Közélet

2007.03.29. 11:24

Meddig zötyögünk még?

Helikopterrel fogjuk oviba hozni a gyereket – jegyzi meg egykedvűen az anyuka.

R. J.

A mondat elhangozhatna akár egy alacsony költségvetésű akcióthrillerben is, de a helyszín ennél kalandosabb: a kecskeméti Nyitra utca. Az itt lévő óvodát hetek óta egyetlen, gidres-gödrös földút kapcsolja össze a külvilággal.

Ősz óta csatornáznak a Talfája köz térségében is. Azóta – kis túlzással – minden út egy újabb kihívás ezen a környéken: a vezetőtől találékonyságot, jó reflexeket, a kocsitól masszív futóművet igényel, ha épségben akar átvergődni a markolók és árokszerűen mély gödrök között.

A panaszok túlnyomó része erről a környékről fut be a városházára. Miért nem haladt gyorsabban a munka az enyhe tél ellenére? Meddig kell még holdbéli tájakon autózni? – kérdeztük Sipos László alpolgármestertől.

– A munkát végző Betonút Zrt. tájékoztatása szerint a teljes csatornafektetés 90 százalékban elkészült, az utak helyreállítása azonban még egyetlen helyen sem kezdődött el. A befejezés dátumát a kivitelező kérésére szeptember 30-ára kellett módosítani. A város két dolgot tehet: egyrészt folyamatosan továbbítjuk a hozzánk érkező lakossági panaszokat a kivitelezőhöz, másrészt kérjük, hogy tegyék járhatóvá azokat az utakat, ahol befejeződtek a földmunkák.

Vagyis amiken most zötyögünk, az nem más, mint az ideiglenes helyreállítás. A végleges burkolat elkészítését leghamarabb jövő hónap közepén kezdheti meg a Betonút Zrt.

– Kezdjük a munkát, amint adottak a feltételek – mondja Palkovics József építésvezető.

– Tudni kell, hogy április elsején kezdenek dolgozni az aszfalt- gyártó cégek. Ráadásul az új szabvány miatt a legyártott anyagot minősíttetni kell, tehát leghamarabb a hónap második felében kezdődhet az utak burkolatának végleges helyreállítása. A Talfája köz legkésőbb a hónap közepétől ismét járhatóvá válik.

Az önkormányzat jelenleg is egyeztet arról, hogy az egyes utcákban milyen mértékű lesz a helyreállítás. Döntő többségében várhatóan csak ott javítják ki az utakat, ahol felbontották. A sávos helyreállítás alól azonban lesznek kivételek. Ilyen például a Katona József és a László Károly utca, ahol teljes szélességében megújul a burkolat. Ha az ISPA-tartalékkeret engedi, és a város megkapja a szükséges minisztériumi és uniós hozzájárulást, több utat is teljesen felújítanak.
Mint a kivitelezőtől megtudtuk: minden esetben az eredeti állapotot állítják helyre. Tehát a földes utat nem aszfaltozzák le – kivéve, ha az önkormányzat ezt kifizeti.

Írásban kell benyújtani a kárigényeket

Nagyobb igénybevételnek van kitéve az az autó, amelyet kátyús, rossz utakon használnak. Csökkenhet a futómű élettartama, jobban kopnak a gumik, az alvázon kőzúzódások keletkezhetnek. Mit tehetnek azok, akiknek az útfelbontások miatt éri kár az autóját?

– Panaszukat írásban juttassák el a Kecskemét, Öntöző utca 10. címre. Ha a biztosító azt állapítja meg, hogy a útmunkák okozták a kárt, úgy kártalanítja a sértetett – mondta Palkovics József.

– Panaszukat írásban juttassák el a Kecskemét, Öntöző utca 10. címre. Ha a biztosító azt állapítja meg, hogy a útmunkák okozták a kárt, úgy kártalanítja a sértetett – mondta Palkovics József. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!