közös felületen összegyűjtse és elérhetővé tegye a nyilvánosság számára. Két munkatársunk évek óta kifejezetten a digitalizálással foglalkozik – mondta Szakál Aurél, a múzeum igazgatója.
A Bay Gyűjtemény és a Thorma Galéria ötven kiválasztott műtárgyát elhelyezték az Arcanum digitális képcsarnokában, ahol a festmények nagy felbontású, színhű formában láthatók. A halasi múzeumban nagy hangsúlyt kap az interaktív eszközök használata, ami a fiatal generáció kultúra iránti fogékonyságát hatékonyan segíti. Az audioguide alkalmazáson magyar, angol és német nyelven is elérhető az állandó kiállítás képeinek művészettörténeti leírása. A Bay Gyűjteményben és a Thorma Galériában található két-két érintőképernyős monitor hasznos információkat tartalmaz a festőművészekről és festményeik készítésének körülményeiről.
Ezenkívül az eszközökön játékos formában is ismerkedhetnek az alkotásokkal a fiatalok puzzle és kifestő alkalmazás segítségével. – A gyerekek például már versenyeznek: ki tudja hamarabb kirakni puzzle játékban ugyanazt a festményt. Amikor a könnyebb szintet teljesítették, folytatják a nehezebb, több mint száz darabból álló puzzle kirakásával – mesélte a múzeumigazgató. A múzeumpedagógiai foglalkozásokon a diákok táblagépeken megismerkedhetnek az úgynevezett kiterjesztett valóság programokkal is, ami a Bay Gyűjtemény és a Thorma Galéria néhány kijelölt alkotásánál használható. A kiválasztott festmény elé helyezve az okoseszközt, plusz képi információkat lehet látni.
Például Thorma János Aradi vértanúk című festményénél láthatók eldobott zászlók, a Talpra magyar festmény előtt állva, a táblagépen az alkotás részeként megjelennek röpködő papírlapok a Nemzeti dal szövegével. Szakál Aurél kiemelte, hogy a generációk képhez és technikához való eltérő viszonyulását komolyan kell venni, hiszen amíg az idősebb korosztály tagjai csutkababával is lelkesen játszottak, szívesen ugróiskoláztak, addig a mai gyerekek okostelefonnal élik mindennapjaikat. Ezért a fiatalok megszólításához elengedhetetlen, hogy a múzeumokban interaktív eszközök is elérhetők legyenek.
Thorma-évet ünnepelnek idén
A nagybányai művésztelep alapítója és festőművésze 150 évvel ezelőtt született Kiskunhalason. A másfél évszázados évforduló alkalmából az idei évben három programot is szerveznek Halason. Az elsőt április 24-én, a festő születésnapján, ezt követi Az aradi vértanúk a magyar művészetben című kiállítás és Thorma János őszi tárlata zárja majd a programsorozatot.