Egészség

2006.12.18. 16:00

Télen is egészségesen

A szokatlanul enyhe hetek után végre beköszöntött a tél. A hideg időjárás azonban újabb kihívások elé állítja szervezetünket. Nézzük, hogyan készülhetünk fel, hogyan őrizhetjük meg télen is fittségünket.

www.orvostkeresek.hu

Hazánkan a méltatlanul mellőzött táplálékok közé tartoznak a csicsóka, vagy másnéven édesburgonya felhasználásával készült ételek. A téli időszakban érdemes megkóstolnunk, s étrendünkbe iktatnunk egy-egy csicsókából készült fogást, mivel magas rost és kalória tartalmánál fogva tápláló étel, s nem utolsó sorban kiváló A és C-vitamin, vas és kalcium forrás. Magas béta-karotin tartalmánál fogva antioxidáns hatású.

Testi állapotunkat nagymértékben befolyásolja lelki egészségünk is. Törekedjünk a harmonikus életvitel kialakítására, melynek épp úgy része a kiegyensúlyozott táplálkozás, mint a megfelelő időbeosztás, a stressz csökkentése, a pozitív gondolkodás, elegendő idő kikapcsolódásra, s a társas kapcsolatok ápolása.

Télen különösen fontos, hogy időt szenteljünk a szabad levegőn történő mozgásra. Ilyenkor ugyanis szerencsés esetben a napsütés hangulatunkat, lelkünket is feltölti. Válasszunk lakóhelyünknek, egyéniségünknek megfelelő mozgásformát. Ezek lehetnek téli sportok, de frissítő hatású egy hegyi, erdei séta is.

A szabadban végzett sportolás kellemetlen mellékhatása lehet egy-egy kellemetlen ütés, csont-vagy fogtörés. Éppen ezért még a mozgás megkezdése előtt gondoskodjunk megfelelő védőfelszerelésről, mellyel a kellemetlen élmények elkerülhetők.

A védelemről szemeink épségének megőrzése érdekében is gondoskodnunk kell. Síelésnél használjunk síszemüveget, sétához viseljünk napszemüveget. Keressük azokat a termékeket, melyek az UV sugarak 100 százalékát képesek kiszűrni.

A téli időszakban, a nappalok rövidülésével, a szabadban eltöltött órák száma is rendszerint kevesebb, mint nyáron. Fordítsuk az időt általános egészségügyi állapotunk felmérésére, orvosi kontrollvizsgálatokra.

Végeztessünk el vércukorszint, vérnyomás, koleszterinszint mérést. Ezek, illetve a magasság, súly és derékkörfogatunk adatainak ismeretében válasszunk egy tetszőleges értéket, amilyenre változtatni szeretnénk, s életmódváltoztatással tegyünk is érte. Az ünnepek utáni időszak kiválóan alkalmas erre, ekkor már a rengeteg finomságtól sem esünk kísértésbe.

Az ünnepek alatt is ügyeljünk az alkohol fogyasztás mennyiségére. A vörösbor antioxidáns és a szív egészségét védő hatása közismert, azonban ez sem ok arra, hogy megszokott ásványvizünket mások kedvéért lecseréljük.

A valóban pihentető alvás nem túl meleg szobában, nem túl vastag takaró alatt érhető el. Felejtsük el a hideg éjszakákon a trópusi meleghez hasonló hálószobában történő alvást. Az ideális a 18-21 Celsius közötti hőmérséklet.

A hír alapjául az „8 Winter Steps for Healthy Living” cikk szolgált.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!