Hírek

2009.01.17. 17:27

Szalayék reklamáltak, Palikékat megbüntették

Kilenc hellyel csúszott vissza a legjobban teljesítő magyar páros, Palikék a huszadik helyen végeztek a Dakaron

BAMA

Újabb szakaszt rövidítettek le a szervezők a Dakar rali csütörtöki versenynapján. A Fiambala és La Rioja közötti 518 kilométert ezért csak a mezőny élén autózó csapatok teljesítették. Napnyugta után a rendezők úgy döntöttek, hogy kiterelik a még úton lévő versenyzőket a veszélyes homokdűnék közül.

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] Palikék a huszadik helyen végeztek a Dakaron Forrás: Palik Racing Team
[/caption]

„A verseny vége előtt három nappal ez a szakasz alaposan átrendezheti a mezőnyt” – nyilatkozta korábban Étienne Lavigne, a Dakar versenyigazgatója. Jóslata bevált, hiszen ezen a szakaszon esett ki a futam nagy öregje, Carlos Sainz, aki karnyújtásnyira volt attól, hogy megnyerje a 2009-es Dakart. A német pilóta szakadékba hajtott, navigátora súlyos vállsérülést szenvedett, autójuk teljesen összetört.
Csütörtökön az akkor még tizenkettedik helyen álló Palik László és Darázsi Gábor is nagy reményekkel vágott neki a legnehezebbnek ítélt szakasznak.

Sötétedés után ők is a szervezők által kijelölt lerövidített szakaszon értek célba, amiért egy órás büntetést kaptak. A mezőny élén haladók, akik a teljes szakaszon végigmentek  – köztük a Szalay Balázs, Bunkoczi László páros – azonban kifogásolták a túl kedvező elbírálást. A versenybírák ezután úgy döntöttek, hogy 12 órás büntetéssel sújtják azokat a csapatokat, amelyek nem teljesítették a csütörtöki versenynapot. A Palik–Darázsi páros ennek következtében a 12-ről a 21. helyre esett vissza, míg a Szalay Team a 27-ről a 23-ra lépett előre.

A Palik Racing Team máris fellebbezett a döntés ellen, hiszen mint mondták, ők végig akartak menni a teljes szakaszon, egyértelműen a szervezők döntése volt, hogy rövidítsék le a szelektívet. Véleményük szerint ez után vitatható, hogy büntetést kaptak.

Az utolsó szakaszt a motorosoknál Marc Coma nyerte. A spanyol versenyző hatodikként ért célba, de a korábban összehozott előnyének köszönhetően így is az élen végzett a 2009-es Dakaron. A dobogó második fokára a francia Cyril Despres állhat föl, míg a harmadik a szintén francia David Fretigne. A KTM-mel motorozó Dési János a 32. helyen zárta az utolsó etapot, összetettben pedig 61. lett.

Az autósoknál a Palik, Darázsi kettős a 21. helyen ért célba a Cordoba és Buenos Aires közötti csaknem 800 kilométeres utolsó etapon. Összetettben ez a huszadik pozíciót jelenti a legjobban teljesítő magyar csapatnak. A győztes Giniel de Villiers, Von Zitzewitz páros összetettben is az élre tört, így ők az idei Dakar győztesei. A második helyen az amerikai Miller, Pitchford páros végzett, a bronzérem pedig honfitársaiké, a Hummerral versenyző Gordon, Grider kettősé.

A Liszi László, Fenesi József duó is teljesítette a Dakart. A magyarok közül másodikként, a 45. helyen futottak be tegnap Buenos Aires-be. Szalay Balázs, Bunkoczi László páros pedig a 47. lett. Összetettben Lisziék az ötvenedik, Szalayék pedig a 22. helyet szerezték meg.

Budapest helyett Buenos Aires?

A „Honnan rajtol a 2010-es Dakar?" kérdésre bő egy évvel ezelőtt még számunkra sokkal kedvesebb és izgalmasabb választ adhattunk volna. Akkoriban a Hungaroring Zrt. előszerződést írt alá a versenyt szervező Amaury Sport Organizationnal. Újhelyi István államtitkár, a kormány támogatását bizonyítandó maga is kiutazott a 2008-as (később lefújt) verseny lisszaboni rajtjához. Még az International Herald Tribune is közölte szavait: „Azt gondolom, egyezségre tudunk majd jutni a következő két hónapban, nem hiszem, hogy más város elfoglalhatja a helyünket." (Akkori adatok szerint egymilliárd forintba került volna a joddíj.)

Az élet maga írta át a tervezett forgatókönyvet: a rali 2009-re Dél-Amerikába települt át, immár nyilván értelmetlen a budapesti, egyébként a Hősök terére tervezett rajtról álmodozni. Az ASO vélhetően újra Argenítnában és Chilében akarja majd megrendezni a versenyt, s ehhez reméli a két érintett ország kormányának segítségét is. Dél-amerikai lapértesülések szerint a rali jövőre az ünnepi esztendő nyitányának egyik fő attrakciója lehet – 2010-ben lesz kétszáz éve, hogy Argentína és Chile függetlenné vált Spanyolországtól. 

Az ASO egyelőre nem erősítette meg, hogy jövőre is Buenos Airesből rajtol majd a mezőny, de valószínűvé teszi mindezt a kormányokkal kötött szerződése. Igaz, utóbbi rendelkezik arról, hogy legalább még egy Dakar-ralit rendeznek a két országban, de nem szükségszerűen a következő esztendőben. Jaime Pizarro, a chilei sportminiszter-helyettes megerősítette országa segítőszándékát.

Elemzők szerint azért is kulcskérdés, hogy hol rendezik a 2010-es Dakart, mert ha ismét Dél-Amerika lesz a helyszín, a verseny még messzebbre kerül eredeti önmagától, az afrikai száguldástól. A versenyzők – legalábbis az eddig Magyarországra eljutott hírek szerint – nem örülnének annak, hogy a szubkontinensen marad a verseny, mert nagyon nehéznek találják az útviszonyokat.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!