Kék hírek, bulvár

2008.08.28. 11:37

Repül a cipő, ki tudja, hol áll meg?

Fogyasztói társadalmunk mindennapos részévé vált a vásárlás, ennek ellenére kevesen vannak tisztában az őket megillető jogokkal és a rájuk vonatkozó kötelezettségekkel.

B. Zs.

Egy hétköznapi bevásárlás alkalmával is számtalan bosszúság érhet bennünket. Ezekben az estekben jól jön ha tudjuk, hogyan intézhetjük – akár a helyszínen –  problémamentesen a reklamációt.

– Egy termék akkor minősül hibásnak, ha rendeltetésszerű használatára nem vagy csak csökkent mértékben alkalmas – mondta el dr. Fodor Zoltán a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Dél-Alföldi Regionális Felügyelőségének kecskeméti vezetője. – Hibás áru esetén, ha a kereskedő első látásra nem tartja indokoltnak a panaszt, akkor jogában áll minőségvizsgáló szervezettel átnézetni a terméket.

A minőségvizsgálat költségeinek viseléséről vonatkozó jogszabályok nem rendelkeznek.

A szavatossági és jótállási ügyekben azonban elfogadott dolog, hogy az eljárási díjat az a fél fizeti, akinek a véleményét a szakvizsgálat nem támasztja alá, magyarul: akinek nincs igaza. A jogszabályok szerint a vásárló javítást illetve cserét is kérhet, amennyiben választása nem okoz aránytalan többletköltséget a kereskedőnek. Ha egyik megoldás sem lehetséges, akkor árleszállítást kérhet vagy elállhat a szerződéstől, így a hibás termék visszaszolgáltatása mellett visszakaphatja a vételárat.

Amennyiben nem sikerül helyben pontot tenni az ügy végére, természetesen perre lehet menni. Ám jó ha tudjuk, hogy ma már léteznek az úgynevezett békéltető testületek. Ezeknek a „mini” bíróságoknak a céljuk az, hogy lényegesen rövidebb idő alatt és illeték megfizetése nélkül döntsenek fogyasztói jogvitákban. Aki úgy érzi, hogy jogszerűtlenül utasították el vagy részletesebben is érdeklődik fogyasztói jogai iránt, könnyen információkhoz juthat a www.nfh.hu internetes oldalon.

 

Körúti hajcihő, oka egy cipő

A jogszabályok ismeretében valószínűleg elkerülhető lett volna az a csetepaté is, ami néhány nappal ezelőtt esett meg Kecskeméten, egy körúti cipőboltban. A panaszos hölgy több mint száz kilométerről hozta vissza tönkrement cipőjét, mert elmondása szerint egy előzetes telefonbeszélgetés alapján ígéretet kapott az azonnali cserére. Megérkezésekor azonban nem volt a boltban akivel egyeztetett, így követelésével az üzletvezetőkhöz fordult. Ők azonban nem tudták teljesíteni az asszony kérését, mert a hibás szandált előbb egy minőségvizsgálatra akarták bejelenteni. A hoppon maradt vásárló és a kereskedők között heves vita kerekedett, amelyben szó szót követett, mígnem végül a cipők is szárnyra kaptak, és az egyik egy kismamán, a másik a panaszos vásárló hátán landolt.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!