Közélet

2012.05.09. 13:00

Meddig jutnak egy liter benzinnel?

A következő Shell Eco-marathonra nevezők lázasan dolgoznak azon, hogy saját tervezésű autójukkal a legnagyobb távot tegyék meg a legkevesebb üzemanyaggal. Köztük a kecskeméti Megaméter mérnökei.

Popovics Zsuzsanna

A 28. Shell Eco-marathon Europe versenyt május 17-19. között rendezik, amely idén Németországból Rotterdamba, Hollandiába költözik. Ez lesz az első alkalom, hogy utcákon versenyeznek a diákok, így a közönség közelről drukkolhat nekik. 

Több mint 3000 hallgató készül arra, hogy teszteljék vezetési technikájukat és tudományos felkészültségüket. A Kecskeméti Főiskola mérnökhallgatói is ott vannak a világ élvonalában. A GAMF csapat idén harmadszor indul az üzemanyag-takarékos járművek legnagyobb versenyén, ismét új konstrukciójú autóval. Ez meglehetősen szokatlan a mezőnyben, hiszen jobbára meglévő autóikat fejlesztik tovább a mérnökcsapatok.

A kecskemétiek közel hétezer munkaórát áldoztak idei csodaautójukra, melybe új, a saját fejlesztésű motort, finomított kompozit műanyagból készített karosszériát és érintőképernyős fedélzeti komputert is építettek. Remélhetőleg ezúttal nem éri baleset, tavaly ugyanis egy ukrán újságíró ütközött a kecskemétiek járgányával, minek következtében fel kellett adniuk a versenyt.  

Amikor 2010-ben először neveztek a Megaméteresek, a benzines prototípus kategóriában 1588 km/literes fogyasztással a 8. helyen végeztek, és több évtizede versenyző egyetemek, főiskolák csapatait előzték meg. Egy évre rá, a lausitzi Shell Eco-marathonon 2277 km/literes fogyasztásra javították eredményüket. Ez kategóriájukban a 4. helyre és egy rangos különdíjra volt elég. [caption id="" align="aligncenter" width="334"] A kecskeméti mérnökhallgatók több ezer munkaórát áldoztak legújabb autójukra
[/caption]

Kutasi Zoltán gépészmérnök hallgató, a csapat tagja szerint az új járműjükben megvan a lehetősége a fogyasztás javítására, de a rotterdami utcai pályán – derékszögű kanyarokkal – nem sok esély van a korábbi teljesítményük túlszárnyalására. Az idei verseny „kulcsszereplője” lesz a jármű pilótája: Á. Tóth Krisztina. A „pehelysúlyú” műszaki menedzser hallgató tavaly már több versenyen is bizonyított: nem ijedt meg a kényelmetlen körülményektől, sem a Megaméter II-vel elszenvedett balesettől. Az utcai pályától azonban még a gyakorlott pilóta is tart, a derékszögű fordulók ugyanis nem kedveznek ennek a járműfajtának.

Öt magyar csapat

A Shell Eco-marathon idei versenyén Magyarországot különböző kategóriákban öt csapat képviseli, a kecskeméti főiskolások mellett a szintén kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola, a Pécsi Tudományegyetem, az Óbudai Egyetem és a győri Széchenyi István Egyetem.

Popovics Zsuzsanna Öt magyar csapat A Shell Eco-marathon idei versenyén Magyarországot különböző kategóriákban öt csapat képviseli, a kecskeméti főiskolások mellett a szintén kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola, a Pécsi Tudományegyetem, az Óbudai Egyetem és a győri Széchenyi István Egyetem. A kecskeméti mérnökhallgatók több ezer munkaórát áldoztak legújabb autójukra -->

Ezek is érdekelhetik