Hírek

2008.04.24. 11:53

A közgyűlés elfogadta a 4-es metró EU-támogatási pályázatát

Alig néhány perces vita után, a kormánypártiak és az MDF támogatásával elfogadta a Fővárosi Közgyűlés csütörtökön a 4-es metró EU-támogatási pályázatát. A Fidesz-KDNP-képviselők nem vettek részt a szavazásban.

BAMA

Hagyó Miklós (MSZP) tájékoztatása szerint a kormány várhatóan a nyáron, Brüsszel pedig még az év vége előtt dönt a 4-es metró első, Etele tér-Baross tér közti szakasza uniós támogatásáról. Elmondta, hogy a hibajavítások után várhatóan májusra megkapja a második szakasz is a vasúthatósági engedélyt, s így ősszel elkezdhetik ennek a résznek az uniós pályázatát is előkészíteni. Kifejezte reményét, hogy az első szakasz EU-pályázata sikeres lesz.

Az előterjesztés szerint a 4-es metró 1-es és 2-es szakaszának összköltsége 517 milliárd forint, amiből 350 milliárd forintra uniós pályázatot nyújtanak be. A főváros a pályázat benyújtásával egyidejűleg kötelezettséget vállalat arra, hogy a költségvetésében csaknem 32 milliárd forintos önrészt biztosít az első szakasz megvalósításához. Tarlós István Fidesz-frakcióvezető nehezményezte, hogy az utolsó, általuk ismert anyagban még 511 milliárd forint szerepelt a 4-es metró költségére. Meglepőnek nevezte azt, hogy az eddig ismert 270 milliárd forint helyett most 350 milliárd forintos uniós támogatást remél a főváros. Hangsúlyozta, hogy az EU a költségek felét szokta támogatni. Úgy vélte, hogy Hagyó Miklós "fölényes magabiztossággal" kezeli ezt a kérdést. Rámutatott, hogy a képviselők sem ismerik a teljes pályázati anyagot.

Bagdy Gábor (KDNP) fideszes politikustársához hasonlóan felhívta a figyelmet arra, hogy az eredeti költségek többszörösére nőtt a 4-es metró ára. Kétségesnek tartotta azt, hogy a városvezetés által jelzett határidő és a költségek tarthatóak-e. Balogh Pál (MSZP) a vita egyetlen kormánypárti résztvevője egyebek közt felhívta a figyelmet a költségtúllépések veszélyére és arra, hogy lezáratlan ügyek vannak a metró építése kapcsán. Példaként említette a Fővám téri megálló építésének helyzetét. Hagyó Miklós zárszavában elmondta, hogy az 5 milliárd forintos költségnövekedést az idézte elő, hogy megerősítették a 4-es metró projektirodáját egy korábbi közgyűlési döntéssel. Jelezte azt is, hogy a kormánnyal és Brüsszellel folyamatosan egyeztettek, így a főváros pályázata nem érheti váratlanul a döntéshozókat.
MTI

Ezek is érdekelhetik