2018.05.30. 14:00
Kicsivel nagyobb kikötői forgalommal számolnak Baján
Idén kicsivel több áruval számol a bajai kikötőt működtető társaság, mint amekkora forgalom az előző évben volt az itt működő cégeknél. Akkor csaknem pontosan a tervezett mennyiség mozdult meg a Duna partján. Erre az évre a változatlan üzletmenet mellett a milliárdos kikötői fejlesztések első látható jeleinek felbukkanásával is számolnak a részben önkormányzati társaságnál.
Az agrárium jól teljesített, ezért 2018-ra 660 ezer tonnás áruforgalommal számolnak
Forrás: Petőfi Népe
Százmillió forintot kevéssel meghaladó bevétellel, csaknem 16 milliós eredménnyel hagyta jóvá a Bajai Országos Közforgalmú Kikötőműködtető Kft. idei üzleti tervét a város képviselő-testülete legutóbbi ülésén. A társaság egyharmada önkormányzati tulajdon, az állam és az ÁTI Depó Zrt. ugyanekkora résszel rendelkezik a kft.-ben, így a taggyűlési döntést igénylő ügyekben a három fél egyezsége szükséges. A Bajai Országos Közforgalmú Kikötő (BOKK) Kft. által felügyelt kikötői területeken kilenc terminál található, nyolc gazdasági társaság mellett a hajókon keletkező hulladékok átvételére létrehozott zöld kikötő működik.
Nagy László kikötőigazgató az idei üzleti tervhez kapcsolódó helyzetértékelésében kiemelte: az előző gazdasági évben a kikötő forgalmát meghatározó agrárium jól teljesített, az adja az alapját a 2018-ra tervezett 660 ezer tonnás forgalomnak. A 2017-es árufölösleg mellett az idei jó termésben is reménykednek a termelők, ez alapján az ágazat egyéb szereplői is. Növekvő forgalmat várnak a műtrágyarakodásból, egyéb termékeknél viszont a korábbi mennyiségekre és velük párhuzamosan bevételekre számítanak. Kikötőhasználati díjat a múlt évben 689 hajó után fizettek az üzemeltetők, idén 720 úszó járművel kalkulálnak. Az átrakott áru alapján fizetendő parthasználati díjból 12 százalékos növekedést remélnek, a gabona világpiaci árának emelkedéséből a második félévre az átlagosnál jóval nagyobb exporttal számolnak.
A kikötő fejlesztését szolgáló, 3,8 milliárd forint költségű EU-s támogatású projekt esetében már több részfeladat közbeszerzése lezárult, rövidesen a legnagyobb tételt jelentő tervezési és kivitelezési feladatok szerződését is megkötik. Terveik szerint a több elemből álló, éveken át zajló fejlesztések közül még idén megkezdődhetnek a tervezett út- és parkolóépítések. Szintén fontos esemény a június elején megrendezendő gabonatalálkozó, a tizedik szakmai fórumra ismét mintegy 200 vendéget várnak Bajára.
A BOKK Kft. tervei kapcsán nem alakult ki vita a városatyák között, az üzleti tervben jelzett ügyvezetői béremelést azonban kritizálta Hajdú Miklós. Az ellenzéki képviselőcsoport vezetője közölte: a 70 százalékos mértékű emelést nem látják indokoltnak, mert a havi 1,2 millió forintos összeg nincs arányban a társaság gazdasági teljesítményével. – Az alkalmazottak esetében 10 százalékos emeléssel számolnak, a 100 milliós bevételi tervhez képest 15 milliót az ügyvezetői bérre fordítanának. Ennél 5-10-szer nagyobb bevételt produkáló cégeink félmilliós ügyvezetői fizetéssel működnek – fogalmazott a képviselő. Fercsák Róbert polgármester erre reagálva kifejtette, hogy nem 100 százalékos önkormányzati cégről van szó, az ügyvezetői javadalmazás a tulajdonosok kezdeményezésére került elő.
– Semmi racionális indoklást nem hallottam mondandójából, csak annyit, hogy nem helyes. Az átlagosnál magasabb jövedelmeknél politikai szempontból népszerű azokat másokéval összevetni. Megfizetett szakemberekre van szükség, a tulajdonosi kör együttes kezdeményezése a bér módosítása – reflektált a felvetésre Fercsák Róbert.
A kikötő tavalyi éve számokban
Az előző évi üzleti tervben 102 millió forint bevétel és 25 milliós eredmény szerepelt, a mérlegbeszámoló 86 milliós bevételről és 11 milliós eredményről szólt. A vízi forgalom 645 ezer tonnára rúgott, csaknem elérte a tervezett 650 ezret.
A meghatározó termékek között 164 ezer tonna kukoricát, 130 ezer tonna búzát, 114 ezer tonna repcét, 77 ezer tonna árpát és 30 ezer tonna napraforgót raktak be.
A kirakott forgalomban 57 ezer tonna műtrágya, 37 ezer tonna homok és kavics volt a fő árucikk.
Ez a kukoricánál jelentős növekedés, egy évvel korábban 96 ezer tonna került a statisztikába. A homok és kavics forgalma jelentősen, a szójáé kicsit nőtt az előző évhez képest.