2009.01.14. 15:28
Fidesz: Hogyan csökkentsük az EP-választás költségeit?
A Fidesz speciális, négypontos megállapodási javaslatot dolgoz ki a pártok számára annak érdekében, hogy csökkentse az idei európai parlamenti választási kampány költségeit – mondta a párt frakcióigazgatója.
A Fidesz azt javasolja, a pártok vállaljanak kötelezettséget arra, hogy nem hirdetnek a kereskedelmi médiában, hiszen ez a legdrágább a lehetőségek között - közölte Répássy Róbert a sajtótájékoztatón. A Fidesz álláspontja szerint a pártoknak csak a közszolgálati médiában kellene hirdetéseikkel megjelenni, a kereskedelmi csatornákon pedig csak akkor, ha van mód közszolgálati hirdetéseket közzétenni.
Mint a politikus mondta, azt is várják, hogy a kormány vállaljon kötelezettséget arra, hogy nem folytat kommunikációs trükközést, nem folytat közpénzből finanszírozott kormánypropagandát, amellyel segíti a kormánypárt kampányát. Répássy Róbert úgy vélekedett, az ilyen közpénzekből folytatott kormányzati kampány költségei egy kampány idején csaknem azonosak a pártok kiadásaival.
A Fidesz javaslatának része lesz még, hogy a megállapodást aláírók vállalják egy saját maguk által meghatározott kiadási plafon betartását, illetve azt, hogy kampánykiadásaikat egy átlátható, úgynevezett kampányszámlán vezetik. Arra a kérdésre, hogy ez mekkora összeg lenne, Répássy Róbert azt válaszolta: még nem határoztak meg konkrét, összegszerű javaslatot, ám a Fidesz álláspontja szerint ennek kevesebbnek kell lennie annál (Répássy szerint milliárdos összegről van szó), mint amit az előző európai parlamenti választási kampányban elköltöttek a pártok.
Répássy összehasonlításképpen megemlítette, hogy 2008-as adatok szerint egy országgyűlési választás az állam számára 6,5 milliárd forintos költséget, egy EP-választás csaknem négymilliárdot, egy népszavazás pedig hárommilliárd forintos kiadást jelent. S ezen felül van még a pártok költése - tette hozzá a politikus, utalva arra, hogy ezzel szemben a Magyarországnál jóval nagyobb Németországban a költségeket forintra átszámolva egy választásra 15 milliárdot költenek, míg a hazánkkal csaknem azonos nagyságú Portugáliában - szintén forintra átszámolva - 2,5 milliárdért kampányolnak a pártok.