Közélet

2013.05.21. 20:53

Egy liter benzin 2366 kilométerre volt elég

Megőrizte tavalyi második helyét a GAMF autóépítő csapata a hétvégi rotterdami Eco-marathon nemzetközi versenyen.

Barta Zsolt

Az elmúlt héten rendezték meg a hollandiai Rotterdamban a 29. Shell Eco-marathon versenyt, melyen a Kecskeméti Főiskola 13 tagú csapata második lett.

A mérnökhallgatók által megalkotott Megameter IV. elnevezésű jármű 1 liter benzin felhasználásával 2366,85 kilométert tett meg. A városban lezárt szakaszon 10 kört kellett futnia egy sofőrrel ennek a különleges járgánynak, s a benzinfogyasztásból számolta ki a nemzetközi verseny zsűrije azt, hogy mennyit is gurulhatna az autó. (A győztes francia jármű 2980 kilométerre, míg a harmadik, a finn masina 1504 kilométerre volt hitelesítve.)

Kutasi Zoltán a csapat kapitánya azt mondja, hogy ugyan szerették volna megnyerni a versenyt, de a szerencse ezúttal kevésbé segítette a csapatukat. A rotterdami megmérettetés előtt néhány nappal Franciaországban, a toulosei Challenge EducEco versenyen vettek részt. Itt megsérült a kecskeméti autó, de helyre hozták a hallgatók, illetve Hollandiában is volt egy kisebb balesete a gépnek, de ezt is "kiheverte" a Megaméter IV., a diákok jóvoltából. Problémát jelentett az esős idő, mert kevés lehetőség volt gyakorolnia a 46 kilós sofőr hölgynek.[caption id="" align="alignleft" width="334"] Az ezüstérmes kecskeméti csapat és az üzemanyagtakarékos Megaméter IV.
[/caption]

A prototípus kategóriában induló főiskolás csapat izgalommal várta a vasárnapot, amikor kisütött a nap. Öt tűkanyar nehezítette a versenyt, amelyen minimum 25 kilométer/óra átlagsebességet kellett elérnie a járműnek. Ez azt jelentette, hogy egyenes szakaszban 40-nel kellett hajtani, onnét visszafékezni, majd újból gyorsítani, amely igen csak benzinzabáló folyamat. A 10 kört, mely átlagosan 1600 méter egységenként, kevesebb mint egy dekányi üzemanyaggal tette meg a kecskeméti négykerekű. A diákok, bár nem sokkal maradtak le a dobogó legfelső fokáról nem bánkódnak, mert egy másik díjat is haza hoztak. Tolouse-ban a verseny zsűrije nagyra értékelte a csapat munkáját: a Megameter IV. jármű ugyanis megkapta az 5. EducEco Formatervezési és kivitelezési díját.

A magyarok közül az egyetlen középiskolai csapat, a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola a 22. lett a 36-os mezőnyből a prototípuson belüli elektromos kategóriában - számukra 183,39 kilométerre volt elég az 1 kWh-nyi energia.

Az energiatakarékos járművek versenyei közül a Shell Eco-marathon a legnagyobb: a 3 földrész versenyein összesen mintegy 400 csapat vesz részt. Ezeken diákokból vagy hallgatókból szervezett csapatok indulhatnak a világ bármely részéből energiatakarékos jármű tervezésével és építésével. Az a győztes jármű, amelyik a legnagyobb távolságot tudja megtenni a legkevesebb energiával. Az egyhetes rendezvényen mintegy 3000 fiatal mérte össze tudását.

Barta Zsolt Az ezüstérmes kecskeméti csapat és az üzemanyagtakarékos Megaméter IV. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!