Hírek

2008.07.18. 17:10

Csengőhangok csapdájában

A mobiltelefonos tartalmakat árusító weboldalak nyolcvan százaléka megtéveszti a fogyasztókat – derül ki egy uniós vizsgálatból. Gyakori például, hogy nem tájékoztatják az érdeklődőt, hogy egy letöltéssel előfizetőjévé válik valamely szolgáltatásnak, hetente több száz forintért.

Németh Márk

[caption id="" align="alignleft" width="146"] A mobiltelefonos tartalmakat árusító weboldalak nyolcvan százaléka megtéveszti a fogyasztókat
[/caption]„Nagyon megtetszett az egyik mostani sláger, és mindenképpen szerettem volna, hogy erre a dallamra csörögjön a telefonom. Rá is kerestem az interneten, és egy emeltdíjas sms-ért cserébe le is töltöttem. Azóta viszont minden héten kapok emeltdíjas üzenetet a szolgáltatótól, hogy újra meg újra letölthetnék számokat, mindez alkalmanként több száz forintomba kerül. Le szeretném mondani ezt a szolgáltatást, amelyet nem is akartam megrendelni, de nem tudom hogyan” – meséli felháborodva a huszonéves D. Katalin, hogyan járt pórul egy csengőhang letöltésével, ami azóta is sokba kerül neki. Esete nem egyedi, sokan dőlnek be a hasonló trükköknek.

„Csak az utóbbi három hónapban nagyjából tíz panasz érkezett hozzánk a mobiltartalmak letöltésével kapcsolatban” – mondta lapunknak Fischer Gábor, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület infokommunikációs szakértője.

A leggyakoribb probléma, hogy sokszor nem tájékoztatják a fogyasztót arról, hogy az üzenetével egy szolgáltatásra fizet elő. Szintén jellemző, hogy nem, vagy csak nagyon eldugva találhatunk információkat arról, hogyan lehet leiratkozni róla. További népszerű trükknek számít, hogy ingyenesnek feltüntetett háttérképpel, csengőhanggal veszik rá a fogyasztót a letöltésre. Ilyenkor az első mobiletelefonos tartalom valóban ingyenes lehet, de a többi, amire általa előfizet a fogyasztó, már komolyan megcsapolhajta a túlnyomórészt fiatal letöltőket.

Milliárdok dallamokra

Európában több mint 495 millió mobiltelefon van használatban, a fogyasztók pedig több mint 691 millió eurót, azaz közel 159 milliárd forintot költöttek tavaly arra, hogy kedvenc dallamukon csörögjön készülékük. Becslések szerint a teljes európai mobiltartalom-piac 29 százalékát teszik ki a csengőhangok. A mobiltartalmak magyarországi piaca ma körülbelül 10 milliárd forint, és évek óta pang. Ennek többek közt az az oka, hogy az újdonság varázsa eltűnt, és a gazdasági megszorítások is éreztették a hatásukat.

Azt, hogy a mobiltartalmakkal kapcsolatos átverések nemcsak Magyarországot érintik, jól mutatja egy a napokban közzétett uniós jelentés is, amely a hasonló programokat árusító weboldalakat vizsgálta egész Európában. E szerint a górcső alá vett több mint 500 honlap 80 százalékánál merült fel a gyanú, hogy megsérti az uniós fogyasztóvédelmi szabályokat. A feltárt problémák között szerepel, hogy az árra vonatkozó információk nem egyértelműek, sok helyen nem a teljes árat tüntetik fel.

További gondot jelent, hogy a legfontosabb tudnivalók gyakran csak az apróbetűs részben szerepelnek, vagy nehezen találhatók a honlapon.
„Ez az uniós szintű intézkedés közvetlen válasz arra a több száz fogyasztói panaszra, amelyek a nemzeti hatóságokhoz érkeztek. Nagyon sokan esnek olyan rejtélyes költségek, díjak és csengőhang-előfizetések okozta meglepetések áldozatául, amelyekről először mobiltelefon-számlájuk láttán értesülnek. Egész Európában jogérvényesítési intézkedéseket fognak elrendelni az ilyen szolgáltatók felkutatására” – mondta az ellenőrzés akció kapcsán Meglena Kuneva uniós fogyasztóvédelmi biztos. Az uniós fellépés első eredményei a jövő év elejére várhatók.

A leggyakoribb magyarországi hiányosságok:

– a szolgáltatóról nem található semmilyen információ (pontos neve, székhelye, elérhetősége) a honlapon.

– nem egyértelmű a szolgáltatás ára. (Például a regisztráció 3 x 480 forintba kerül, ezért három kiválasztott tartalom tölthető le. A regisztráció automatikusan megújul minden héten függetlenül attól, hogy a krediteket levásárolta-e a fogyasztó vagy sem. A regisztráció díja – amely ismételten 3 x 480 forint – automatikusan levonásra kerül a fogadott szöveges üzenetekkel.)

– hiányos a szolgáltatással kapcsolatos tájékozatás (nincs feltüntetve pédául, hogy a letöltéshez wapos hozzáférés kell, aminek szintén díja van).

– nem egyértelmű a szolgáltatás ára. (Például a regisztráció 3 x 480 forintba kerül, ezért három kiválasztott tartalom tölthető le. A regisztráció automatikusan megújul minden héten függetlenül attól, hogy a krediteket levásárolta-e a fogyasztó vagy sem. A regisztráció díja – amely ismételten 3 x 480 forint – automatikusan levonásra kerül a fogadott szöveges üzenetekkel.)

– hiányos a szolgáltatással kapcsolatos tájékozatás (nincs feltüntetve pédául, hogy a letöltéshez wapos hozzáférés kell, aminek szintén díja van). Milliárdok dallamokra Európában több mint 495 millió mobiltelefon van használatban, a fogyasztók pedig több mint 691 millió eurót, azaz közel 159 milliárd forintot költöttek tavaly arra, hogy kedvenc dallamukon csörögjön készülékük. Becslések szerint a teljes európai mobiltartalom-piac 29 százalékát teszik ki a csengőhangok. A mobiltartalmak magyarországi piaca ma körülbelül 10 milliárd forint, és évek óta pang. Ennek többek közt az az oka, hogy az újdonság varázsa eltűnt, és a gazdasági megszorítások is éreztették a hatásukat. A mobiltelefonos tartalmakat árusító weboldalak nyolcvan százaléka megtéveszti a fogyasztókat A mobiltelefonos tartalmakat árusító weboldalak nyolcvan százaléka megtéveszti a fogyasztókat -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!