Közélet

2012.10.18. 22:03

Száz éve zakatol a vonat

Pontosan ma száz éve annak, hogy megindult a vasúti közlekedés a Kiskunmajsa-Kiskunhalas szakaszon.

Tapodi Kálmán (Petőfi Népe)

Majsáról Félegyháza irányába akkor már tizenhárom éve jártak vonatok, de a 20,4 kilométeres halasi szakasz megépítését a települések közötti vita is lassította. Az 1910-es években még köz-, és vasútépítő lázban égett az ország. Az állomások egykori takaros, szigorú szabvány szerint készült épületeinek nem tett jót a 20. századi modernizálás.
Harkakötöny vasútállomása is üresen áll, a váróterem szinte mindig nyitva, csak éppen utasok alig akadnak. Reggelente és délutánonként diákok és ingázó munkások visznek egy kis életet a gazdátlannak tűnő, faluszéli épületbe. Holott valamikor nagy becsben voltak az ott szolgálatot teljesítők, akiknek még lakás is járt, és még az utasok komfortjáról is gondoskodtak. „Az állomási dolgozó, kiadó részére, az állomási épület részeként, két szobás, konyhával, éléskamrával, pincével ellátott lakás épült. A szolgálati lakáshoz gazdasági udvar, kút, állattartásra alkalmas épület és sütőkemence is tartozott. Az épületek anyaga jó minőségű téglából készült. Az utazóközönség részére árnyékszéket létesítettek.” – mindez abban a gyűjtésben található, amit Selymesi Sándor harkakötönyi vasutas állított össze a száz éves vonal történetéről.

– A régi jegyzőkönyvekből tudni, hogy a halasi és a majsai előljáróság közötti ellentétek is hozzájárultak ahhoz, hogy nehézkesen indult a vasútépítés ezen a szakaszon. A vita az úgynevezett „Kismajsai” közút építése körül adódott, aminek költségein huncut módon osztozott meg Halas, mert annak ellenére, hogy az útnak még 10 százaléka sem haladt majsai területen, fele-fele arányban kérték a hozzájárulást. No, ezt Majsa nem is hagyta jogorvoslat nélkül, Halas erre viszont nem támogatta a vasútépítést – mesélte a vasutas dinasztiából származó nyugdíjas, aki mozdonyvezetőként is dolgozott a MÁV-nál.

A korabeli viszály azonban hasznára vált egy élelmes majsai vállalkozónak, aki társas kocsijáratot indított a két település közötti műúton és az üzlet több mint egy évtizedig virágzott.
Mások meg jó érzékkel csereberélgették a földjeiket a leendő vasútvonal mentén és az idő az okoskodásukat igazolta, mert a torzsalkodások elmúltával arról számolhatott a Kiskun Halas Helyi Értesítője című lap 1912. október 16-án: „A kereskedelmi miniszter a Majsa-Halas vasút megnyitását október 18. napjára rendelte el. Felhívatnak mindazok, kik a vasút építése körül érdekelve vannak, hogy a jelzett napon de. fél tízkor, Kiskunhalas város vasúti állomásán jelenjenek meg. A vasút a következő napon, október 19. napján adatik át a forgalomnak.”[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Harkakötönybe személyvonat érkezik Majsa felől. Villamosított a vonal, de dízelszerelvények járnak rajta.
[/caption]

Hogy akkoriban is érték kritikák a vasúttársaságot, kiderül a Kiskunmajsai Hírlap tudósításából: „Különösebb ünneplés nem történt, mert a megnyitás hol az egyik, hol a másik napra lett kitűzve. A majsai elöljáróságot a pontos időpontról nem értesítették. A vasúti menetrend nem alkalmazkodott a helyi igényekhez, mert aki reggel elment Halasra, az estig nem tudott mivel visszautazni.”

Bakterek, masiniszták, krampácsolók emlékei

A jeles vasúti évforduló alkalmából ma 11 órakor nyílik a Vasúttörténeti Alapítvány vendégkiállítása a kiskunmajsai Konecsni György Helytörténeti Gyűjteményben. Az interaktív kiállításon fényképek, vasutas egyenruhák, szolgálati tárgyak réven is felidéződik a vasúti közlekedés elmúlt száz esztendeje. Maketteket és egy hajtányt is kiállítanak és egyes tárgyakat ki is próbálhatnak a látogatók a november 30-ig nyitva tartó tárlaton.

Tapodi Kálmán (Petőfi Népe) Bakterek, masiniszták, krampácsolók emlékei A jeles vasúti évforduló alkalmából ma 11 órakor nyílik a Vasúttörténeti Alapítvány vendégkiállítása a kiskunmajsai Konecsni György Helytörténeti Gyűjteményben. Az interaktív kiállításon fényképek, vasutas egyenruhák, szolgálati tárgyak réven is felidéződik a vasúti közlekedés elmúlt száz esztendeje. Maketteket és egy hajtányt is kiállítanak és egyes tárgyakat ki is próbálhatnak a látogatók a november 30-ig nyitva tartó tárlaton. Harkakötönybe személyvonat érkezik Majsa felől. Villamosított a vonal, de dízelszerelvények járnak rajta. -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!