Közélet

2009.11.04. 17:24

Ballószögön készül Bessenyei gépe

Címkék#Ballószög

Több mint két éve nem repülhetnek a Ballószögön gyártott ultrakönnyű Corvus Corone MK II. kisrepülőgépek. Egy ilyen gép zuhant le 2007. augusztus 2-án Bugacpusztaháza térségében. A tragikus baleset okait még mindig nem sikerült megnyugtatóan tisztázni. Közben elkészült a Corvus Phantom.

Galambos Sándor

– Közel hatvan munkatársat foglalkoztatunk, már eddig is több tízmillió forint veszteségünk van az elhúzódó vizsgálat miatt – állítja Gecse Tamás, a gépet gyártó Corvus Aircraft Kft. egyik ügyvezetője. – A balesetet követően a Nemzeti Közlekedési Hatóság azonnal repülési tilalmat rendelt el a valamennyi Corvus Corone gépre, amit az Mk I. típusra 2007. október 31-én feloldott. A balesetet szenvedett MK II-esekre viszont még mindig érvényben van.

Minket is megdöbbentett a tragédia, de meggyőződésünk, hogy a balesetet nem konstrukciós hiba okozta. Ennek ellenére magunkra vállaltuk a következményeket: ügyfeleinktől visszavásároltuk a gépeket. Jelenleg már csak egyetlen Corvus MK II. van magántulajdonban, az Egyesült Arab Emirátusokban.

Az igazságot szeretnék megtudni

Az ügyvezető elmondta: a vizsgálat jegyzőkönyvében rögzített megállapítások szinte minden mondatát cáfolni tudja. – Bíróságon támadtuk meg a légügyi hatóság határozatát, mert a történteket, a baleset feltételezhető okait egyáltalán nem az elvárható alapossággal vizsgálták meg. Szeretnénk felgyorsítani az eseményeket, rávenni a légügyet, hogy végre történjen már valami. De már régóta nem a repülési engedélyért harcolunk. Az igazságot szeretnénk megtudni, visszakapni erkölcsi megbecsülésünket.

Iszonyú kár érte az elmúlt két év alatt az ügyfeleinket és minket is, amire elfogadható magyarázatot senki nem adott. Már a baleset előtt megindítottuk az új típusú gépünk, a Corvus Phantom németországi hatósági engedélyeztetését, amit meg is kaptunk. Európában ez a létező legszigorúbb engedély, ilyen  típusengedélye rajtunk kívül Magyarországon másnak nincs. Ráadásul már Olaszországban és Franciaországban is lajstromoztathatjuk a Phantomot, ami iránt óriási az érdeklődés a külföldi piacon.[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Elkészült a Corvus Phantom
[/caption]

További vizsgálatokat végeznek

A Nemzeti Közlekedési Hatóság megkeresésünkre közleményben reagált. 
– Időközben, a hatósági vizsgálattal párhuzamosan a Közlekedésbiztonsági Szervezet is vizsgálatot indított, mely szintén elkészítette a balesetről saját záró jelentését – írta levelében Szabó Alíz, kommunikációs és PR referens. – A vizsgálatokban tett megállapítások alapján szükségessé vált további elemzések elvégzése, melyek nem közvetlenül a balesetet, hanem a légi jármű tervezési, engedélyezési eljárásait vizsgálják. Erről a folyamatról, tekintettel a jelenleg is folyó peres eljárásra, annak lezárásáig nem áll módunkban bővebb információt adni. Jelenleg a Corvus Corone MK II. típusú légi járművek, a hatóságunk honlapján is közzétett légi alkalmassági határozat értelmében nem repülhetnek. A Corvus Aircraft Kft. jelenleg nem rendelkezik sem a Corvus Corone Mk I., sem a Corvus Corone Mk II. típus gyártására érvényes engedéllyel, így ezek a típusok nem gyárthatók.

Felgyorsultak az események

 
– Tárgyaltunk a közlekedési államtitkárral, a légügyi igazgatóval és szakértőikkel. Elmondták: ők is nagyon szeretnék, ha végre tisztázódnának a köztünk lévő nézeteltérések – idézi fel a két nappal ezelőtt történteket Voloscsuk András, a Corvus Aircraft Kft. másik ügyvezetője. – Elismerem, hogy nekünk is voltak hibáink. A félreértések tisztázása érdekében például rámenősebben kezdeményezhettük volna a személyes megbeszéléseket.

Bessenyei gépének engedélyeztetéséről is tárgyalnak

Az ügyvezetőtől megtudtuk, hogy a tárgyalások hétfőn folytatódnak. Ezeken a kimondottak Bessenyei Péter műrepülő világbajnoknak tervezett Corvus Racer típusengedélye is szóba kerül majd.

– Az Egyesül Államokban vagy Kanadába egy hét alatt az összes papírmunkát, kérelmeket el lehetne intézni. De mi azt szeretnénk, ha magyar pilóta magyar tervezésű és gyártású repülővel, magyar lajstromszámmal tudna repülni. Ehhez viszont a tengeren túlinál jóval szigorúbb európai uniós típusvizsgálaton kell átesnie a gépnek. A légügyi hatóság támogatja a terveinket, ígéretet kaptunk rá, hogy mindenben segíteni fogja az engedélyeztetési eljárás menetét.

– Az Egyesül Államokban vagy Kanadába egy hét alatt az összes papírmunkát, kérelmeket el lehetne intézni. De mi azt szeretnénk, ha magyar pilóta magyar tervezésű és gyártású repülővel, magyar lajstromszámmal tudna repülni. Ehhez viszont a tengeren túlinál jóval szigorúbb európai uniós típusvizsgálaton kell átesnie a gépnek. A légügyi hatóság támogatja a terveinket, ígéretet kaptunk rá, hogy mindenben segíteni fogja az engedélyeztetési eljárás menetét. Elkészült a Corvus Phantom -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!