Kiskunhalas

2019.01.21. 07:00

Felzárkóztatásban is élen jár a halasi bázisiskola

Két éve bázisintézménye az Oktatási Hivatalnak (OH) a halasi Fazekas Mihály Általános Iskola. Bács-Kiskun megyében összesen három iskola rendelkezik ezzel a címmel, az oktatási intézmények szakmai munkáját segítik a gyakorlatban.

Pozsgai Ákos

A sakkozás is segíthet az alaptantárgyak megértésében az alsó tagozatosoknak

Forrás: Petőfi Népe

Fotó: Pozsgai Ákos

A mindenkori pedagógiai szakmai szolgáltatók korábban is próbálkoztak a valamilyen szakmai többlettel rendelkező tantestületeket bevonni a munkájukba. Olyan helyzetbe hozni őket, hogy a gyakorlatban bemutathassák, ami náluk jól működik, ami bevált megoldás egy pedagógiai problémára – mondta el lapunknak Nagy-Czirok Lászlóné, a Fazekas Mihály Általános Iskola igazgatója, aki két és fél évtizede vezeti az iskolát.

– Konkrétan milyen területeken számítanak az iskolára?

– Példaként említhetem a felzárkóztatást, tehetségfejlesztést, a tanulás segítését, projektek és az informatikai eszközök alkalmazását. 2005-ben, egy projektnek köszönhetően térségi iskolafejlesztő központ szerepbe kerültünk. Azután 2006-ban az oktatáskutató és -fejlesztő intézet felhívására jelentkeztünk, ahol alapos vizsgálatnak vetették alá saját fejlesztésű, úgynevezett jó gyakorlatainkat, és szerepeltettek minket – akkori elnevezéssel – referenciaiskolaként. Pár év alatt közel negyven tantestületből érkeztek hozzánk kollégák a tudástérképek, az informatikai eszközök, valamint a képességkibontakoztató programunk működésének gyakorlatát átvenni. Ezért fizettek is a tanácsadást, mentorálást végző tanítóinknak, tanárainknak.

A sakkozás is segíthet az alaptantárgyak megértésében az alsó tagozatosoknak
Fotó: Pozsgai Ákos / Petőfi Népe

– Időközben az iskolák átkerültek állami fenntartásba. Ez milyen változást hozott a különböző referenciaprogramok továbbadásában?

– Az országos intézményfenntartó, a Klik elnöke új pályázatot írt ki, melynek egyik nyerteseként 2014 októberétől mentoráló intézményként álltunk készen a szakmai megújulásban ránk számító pedagógusok segítésére. Ebben az évben egy rendelet a szakmai segítségnyújtás feladatával az Oktatási Hivatal megyei szerveit, a pedagógiai oktatási központokat bízta meg. Az ő pályázati kiírásukra is jelentkeztünk, s korábbi eredményeinkre, referenciáinkra, az időközben kidolgozott újításaink bemutatására hivatkozva ítélték nekünk az Oktatási Hivatal bázisiskolája címet. Nemcsak helyszínt biztosítunk a hivatal szakmai rendezvényeihez, hanem bemutató foglalkozásokat tartunk, szakmai műhelyeket vezetünk, félévente a pedagógiai napokon, melyeket a Pedagógiai Oktatási Központ meghirdet, koordinál. Ezzel párhuzamosan az újabb fenntartóváltás is jó helyzetbe hozott minket. A Kiskőrösi Tankerületi Központ belső pályázatának támogatásával 2018-ban tankerületünk 40 iskolájához jutottak el valamilyen módon szakmai innovációink. Tantestületünk kilenc tagjának van szakmai értékelésen megfelelt módszertani jó gyakorlata. Közülük három „bevált” minősítésű: a tanulásmódszertan és gondolkodásfejlesztés, kreatív tanulás informatikai eszközökkel, szociális fejlesztés a szövegértés képességének fejlesztése által. A többi a tehetséggondozással, kultúrák megismerésével (tanéven áthúzódó projekt, amely színjátszók, énekkar, rajzszakkör közös bemutatójával zárul), a fitkid tanórai alkalmazásával járul hozzá a köznevelés színvonalának emeléséhez. További innovációink a sajátos nevelési igényű tanulók hatásosabb segítésére, a drámapedagógia alkalmazására, a sport általi nevelésre, a képességmérés eredményeinek alkalmazására, a továbbtanulás segítésére, az elektronikus tananyagok alkalmazására mutatnak megoldásokat.

– Az, hogy az iskola ennyi pedagógusa ilyen sok területen vesz részt ebben a szakmai munkában, bizonyára nem a véletlen műve.

– Belső szakmai műhelyeket működtetünk, ahol egymást inspiráljuk, egymástól tanulunk. Ezt a szervezeti működést bemutatta az Új Pedagógiai Szemle 2016. szeptemberi száma Az oktatási rendszer csak olyan jó, mint a tanárok, akik alkotják címmel. Az biztos, hogy lesz folytatása az eddig elkezdett munkánknak, hogy milyen szervezet és milyen formában segíti a szerepünket, az nem rajtunk múlik. De a tartalomfejlesztés folyamatos a nevelőtestületben. Korábban kidolgozott 9 jó gyakorlatunk és számtalan kisebb innovációnk – melyek elérhetők a honlapunkon – újabbakkal egészülnek ki. Ígéretes, ahogyan a sakkpalota programot – melyet mi is úgy vettünk át más iskoláktól – továbbfejlesztjük és alkalmazzuk. A természettudományos és a művészeti tehetségprojektek mellett a lovagoltatás, az énekkar és a korcsolya program is népszerűségnek örvend – mondta el a Fazekas Mihály Általános Iskola igazgatója.

Sakk a kreatív gondolkodásért

A Polgár Judit Sakk Alapítvány egy egyedülálló, új módszertani programot dolgozott ki az általános képességfejlesztésre, a logikus és kreatív gondolkodás elősegítésére, a digitális korban fellépő gondolkodásfejlődési hiányosságok pótlására. A Nemzeti alaptantervben, az általános iskolák alsó tagozatában, 2013-tól választható tantárgyként szereplő új tárgy a sakk alapszabályait és eszközrendszerét használva épül be az általános tanterv alaptantárgyaiba, előmozdítva ezzel azok készségszintű elsajátítását.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában