Hírek

2012.05.27. 11:12

Pálfi György sikere Cannes-ban

Nagy sikerrel mutatták be szombaton a 65. cannes-i filmfesztiválon Pálfi György Final Cut - Hölgyeim és Uraim című montázsfilmjét a nagy filmklasszikusok felújított változatait bemutató sorozat, a Cannes Classics záró filmjeként.

MTI

Annak ellenére, hogy az utolsó versenynapon a fesztiválozók jelentős része már hazautazott, az esti díszbemutatóhoz hasonlóan a sajtóvetítésen is megtelt a fesztiválpalota harmadik legnagyobb, mintegy négyszáz fős terme. A közönség mindkét vetítésen hatalmas tapssal jutalmazta az alkotógárdát: a rendező Pálfi György mellett Huszár Viktor producert, Ruttkay Zsófia dramaturgot, Lemhényi Réka, Richter Nóra, Czakó Judit és Szalai Károly vágót, a hangért felelős Balázs Gábort és a zenéket összeállító Barna Balázst.

A filmet Thierry Frémaux művészeti igazgató "a világon a legszebb főcímű" filmként konferálta fel.Emlékeztetett arra, hogy Pálfi György, a "magyar mozi egyik legígéretesebb fiatal alkotója" visszatérő vendége Cannes-nak, miután a Taxidermiát 2006-ban nagy sikerrel vetítették az Un certain regard (Egy bizonyos nézőpont) elnevezésű második legjelentősebb versenyszekcióban.

Pálfi György a közönségnek elmondta, hogy három évig egy kis szobában készült ez a film, amely "tisztelgés" a filmtörténet 116 éve előtt a Lumiere fivérektől az Avatárig. "Azzal, hogy itt lehetünk, egy álom vált valósággá" - hangsúlyozta a rendező. A sajtóvetítésen köszönetet mondott a fesztiválnak, amiért meghívta a filmet, Michel Reilhacnak (az ARTE televízió művészeti vezetőjének), valamint Tarr Bélának és minden moziszerető embernek. A díszbemutatón pedig azt is bejelentette, hogy a nap folyamán szerződést írt alá az egyik legjelentősebb európai filmforgalmazó céggel, a francia Wild Bunch-csal, amely a nemzetközi forgalmazás érdekében segít megoldani a felhasznált filmek és zenék miatti jogi nehézségeket.  
   
A 450 filmtörténeti klasszikusból előzetes engedélyek nélkül összevágott alkotást eddig csak oktatóanyagként lehetett használni, illetve ingyenes, zártkörű vetítéseken bemutatni. Pálfi elmondta, hogy miután kísérleti filmről van szó, a jogdíjakat illetően a Final Cut esetében egy fordított folyamat történt. A hatalmas összeg miatt ugyanis elképzelhetetlen lett volna olyan producert találni, aki előre megfinanszírozta volna több száz filmnek a jogdíját azért, hogy ő abból elkészítsen egy kísérleti munkát.

Ezek is érdekelhetik