2012.08.01. 11:21
Újjászületett a legendás sínautó
Újabb életet kapott az az ütött-kopott sínautó, amely évekig rozsdásodott a bugaci kisvasút kecskeméti állomásán. Szentesen állították ki a vasúti ereklyét.
Sínen van az autó jövője – adtuk hírül tavaly decemberben, amikor elszállították a muzeális értékű sínautót a bezárt bugaci kisvasút kecskeméti állomásáról. Akkor a MÁV Zrt. szervezésében került Szentesre a különös történetű, személyautóból vágánykocsivá alakított autómatuzsálem. A szegedi székhelyű Vasúttörténeti Alapítvány kapta meg további őrzésre, mely vállalta, hogy a maga nemében egyedülálló közlekedési ritkaságot felújítja és kiállítja a szentesi gépészeti gyűjteményében.
Azóta kívül-belül megújult a sínautó, hozzáértő kezek több száz munkaórát dolgoztak rajta. Volt vele dolog, hiszen több mint tíz évig állt üzemképtelen állapotban a bugaci kisvasút kecskeméti fűtőházának udvarán. Mikor elszállították, típusa is kérdéses volt. A szakemberek beazonosították: egy eredetileg személyautónak készült, angol gyártmányú Austin menekült meg az enyészettől. Vele együtt egy MDamot 3003 motorkocsit is felújítottak a hozzáértők.
A vasúti ritkaságok sikeres renoválását a hatvankettedik vasutasnapon ünnepelték meg Szentesen. A VTA kurátora, Valkai Csaba az avatón elmondta: – Az MDa 3003-as motorkocsi típust 2005-ben állították le. Az alapítványhoz került példányra a szétdarabolás várt. December óta saját kezűleg dolgoztam azon, hogy ismét a régi fényében ragyogjon, és a szentesi kiállítóhelyet gazdagítsa. [caption id="" align="aligncenter" width="334"] Ilyen lett a sokat megélt, idén felújított sínautó
[/caption]
Hasonlóan a motorkocsihoz, a sínautó is nemzetközi érdeklődésre tart számot – mondta el ünnepi beszédében Szécsey István, aki több kötetben dolgozta fel a Ganz-járművek történelmét. – Egy igazi kuriózum, mivel a legendák szerint egy német páncéloshadosztály-parancsnoké volt. A felújításhoz az angliai Austin Szövetségtől is gratuláltak. Levelükben azt is megírták: nincs tudomásuk másik, ilyen típusú sínautóról – fogalmazott a szakember.
Az akció legfőbb támogatója VTA volt, mindenben segítette továbbá a MÁV-Gépészet Zrt. Szeged KJK, valamint a Szentes Területi Műhely.
Egy igazi túlélő
Az Austint valószínűleg az 1930-as évek elején gyártották. A Petőfi Népe 2008 novemberében számolt be a veterán sínautó nem mindennapi történetéről. "Vasutas berkekben úgy tartották, hogy a második világháború végén, a városban állomásozó 24. német páncéloshadosztály parancsnokáé volt. A szovjet csapatok elől a parancsnok repülőgéppel menekült, szolgálati gépkocsiját hátrahagyta. Ezt követően állítólag a város polgármestere használta néhány évig, majd a vasút tulajdonába került. Kerekeit keskeny nyomtávú vonatéra cserélték, hivatalos néven pályamesteri vágánygépkocsi lett” – állt az akkori cikkben.
Popovics Zsuzsanna Egy igazi túlélő Az Austint valószínűleg az 1930-as évek elején gyártották. A Petőfi Népe 2008 novemberében számolt be a veterán sínautó nem mindennapi történetéről. "Vasutas berkekben úgy tartották, hogy a második világháború végén, a városban állomásozó 24. német páncéloshadosztály parancsnokáé volt. A szovjet csapatok elől a parancsnok repülőgéppel menekült, szolgálati gépkocsiját hátrahagyta. Ezt követően állítólag a város polgármestere használta néhány évig, majd a vasút tulajdonába került. Kerekeit keskeny nyomtávú vonatéra cserélték, hivatalos néven pályamesteri vágánygépkocsi lett” – állt az akkori cikkben.
Ilyen lett a sokat megélt, idén felújított sínautó -->