Sztárvilág

2007.03.01. 11:59

Radikális változások jöhetnek a kézbesítési folyamatokban

A törvényjavaslat szerint nemcsak a bírósági, hanem a többi hivatalos iratra is hatályos lesz az elektronikus kézbesítés, legkésőbb 2011 közepétől. A rendszer úgy működik, hogy a feladó és címzett közé - kézbesítőként - beékelődik az Állami Elektronikus Kézbesítési Szolgáltató.

BAMA

Ez - akár az elektronikus tesztfile aláírások esetén - időbélyegzőt helyez az iratra, amelynek a tartalma ettől kezdve nem változtatható, így hiteles lesz. Ha magánszemély küld iratot bíróságnak, vagy hatóságnak, akkor az teljes bizonyító erejű magánokiratnak minősül. A magánszemély az ügyfélkapun keresztül egy formanyomtatványt kitöltve kezdeményezheti egy hivatalos irat elektronikus kézbesítését.

Ezzel az ügyfél vállalja azt, hogy az adott ügyet elektronikusan intézi a továbbiakban is. Az űrlapon fel kell tüntetni a küldő címét, erre azért van szükség, hogy ha később mégis papír alapúvá válna az eljárás, akkor a levelet ide küldi a hatóság. Az érkezett hivatalos iratot is az ügyfélkapun belépve veheti át az ügyfél. Egy klikkeléssel történik az átvétel, amellyel egy időben létrejön az elektronikus tértivevény, amit a rendszer visszaküld a feladónak, a címzettnek pedig engedélyezi a dokumentum megnyitását. A hivatalos iratot az ügyfél ekkortól a saját gépére is letöltheti. Az irat átvétele előtt a címzett megnézheti, hogy kitől kapott hivatalos levelet. A magánszemély, ha hivatalos iratot kap, akkor arról e-mailben értesíti a kézbesítési szolgáltató. Ha az ügyfél megadta a mobilszámát, és előre kérte, akkor sms-üzenetet is kaphat. Amennyiben az e-mailt nem nyitja meg, akkor 3 nap múlva újabb értesítő levelet kap. Az értesítésnek azonban nincs joghatása, a határidőket az irat kinyitásától kell számítani. Ha az ügyfél a tárhelyen nem veszi át az iratot, akkor az elhelyezést követő 6. munkanapon kézbesítettnek kell tekinteni azt. Minden eljárásban egyszer lehet kérni az elektronikusról a papír alapú kézbesítésre - ügyintézésre - áttérést. Amennyiben az érintett hivatal ezt engedélyezi, akkor tovább már papír alapon intézik az ügyet, nem lehet visszatérni az elektronikus technikára. A közbeszerzéseknél az ajánlatkérők hivatali kapuval, az ajánlattevők pedig ügyfélkapuval rendelkeznek majd. Minden eljárásnak lesz egy titkos kulcsa, amely csak az eljárás lezárásáig használható. A beérkezett ajánlatokat is csak ezzel lehet felbontani. Ezért a szolgáltatásért az Állami Elektronikus Kézbesítési Szolgáltató díjat kérhet. Az új szabályok többsége a jövő év első napján lép hatályba. A törvényjavaslat módosítja a polgári perrendtartást, és kitér arra is, hogy a szakértők hogyan kommunikálnak elektronikusan a bírósággal és a hatóságokkal.

A törvényjavaslat szerint nemcsak a bírósági, hanem a többi hivatalos iratra is hatályos lesz az elektronikus kézbesítés, legkésőbb 2011 közepétől. A rendszer úgy működik, hogy a feladó és címzett közé - kézbesítőként - beékelődik az Állami Elektronikus Kézbesítési Szolgáltató. Ez - akár az elektronikus aláírások esetén - időbélyegzőt helyez az iratra, amelynek a tartalma ettől kezdve nem változtatható, így hiteles lesz. Ha magánszemély küld iratot bíróságnak, vagy hatóságnak, akkor az teljes bizonyító erejű magánokiratnak minősül.

A magánszemély az ügyfélkapun keresztül egy formanyomtatványt kitöltve kezdeményezheti egy hivatalos irat elektronikus kézbesítését. Ezzel az ügyfél vállalja azt, hogy az adott ügyet elektronikusan intézi a továbbiakban is. Az űrlapon fel kell tüntetni a küldő címét, erre azért van szükség, hogy ha később mégis papír alapúvá válna az eljárás, akkor a levelet ide küldi a hatóság. Az érkezett hivatalos iratot is az ügyfélkapun belépve veheti át az ügyfél. Egy klikkeléssel történik az átvétel, amellyel egy időben létrejön az elektronikus tértivevény, amit a rendszer visszaküld a feladónak, a címzettnek pedig engedélyezi a dokumentum megnyitását. A hivatalos iratot az ügyfél ekkortól a saját gépére is letöltheti. Az irat átvétele előtt a címzett megnézheti, hogy kitől kapott hivatalos levelet.

tesztkeretes

tesztkeretesszöveg

A magánszemély, ha hivatalos iratot kap, akkor arról e-mailben értesíti a kézbesítési szolgáltató. Ha az ügyfél megadta a mobilszámát, és előre kérte, akkor sms-üzenetet is kaphat. Amennyiben az e-mailt nem nyitja meg, akkor 3 nap múlva újabb értesítő levelet kap. Az értesítésnek azonban nincs joghatása, a határidőket az irat kinyitásától kell számítani. Ha az ügyfél a tárhelyen nem veszi át az iratot, akkor az elhelyezést követő 6. munkanapon kézbesítettnek kell tekinteni azt. Minden eljárásban egyszer lehet kérni az elektronikusról a papír alapú kézbesítésre - ügyintézésre - áttérést. Amennyiben az érintett hivatal ezt engedélyezi, akkor tovább már papír alapon intézik az ügyet, nem lehet visszatérni az elektronikus technikára. A közbeszerzéseknél az ajánlatkérők hivatali kapuval, az ajánlattevők pedig ügyfélkapuval rendelkeznek majd. Minden eljárásnak lesz egy titkos kulcsa, amely csak az eljárás lezárásáig használható.

jobbra igazított html kódA beérkezett ajánlatokat is csak ezzel lehet felbontani. Ezért a szolgáltatásért az Állami Elektronikus Kézbesítési Szolgáltató díjat kérhet. Az új szabályok többsége a jövő év első napján lép hatályba.

balra igazított HTML kódA törvényjavaslat módosítja a polgári perrendtartást, és kitér arra is, hogy a szakértők hogyan kommunikálnak elektronikusan a bírósággal és a hatóságokkal.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!