Kecskemét

2022.12.20. 18:28

Napelemes autót és elektromos motort fejlesztettek ki a Neumann János Egyetemen

Milyen üzemanyagot használunk majd a jövő közlekedésében? Az elmúlt időszak üzemanyag-ellátási problémája felerősítette ezt a kérdést, hiszen az eddig természetesnek és kifogyhatatlannak tűnő energiakészletek gyors alternatívák után kiáltanak és elgondolkodtattak mindenkit. De vajon hol tart most a hazai és a nemzetközi kutatásfejlesztés, milyen irányban fejlődik a jövő alternatív közlekedési meghajtása? Ennek kapcsán adott ki sajtóközleményt a kecskeméti Neumann János Egyetem Innovatív Járművek és Anyagok Tanszéke, ahol világszínvonalú kutatásfejlesztés folyik a hidrogén és a napelem hajtású járművek kialakításában.

Sebestyén Hajnalka

A Neumann János Egyetem.

Fotó: Bús Csaba / archív-felvétel

Dr. Weltsch Zoltán rektorhelyettes és Kun Krisztián Járműtechnológia Kutatócsoport-vezető úgy látják, nem megoldhatatlan már a közeljövőben sem a fosszilis tüzelőanyagok (benzin, dízel) helyettesítése.

– Jelenleg az elektromos meghajtású járművek a legnépszerűbb alternatívák, de ha mindent tisztán elektromos áramra cserélünk, ahhoz hatalmas infrastrukturális beruházások kellenek. Az elektromos áram nagy mennyiségű előállítására a sokat vitatott atomerőművek a leghatékonyabb rendszer, de például Németország leépíti az atomerőműveit, Franciaország építi és Németországnak ad el elektromos áramot. Sok a vitás kérdés ebben világszerte – vélekedett a kutatócsoport-vezető.

– Az akkumulátorok előállítása is felveti a valóban zöld-e kérdést, hiszen lítiumot bányásznak hozzá, legtöbbször a harmadik világbéli országokban megkérdőjelezhető munkaviszonyok között és az elhasznált napelemek tárolása is veszélyes anyagnak minősül. Fontos, hogy ezeknek az elemeknek az élettartamát és hatékonyságát növelni tudjuk – tette hozzá a rektorhelyettes.

– Mi itt az egyetemen a szigetszerű tárolásban és felhasználásban látjuk a jövő megoldásait, ami azt jelenti, hogy nem globálisan, hanem közösségek energiaelőállítási és tárolási, felhasználási lehetőségeit kell fejleszteni. 

Hármas gondolkodásban lehet a megoldás, a napenergia felhasználása a napelemekkel, akkumulátor a tároláshoz és a hidrogén, amiből akkor is lehet előállítani és hasznosítani az energiát, ha nincs napsütés. A hidrogén bár nagyon kicsi elem és könnyen „szökik”, a kutatásaink azt támasztják alá, hogy lehet cseppfolyósítani és a jelenlegi benzinkutakon akár majd üzemanyagként használni a fuvarozásban és a személyi, illetve közösségi közlekedésben is. A jövő nagy kérdése a tárolásra és visszatöltésre alkalmas rendszerek fejlesztésében rejlik – vélik a kutatók.

A kecskeméti Neumann János Egyetem Innovatív Járművek és Anyagok Tanszéke két járművet is menetképesre fejlesztett, egy elektromos motor és egy napelemes autó, az utóbbit december 19-én útnak indították az Egyesült Arab Emirátusokba egy egyetemi partnerrel, a Sharjah-i Technológiai és Innovációs Parkkal (Sharjah Research Technology and Innovation Park – SRTIP) korábban megkötött együttműködés keretében számos emírségi kiállításon, workshop-on vesz részt a jármű.

A napelemes jármű kiállítássorozata azonban csak a kezdet. 2023-ban egy igazán nagy dobással készül a Neumann János Egyetem fejlesztő csapata. Céljuk a legújabb fejlesztésű hidrogén hajtású járművük leleplezése a 2023-ban Dubajban megrendezésre kerülő Globális Klímacsúcson (COP28).

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában