Hírek

2008.05.24. 19:13

Élet rekordmélységben

Prokariótákat, vagyis sejtmag nélküli élőlényeket találtak brit és francia kutatók rekordmélységben, 1,6 kilométerrel a tengerfenék alatt. A felfedezés azt is jelentheti, hogy más bolygókon is létezhet felszínalatti élet.

BAMA

A prokarióták a legősibb és legegyszerűbb élőlények. A mikroorganizmusokat a kanadai felségvizeken, Új-Foundland közelében, az Atlanti-óceánban, a 111 millió éves forró, 60-100 Celsius fokos, vulkánikus eredetű üledékben találták. A korábbi mélységrekorderre 842 méteres mélységben találtak a kutatók.

"Ez a legősibb és legmagasabb hőmérsékletű tengeri üledék, amelyben prokariotikus életformát felfedeztek" - mutatott rá John Parks, a Walesi Egyetem professzora, aki a Science című folyóiratban megjelent tanulmány társszerzője volt. A tudós meggyőződése szerint ha a Földön létezhet felszínalatti bioszféra, hasonló életforma előfordulhat más bolygókon is. Az azonban nem ismert, a forró üledékben mivel táplálkoznak a mikroorganizmusok. Valószínűnek tűnik, hogy metánnal, ami az évmilliókkal ezelőtt összepréselődött növényekből származik, de nem kizárt, hogy a geotermikus energia biztosítja a létfeltételeket.

A felfedezés keresztülhúzhatja azokat a terveket, hogy a globális felmelegedés elleni harcba az üvegházhatású gázokat – főként a szén-dioxidot - a tengerfenék alatt lévő porózus kőzetbe pumpálnánk. "Nagyon kockázatosnak bizonyulhat, ha a gázokat geológiai képződményekbe pumpálnánk anélkül, hogy felmérnénk: a mélyből az ott lévő organizmusok révén válasz is érkezhet" - hangsúlyozta John Parks.