Hírek

2008.11.21. 07:00

Véghajrá a kötelezőváltásban

A kötelező biztosítást váltók száma elérheti az idén a 800 ezres rekordot is – egyebek közt azért, mert már pár ezer forintos megtakarításért is hajlandók új szerződést kötni az ügyfelek. Már csak tíz nap van a kampányból, indul az utolsó váltási roham.

Németh Márk

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] Soha ne legyen rá ilyen helyzetben szükség, de a biztosítás akkor is kötelező. FOTÓ: KOVÁCS ERZSÉBET
[/caption]Mindent az utolsó pillanatban: legalább 300-350 ezer autótulajdonos a hátralévő tíz nap során fogja felmondani a meglévő kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb-) szerződését. Ez megfelel a korábbi évek gyakorlatának, miszerint a biztosítást váltók több mint fele az utolsó napokban teszi meg a szükséges lépéseket. Az idei váltók száma akár a 800 ezres rekordot is elérheti. A még töprengőknek mindenképpen tudniuk kell, hogy december elsejéig feltétlenül fel kell mondaniuk jelenlegi szerződédüket, még akkor is, ha az új biztosítást csak december folyamán szeretnék kiválasztani. Mérlegelni, kalkulálni tehát még novemberben érdemes. A valóságban természetesen a két lépést, a felmondást és az új szerződés megkötését legtöbbször – praktikus módon – egyszerre teszik meg az ügyfelek.

Nem csak az ár fontos…
Az eddigi adatok alapján úgy fest, hogy óvatosabbá váltak az ügyfelek: hosszú évek óta most először nem csupán az ár alapján választják ki, hogy melyik társasággal szerződnek. A váltó ügyfelek negyven százaléka nem is a legolcsóbb elérhető ajánlatot nyújtó biztosítót választja. Nyilvánvalóan szerepe van ebben a MÁV ÁBE idei csődjének is, ami miatt körültekintőbbé váltak az autósok. De hozzájárult a változáshoz az is, hogy a nagy, ismert és megbízhatónak tartott társaságok árai versenyképes szintre csökkentek. A nagyobb biztonságérzet miatt gyakran még abban az esetben is inkább őket választja az ügyfél, ha az éves díjuk néhány ezer forinttal magasabb.

...de azért sokat számít
Természetesen azért még mindig fontos szempont az autótulajdonosok számára az ár: idén akár 4000-5000 forintos éves megtakarításért is hajlandóak új szerződést kötni. „Két évvel ezelőtt tízezer, tavaly pedig hétezer forint volt az a lehetséges megtakarítás, ami felett már rávették magukat az emberek a kötelezőváltási procedúrára” – mondta Papp Lajos, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) elnöke. Ez a csökkenés véleménye szerint a kedvezőtlen gazdasági környezetnek is köszönhető, hiszen az emberek ott igyekeznek spórolni, ahol csak tudnak.

Sláger az újrakötés
És a spórolásból a biztosítójukhoz évek óta hűséges autósok is ki akarják venni a részüket, akiknek elegük lett abból, hogy a társaságok csak az új ügyfeleknek kínálnak óriási kedvezményeket, a már meglévőkkel kevésbé törődnek. Az ő „lázadásuk” eredményeképpen immár tömegessé, százezres nagyságrendűvé vált a szerződésüket ugyannál a biztosítónál felmondó és újrakötő ügyfelek száma. A meglévő szerződésük újrakötésével ugyanis tízezreket is spórolhatnak, hiszen jogosulttá válnak az „új belépők kedvezményére”, illetve azokra a kedvezményekre, amelyek korábban még nem voltak igénybe vehetők az adott biztosítónál.

A piaci adatok szerint az összes váltás 25-30 százalékát is kitehetik az újrakötések. A hasonlóképpen gondolkodóknak tudniuk kell, hogy az újrakötés nem lehetséges felmondás nélkül. A biztosítások átdolgozására ugyanis a kötött tarifák miatt nincs mód, aki tehát maradni szeretne jelenlegi biztosítójánál, de kevesebbet akar fizetni, annak fel kell mondania és újra kell kötnie kötelező biztosítását.

Tarifahibák két biztosítónál

Két biztosító, a TIR és az Union jövő évi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjában talált hibát a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF). Mindkét biztosító elsősorban abban vétett, hogy az október 30-án közzétett tarifatáblázatában szereplő egy-egy kedvezményt nem sikerült egyértelműen megfogalmaznia. A TIR esetében azt kifogásolta a felügyelet, hogy a biztosító a honlapján kötött szerződések mellé egy további kedvezményekre jogosító ingyenes kártyát ad, az azonban már nem derül ki, hogy pontosan mik is ezek a kedvezmények. Az Union esetében az volt a problémája a PSZÁF-nak, hogy a közzétett táblázatból nem derült ki egyértelműen, mikor lehet alkalmazni az egyik díjkedvezményt.

Ezek is érdekelhetik