Hírek

2008.11.09. 12:07

Biztonsági őrök a villamosnál is

A hét elejétől a 4-es és a 6-os villamos Moszkva téri végállomását is ellepték a biztonsági őrök. Hétfőtől a fizető utasoknak arra kell számítaniuk, hogy e két villamos dél-budai végállomásain is boldogítják őket a biztonságiak.

Ambrus Vilmos

[caption id="" align="alignleft" width="465"] BKV: a felszállásnál történő ellenőrzés célja nem a pótdíjazás, hanem a jegy vagy bérlet nélkül utazók számának csökkentése - FOTÓ: DARNAY KATALIN
[/caption]A BKV jegyellenőreinek munkájára az év első öt hónapjában 400 panasz érkezett. Tegyük hozzá: egy, az állam pénzéből fenntartott, szolgáltatást nyújtó cég esetében ennek a töredéke is sok lenne. Nemrég az állampolgári jogok országgyűlési biztosa kifogásolta, hogy visszásságok történnek az ellenőrzések során, a biztonsági őrök és az ellenőrök fellépése nem egy esetben emberi méltóságot sértő. A metrókban, az éjszakai járatok egyes megállóiban és most már néhány felszíni járat végállomásán is posztoló biztonságiak összesen 139-en teljesítenek szolgálatot a BKV-nál. Bár a társaság közlése szerint megfelelnek a munkájuk végzéséhez szükséges feltételeknek, illetve követelmény velük szemben az utasbarát, udvarias, kulturált viselkedés, a gyakorlatban ezekből sokszor semmi sem tapasztalható.

Egyik közeli ismerősünk a napokban tanúskodott egy olyan ügyben, amit a rendőrség indított néhány biztonsági őr ellen. Az egyik éjszakai járaton különösebb ok nélkül egyszerűen ledobtak a járatról egy fiatal párt, majd bántalmazták őket. Hasonlóan „utasbarát” megnyilvánulásokra számos példát lehet találni egy népszerű internetes fórumon. De elég csak lemenni a metróba. Egyes állomásokon akadálytalanul be lehet sétálni, mert a biztonságiak ügyet sem vetnek az utasokra, másutt már szinte az utasoknak kényelmetlen az egymással ordítozva kommunikáló biztonsági őrök jelenléte.

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője minderre lapunknak azt mondta, az ilyen ellenőrzésnek semmi értelme, a biztonságiak nem végzik rendesen a munkájukat. A közlekedési szakember maga is említett erre egy példát. Egy ismerőse, aki minden alkalommal vásárol bérletet, egyszer - az érvényes bérlete mellé - megtartott egy lejárt bérletszelvényt, és azt mutatta fel. A biztonságiak bólintottak, és elfogadták. „Több szakértelem és kevesebb arrogancia kell az ellenőrzésnél” – mondta Vitézy. A közlekedési vállalat azt állítja, a metró bejáratánál vagy a felszállásnál történő ellenőrzés célja nem a pótdíjazás, hanem a jegy vagy bérlet nélkül utazók számának csökkentése.

A VEKE szóvivője szerint mindez látszatintézkedés. Vitézy arra is felhívta a figyelmet, hogy a BKV-nak nincs üzletszabályzata, sehol sincs feltüntetve, milyen jogai és kötelességei vannak a cégnek, ezt csak az utasok vonatkozásában írják le. A 4-es és a 6-os villamos végállomásain bevezetett ellenőrzésről úgy vélekedett, egyrészt példátlan Európában, hogy biztonsági őrök állnak sorfalat az utasok előtt, másrészt a két villamos első megállója néhány száz méterre található a végállomásoktól, így akinek nincs jegye vagy bérlete, lesétál, és akadálytalanul villamosra száll. A BKV ezzel kapcsolatos felvetésünkre úgy reagált, "a jegyellenőrök éppen a végállomások utáni első megállóktól ellenőrzik az ott felszálló utasok jogosultságát". A vállalat arról is tájékoztatott, az új vezetés tervei között szerepel, hogy a közeljövőben a metrón átszállás esetén nem kell új jegyet kezelni.

Jövőre ismét drágul a jegy és a bérlet

A BKV tervei szerint a felnőtt buszbérletek ára 8 ezer 900 forintra, a vonaljegy ára pedig 290 forintra drágulna jövőre. Tóthfalusi György, a BKV Zrt. igazgatóságának elnöke úgy tájékoztatott, a fővárosi önkormányzathoz továbbítandó javaslatukban 7,9 százalékos átlagos tarifaemelés szerepel. Minderről a Fővárosi Közgyűlés dönt decemberi rendkívüli ülésén.

BKV: a felszállásnál történő ellenőrzés célja nem a pótdíjazás, hanem a jegy vagy bérlet nélkül utazók számának csökkentése - FOTÓ: DARNAY KATALIN Ellenőrzés -->

Ezek is érdekelhetik