Kultúra

2012.08.16. 10:10

Élményt ad a bábjáték

A kecskeméti Ciróka alapítója, Báron László örökségének jegyében zajlott a bábos továbbképzés a főiskola tanítóképző karán.

Popovics Zsuzsanna

Nem az a természetes, hogy az óvó-, a tanító néni bábozik a gyerekekkel, és valamelyest ért is hozzá? – szegeztük a kérdést Szentirmai Lászlónak, a Magyar Bábjátékos Egyesület elnökének, a Sárospataki Tanítóképző Főiskola nyugalmazott dékánhelyettesének. Azért neki, mert a tíznapos továbbképzést egyesülete szervezte, összefogva a Báron Bábos Műhellyel.

– Valóban az lenne az igazi, ha a bábjátékot, mint élményt adó pedagógiai módszert gyakrabban alkalmaznák a mai pedagógusok – válaszol az elnök, egyben számos bábos szakkönyv szerzője. – Amióta a pedagógusképzés megváltozott, lekerült a figyelem néhány fontos dologról. Korábban a hallgatóknak becsületes óraszámaik voltak a művészet körébe sorolt tantárgyakból, mostanság ez nem így van. A tanfolyammal azt szeretnénk elérni, hogy a bábozás újra fontossá váljék először az iskolákban, majd a pedagógusoktatásában. Anno Báron Laci bácsival búcsúztattuk azt a néhány végzős hallgatót, akik letették a C-kategóriás bábvizsgát, és vitték magukkal a kultúra átadásának ezt a metódusát iskolákba, óvodákba, művelődési házakba. Azért szervezkedem, hogy újra legyenek képzett bábosaink – mondta Szentirmai László.

A 110 órás kecskeméti továbbképzés nyári intenzív szakasza augusztus 7-18 között zajlott. A résztvevő – főként kecskeméti – pedagógusok között a főiskola gyakorló intézményeiből hat óvónő és egy tanítónő szerez majd képesítést, hogy beépítsék a pedagógiai munkába a bábozást. A képzés tematikáját Szentirmai László állította össze és az órák többségét is ő tartotta, de részt vett a képzésben – dr. Galuska László személyében – a kar Magyar Gyermekkultúra Módszertani Műhelye is.[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Mutatós bábfigurák születnek a hozzáértő kezek munkája nyomán
[/caption]

A pedagóguson múlik, hogy mit hoz ki a bábjátékból – fogalmaz dr. Galuska László főiskolai adjunktus, számos mesejáték szerzője. – A pedagógust fel kell azzal vértezni, hogy a gyerekek számára ő maga is képes legyen bábokat készíteni, meséket eljátszani, másrészt, hogy a látott bábelőadásokat tanítványaival értő módon megtudja beszélni – fűzi hozzá. – A nyári egyetemünkre olyanok jelentkeztek, akiktől nem áll távol a bábozás. Meglátásom szerint egy ilyen képzésnek hosszútávon van leginkább hozadéka.

Túljutva a száraz elméleten a képzés résztvevői a héten már a gyakorlati feladatoknál tartottak. Hétfő és kedd délután fúrtak-faragtak, varrtak és pingáltak, hogy formát és karaktert adjanak egy-egy választott mesetörténet bábfiguráinak. A rendezői kurzusok után pénteken a paraván mögé álltak a pedagógusok, hogy a tanultakat azon melegében tapasztalatra válthassák.[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Holnap életre kel ez a báb is
[/caption]

Popovics Zsuzsanna Mutatós bábfigurák születnek a hozzáértő kezek munkája nyomán Holnap életre kel ez a báb is -->

Ezek is érdekelhetik