2018.07.11. 14:00
Közlekedési lámpa védi a gyalogosokat a Piaristák terén
Mint arról többször beszámoltunk, az elmúlt ősszel-télen nagyon sok gyalogosgázolás történt Kecskeméten. A városvezetés erre vonatkozó azonnali intézkedéseként döntöttek többek között a Piaristák terénél lévő gyalogátkelőhely biztonságosabbá tételéről is.
Fotó: Gulyás Sándor
Elkészült és kedden üzembe is helyezték a Piaristák terénél, a könyvtárral szemben lévő gyalogátkelőhely lámpáit. A februári sajnálatos tragédia helyszínén immár jóval biztonságosabban kelhetnek át a gyalogosok a Kiskörút egyik legforgalmasabb szakaszán.
Helyszíni tapasztalataink szerint az autósok és a gyalogosok egy része megszokásból közlekedett a beüzemelés utáni órákban – noha a lámpák és a tartóoszlop igencsak feltűnő. Több sofőrt is láttunk, akik áthajtottak a piroson, de akadt olyan autós is, aki a zöld jelzés ellenére megállt és átengedte a gyalogosokat, akiknek éppen tilos jelzést mutatott a közlekedési lámpa, de sok járókelő is figyelmen kívül hagyta az új lámpákat.
Mint arról korábban beszámoltunk, januárban munkamegbeszélést tartott a városrendezési és városüzemeltetési bizottság, melyen szó esett jó néhány javaslatról, amelyekkel megelőzhetőek lennének a gyalogosgázolások, vagy sokkal kisebbre lehetne szorítani a bekövetkezésük esélyét, például az okoszebrákról, járdaszigetekről a négysávú utakon, vagy a nagyobb kereszteződések átépítéséről.
A Városüzemeltetési Kft. tavasszal egy átfogó felmérést készített a kecskeméti gyalogosátkelőkről, osztályozták a beláthatóságot, valamint jelzőtáblák, a burkolati jel, az előjelzés és a lámpák meglétét, állapotát. Ezek alapján – valamint a Kecskeméti Rendőrkapitányság javaslatait is figyelembe véve – elkészült egy terv az indokolt beruházásokról.
Fő szempont volt, hogy azonos közterületeken nagyjából azonos beavatkozások legyenek. Például a Széchenyiváros nagy forgalmú gyűjtőútjain nemcsak táblákat és előjelző felfestéseket, hanem a burkolatba süllyesztett fényvisszaverő prizmákat és sárgán villogó napelemes táblákat is szükségesnek tartanak a szakemberek. A Kiskörúton ugyanakkor főként városképi okokból csak a prizmákat javasolják. Három helyen terveznek egyelőre okoszebrát: a Mátyás Király iskolánál (Mátyás király körút és a Daróczi köz csomópont mellett), a kórháznál a Nyíri úton és a Március 15. – Pajzs utcák kereszteződésénél. Ezeknél mozgásérzékelők fogják észlelni, ha gyalogos közelít az átkelőhöz, és automatikusan felkapcsolják az úttestbe épített prizmákat, így figyelmeztetve a sofőrt az elővigyázatosságra és a fékezésre.
Idén a különösebb tervezést és engedélyezést nem igénylő zebrafejlesztések lehetnek készen: 45 gyalogátkelőre összesen 35 millió forintot költenek. Általában mindenhol lesz előjelző piktogram, tábla, és nagyon sok helyen prizma, máshol korlát, vagy sárgán villogó lámpa.
A bizottsági előterjesztés szerint 2019–20-ban történhetnek meg a már műszaki tervezést és esetlegesen engedélyezést igénylő beavatkozások. Összesen 17 helyszín van felsorolva a határozatban, a tervezett költségvetés pedig majdnem elérné a 350 millió forintot. Jelzőlámpa lenne a Kiskörúton, a Horváth Cirill térnél (piac felől becsatlakozó út és az ott lévő zebra), és a februári tragikus baleset helyszínénél, a Fráter György utcánál (ez a jelzőlámpás átkelő készült el most). A Batthyány utcán középszigetet alakítanának ki a Tóth László sétányhoz vezető átkelőnél, ugyanilyen megoldás lenne a Petőfi Sándor utca városközponthoz közelebbi zebrájánál. A Kőhíd utcai négysávos gyalogátkelőnél pedig majd 70 millió forint ráfordítással jelzőlámpás csomópontot építenének ki. Lenne két zebra Hetényegyházán, a Kossuth Lajos utcán és három a Műkertvárosban, a Szent István körúton is. Utóbbiak különösen azért lennének mielőbb fontosak, mert az aluljáró huzamosabb időre történő lezárása miatt nagyon megnőhet majd az átmenő forgalom a Műkertben.