Kultúra

2013.09.25. 16:54

Operettel nyit a színház

Minden idők egyik legtöbbet játszott, méltán világhírű operettjével kezdi az új színházi évadát a Katona József Színház.

Popovics Zsuzsanna

Kálmán Imre Marica grófnőjét mutatja be a társulat holnap este, a nagyszínházban. Nagy Viktor rendező klasszikus operett előadást álmodott a kecskeméti teátrum színpadára. Nem került modern környezetbe a közel 90 éves darab, megmaradt a saját korában, ahogy a nézők ismerik és szeretik. Az idei évad első premierjén bemutatkozik a színház újonnan megalakult balett-tagozata, továbbá a felnőtt kórus mellett egy gyerekkórus is énekel az operettben.

A két főszereplő, Sáfár Mónika és Egyházi Géza nem először lép színpadra Kecskeméten. A primadonna ötödször énekli a Marica grófnő címszerepét, a bonviván most először bújik Tasziló szerepébe. Egyházi Géza lapunknak elárulta: korábban a teljes operettet megtanulta német nyelven, de az élet közbeszólt, és le kellett mondania a külföldi szereplést. Az operett legismertebb betétdalait számtalanszor énekelte, de most először játssza el a teljes szerepet.

A Marica grófnő két főszereplőjét kérdezzük az operett múlhatatlan népszerűségéről, személyes élményeikről, a kecskeméti előadásról.

Szép város Kolozsvár, Hej, cigány, Ringó vállú csengeri violám... – ki ne ismerné Kálmán Imre örök slágereit? Valamennyi felcsendül a Marica grófnőben, Kecskeméten Sáfár Mónika és Egyházi Géza főszereplésével. A primadonna ötödször lesz Marica grófnő, sok kedves kollégájával játszotta a darabot magyarul és németül is. Mint mondja, szereti is a szerepet, mégis szövegkönyvvel a kezében érkezik a színház büféjébe.

– Ahogy minden előadás, úgy minden szövegkönyv is más, ami egyszerre nehéz, és egyben nagyon jó – mondja Mónika. – A berögzült szövegeket nem könnyű „áttanulni”, ugyanakkor ettől lesz változatos a munkám. Hiába ugyanaz a szerep, két egyforma rendezővel még nem dolgoztam, mindegyik mást szeretne „kihozni” Marica figurájából. Ettől lesz mindig friss és új az előadás.

– Más operettet játszani, mint prózát?
– Az én lelkem prózai lélek, így számomra az operett is egy próza, ahol dalra kell fakadni. Nekem a figura az első, igyekszem minél több árnyalatát megmutatni.

– Kecskeméten szinte követeli a közönség, hogy minden évadban legyen operett. Mi ennek a műfajnak a titka?
– Nehéz ezt megfejteni. Egy biztos, bárhol is lépünk fel musical és operett válogatással, az utóbbi lelkesíti jobban a közönséget. Valahogy a vérünkben van a magyar virtus, ami a Marica grófnőben abszolút helyén is van.

– Meglátásom szerint az egyik titka a régi nagy operetteknek, hogy szerzőik sokkal alaposabb munkát végeztek, „megadták a módját” az alkotói munkának – vélekedik Egyházi Géza. – A Marica grófnőben minden dal telitalálat, mindegyik sláger lett a maga korában. Talán azért, mert „jók a fülnek”, szeretjük hallani, énekelni.
Nagy Viktor rendező az első olvasópróbán elmondta: csak annyiban szeretné modernizálni a Marica grófnőt, hogy igazi párbeszédek hangozzanak el a színpadon. Ennek kifejezetten örültek a színészek. [caption id="" align="aligncenter" width="334"] Sáfár Mónika és Egyházi Géza egymásba szeret a színpadon.
[/caption]

Sáfár Mónika: – Szép éneklést a rádióban is lehet hallgatni. Ahhoz, hogy valós figurák jelenjenek meg a színpadon, amennyire lehet, a mélyére kell ásnunk ennek a különleges műfajnak. Örültem a rendezői koncepciónak, mert így élő szituációkat tudunk a színpadra varázsolni.

Egyházi Géza: – A nézőknek van viszonyítási alapja, ezért is nagy kihívás közismert operettet játszani. A színpadmestertől hallottam, hogy amire visszaemlékeznek, ez lesz Kecskeméten a negyedik Marica grófnő előadás. A mai operettjátszás legfontosabb feladatának és felelősségének azt tartom, hogy megnyerjük a műfajnak az újabb generációkat.

A színészek részéről komoly koncentrációt igényel, hogy megfelelően összehangolják az éneklést, a táncot és a prózát, közben ügyesen osszák is be energiájukat. Mindent jól kell csinálniuk, ráadásul könnyedén, magától értetődő természetességgel. Mindkét színész szívesen játszik Kecskeméten. Mónika szerint olyan jó energiákkal rendelkezik mind a színházépület, mind a társulat, hogy mindenki büszke lehet rá, aki kollégaként a teátrumban dolgozhat. Egyházi Gézát a tavalyi évadban a Város Kedvencének választották a helyi nézők. Azt mondta, Kecskeméten soha nem fenyegeti az a veszély, hogy rutinná váljon a színházi munka. Néhány gyors öltözéstől eltekintve folyamatosan a színpadon lesz az évadnyitó előadásban. Ehhez elengedhetetlen a jó erőnlét, amihez futással edz.

A zenés előadások sorában október 9-én a Lúdas Matyi mesemusicalt láthatja a közönség. November közepén a Most mindenki együtt! című darabot mutatja be a társulat, ami egy rézfúvós együttes története. A Zenél az erkély sorozatban Rossini Hamupipőke című operáját adják elő Hamucipőcske címmel a balett-kar közreműködésével, gyerekek számára.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!