Hírek

2008.07.20. 15:16

Terjedőben az internetes vásárlás, a műszaki cikk a legkeresettebb

Mind több hazánkfia vásárol egyébként a világhálón, és további növekedés várható.

M. S.

Műszaki cikkeket, CD-t és DVD-t, ruhaneműt, valamint mozi-, repülő- és színházjegyet vásárolnak a leginkább a magyarok a világhálón – derül ki egy friss kutatásból. A piacelemzéssel foglalkozó KutatóCentrum és a HVG Press kiadócég együttműködésében készült felmérés szerint a nyugati trendekkel ellentétben hazánkban ugyanakkor egyelőre nem elterjedt a nem élelmiszer jellegű napi fogyasztási cikkek, mint a dohány, a tisztálkodási és tisztítószerek, a különféle vegyi áruk beszerzése az interneten.

Ugyanakkor továbbra is sokan ellenzik az online vásárlást, a többség azért, mert nem tudja a kezébe venni a kiszemelt terméket. Az internetes vásárlás ellenzőinek a háromnegyede ezt hozta fel a legfőbb ellenérvként. A kutatásban részt vevők még  a nehézkes reklamációt és a személyes kapcsolat hiányát emelték ki. Meglepően kevesen említették viszont a biztonság hiányát, ami pedig korábban a legfőbb gátja volt az online bevásárlás terjedésének.

Az internetes beszerzés legfőbb előnyének a kényelmet tartják a megkérdezettek, hiszen nem kell sorban állni és cipekedni. Ez ugyanakkor a kutatásban részt vevők túlnyomó többsége számára másodlagos szempont, így jelentős hányaduk csak emiatt nem térne át az online vásárlásra.

Az online beszerzés növekvő népszerűsége egyelőre nem segítette az internetes fizetés terjedését: a világhálón vásárlók 87 százaléka az utólagos, fizetést támogatja, és – hasonlóan a hagyományos bevásárlókhoz – jellemzően készpénzben egyenlítik ki a számlát. Bankkártyát a tranzakciók egynegyedénél vettek igénybe, jellemzően azokban az esetekben, mikor előre kellett fizetni – ez a megrendelések egyharmadát érintette.

Csökken a televíziók hírszolgáltató szerepe – derül ki egy friss kutatásból. Az Index internetes hírportál és a Forsense kutatócég közös felmérése szerint a hazai felnőtt lakosságnak ma már csak a 65 százaléka tájékozódik a tévékből; pár éve még 80 százalék felett volt az arány. Eközben mind népszerűbb az internet, mint hírforrás, az emberek 30 százaléka tájékozódik a világhálóról. Néhány évvel ezelőtt a világhálónak még egyáltalán nem volt hírszolgáltató szerepe. Figyelemreméltő tendencia az is, hogy az internet mintegy átformálja a felhasználókat, azok ugyanis, akik rendszeresen a világhálón tájékozódnak, mind kevésbé bíznak meg a televíziók és a rádiók hírszolgáltatásában.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!